Var Snorre trovärdig ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 9 februari 2016, 12:00

Brage, Inga mer kommentarer till dig. Sådan argumentering från en gruppering har jag fått utstå i flera år på flera forum. Jag vet vad ditt syfte är.

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Brage » 9 februari 2016, 13:12

Hur ställer du dig till Helena Damico's Beowulf and the Grendel Kin? Den är jämngammal med nämnda bok men med helt annat utfall och daterar Beowulf till 1000-talet. Kan vi på rak arm avfärda henne?

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 9 februari 2016, 13:40

Som sagt inga fler kommentarer. Dock vill jag säga att din svenska pekar på att du har en signatur på andra forum som börjar på A eller D. :)

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 9 februari 2016, 14:36

History freak skrev:
Skall jag skratta eller gråta ? Så du menar att jag gör mig skyldig till dessa fel i min argumentation ? Man skall inte kasta sten i glashus, min vän. Du om någon hittar på de mest horribla historier. Vad är egentligen ditt syfte ?
Millgard, jag får be om ursäkt. Det var inte du som kom med fantastiska historier på clownnivå. Det var Brage

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Brage » 9 februari 2016, 16:39

History freak skrev:Som sagt inga fler kommentarer. Dock vill jag säga att din svenska pekar på att du har en signatur på andra forum som börjar på A eller D. :)

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Brage » 9 februari 2016, 16:39

History freak skrev:Som sagt inga fler kommentarer. Dock vill jag säga att din svenska pekar på att du har en signatur på andra forum som börjar på A eller D. :)
Begriper inte riktigt, du vill ha diskussion säger du, men sen vill du inte diskutera....

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Starkodder » 9 februari 2016, 16:41

Brage skrev:Hur ställer du dig till Helena Damico's Beowulf and the Grendel Kin? Den är jämngammal med nämnda bok men med helt annat utfall och daterar Beowulf till 1000-talet. Kan vi på rak arm avfärda henne?
Eftersom jag inte är språkvetare eller har läst HDs bok kan jag inte uttala mig. Neidorf et al använder iaf vad de betecknar som säkrare metoder gällande språkets utveckling, än den mer subjektiva diskussionen kring miljön. Dessutom är de åtminstone 5-10 olika forskare.

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Brage » 10 februari 2016, 00:07

Niedorf tycker givetvis själv att hans metoder är bäst. Jag kan inte bedöma om han har rätt eller inte. Det jag är rätt säker på är att debatten lär pågå många år till och att man därför gör bäst i att behandla varje datering som ett antagande...

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Starkodder » 10 februari 2016, 07:02

Brage skrev:Niedorf tycker givetvis själv att hans metoder är bäst. Jag kan inte bedöma om han har rätt eller inte. Det jag är rätt säker på är att debatten lär pågå många år till och att man därför gör bäst i att behandla varje datering som ett antagande...
Som sagt, mer än Neidorf som deltagit i boken. Naturligtvis kommer debatten att fortsätta.

Einar
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 maj 2015, 21:47
Ort: Fagersta

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Einar » 13 februari 2016, 20:11

Känns väldigt mycket AF här nu. Trist.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Starkodder » 14 februari 2016, 20:11

Einar skrev:Känns väldigt mycket AF här nu. Trist.
Rätt så lugnt väl.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 7 augusti 2016, 02:09

Einar skrev:Känns väldigt mycket AF här nu. Trist.
Ja, tyvärr har du rätt om du menar AF:s sista år.

Einar
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 maj 2015, 21:47
Ort: Fagersta

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Einar » 8 augusti 2016, 08:25

History freak skrev:
Einar skrev:Känns väldigt mycket AF här nu. Trist.
Ja, tyvärr har du rätt om du menar AF:s sista år.
Det är vad jag menar. Alldeles oerhört vilket elände några få ställde till med på det forumet. Ett evigt tuggande och nedvärderande av det man inte ansåg stämma med sin egen bild av historien. Jag förstår inte varför man öht hänger på ett historieforum med den inställningen, om inte agendan är att just misskreditera ett visst synsätt på Sveriges framväxt.
Nu har ju tokarna skapat ett alldeles eget litet ryggdunkarforum och det vore väl önskvärt om de höll sig där.

Olika åsikter är någonting annat och alltid önskvärt, vad de gjorde är oförlåtligt.

dersa
Medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 december 2007, 13:06
Ort: Bohuslän

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av dersa » 12 augusti 2016, 20:39

Einar, vad är din uppfattning om Snorre, och de olika argument som framförts i tråden?? Tycker det skulle vara mer intressant att höra din åsikt i den frågan än dina åsikter om andra forum.. Kanske någon skulle kolla vilka IP-nummer det är som skriver inläggen??

Einar
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 maj 2015, 21:47
Ort: Fagersta

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Einar » 13 augusti 2016, 07:50

dersa skrev:Einar, vad är din uppfattning om Snorre, och de olika argument som framförts i tråden?? Tycker det skulle vara mer intressant att höra din åsikt i den frågan än dina åsikter om andra forum.. Kanske någon skulle kolla vilka IP-nummer det är som skriver inläggen??
Jag menar definitivt att snorre var trovärdig. Sedan betyder inte det att man kan läsa honom okritiskt. För att fatta mig kort.
Vad gäller det andra forumet så är det oerhört viktigt att belysa vad som hände där, i mina ögon är det oförlåtligt. Jag tycker mig nu se samma saker ske på detta forum.

Vad menar du med IPadress?

Skriv svar