Meget mye av materiellet som hadde tjent som bakgrunnen for Heimskringla gikk tapt, endog så sent som under storbrannen i København i 1700-tallet som er den største kulturhistoriske katastrofen i den skrevne historie i hele Skandinavia. Som jeg hadde sagt, litteratur var fremmed for de fleste ikke-kristne kulturer som benyttet deres skriftspråk som runer på et langt mer jordnært grunnlag som et enkelt kommunikasjonsspråk fremfor skriftspråk for nedskrivning. De fleste runesteiner hadde ikke nedskrevne beretninger - de kommuniserte med beskueren fremfor å "opplyse" som i dag.History freak skrev:Vad jag ville ta upp var om Snorre kunde ha tillgång till äldre material som idag har förstörts av tiden, sådant som var skrivet på skinn och trä. Vi vet att runor fanns redan åtminstone på 200-talet. Att nordborna skrev ner sådant som skulle sparas oförvanskat till eftervärlden är jag övertygad om. De var inte dummare är vi är idag. Idag säger de flesta att informationen traderades muntligt från generation till generation. Alla förstår nog att sådan tradering under många hundra år förvanskar informationen. Vad vore då naturligt ? Jo, att skriva ner det. Vad är mest sannolikt ? Skriftspråket fanns ju bevisligen. Att vi inte hittat text som skrivits på förgängligt material för c:a 1500 år sedan är knappast förvånande.
Kan Snorre ha haft tillgång till skrifter från gångna tider som nu är borta ?
Bör vi inte åtminstone väga in sunt förnuft, sannolikheten och ett intelligent beteende i denna fråga innan vi förkastar allt Snorre skrivit som sagor ?
Det var først i 1100-tallet eller så tidlig som i slutten på 1000-tallet man vet om innføring av litteratur i hverdagslivet, i det minst hos de velstående som hadde råd til å enten produsere bøker eller anskaffe seg disse. Fram til da, hadde man ikke gjennom sagnene, kirkelige krøniker eller muntlige tradisjoner noe som helst antydning om en litteraturtradisjon. En bok i 1000-tallet kostet da ofte mer enn alle kuene (og oksene) i en middels gård, det er meget. Arkeologisk funn som fra Novgorod viste at man hadde brukt barkruller som leselapp og brosjyrer med svært enkelte budskaper for hverdagslivet. De var ganske enkelt kastet etter endte bruk. Man vet at runer, spesielt til formell budskapsveksling mellom konger som høyættede, var som regel satt på trepinner og trestokker av mindre størrelse så budbringeren kunne understreke budskapet med fysisk bevis fra sted til sted. I visse tilfeller som på en trepinne fra 1200-tallet var det nedskrevet forbitre setninger i sinne. Slike trepinner kunne være meget viktig for et lokalsamfunn, ikke minst omkring kalender og samfunnsnyttige funksjoner, men var ikke brukt for å dokumentere lov eller hendelse.
Det var bøker som var skrevet med runer så sent som i 1500-tallet, selv om de lærde strider om når dette opphørte. Snorre selvsagt kunne lese i runeskrift og helt sikkert hadde benyttet dette alfabetet i tillegg til latinen man vet han også var bevandret i. Dessuten i kulturen som han tilhørte, var den muntlige tradisjonen vektlagt meget sterkt, så sterk at det alltid var meget strenge føringer om hvordan den skulle overføres fra generasjon til generasjon, og svært ofte var kollektivt kjent fremfor bare individuelt, for å minske muligheten for degenering og misforståelser. Kvad var spesielt viktig, ved at disse var gitt meget stor vekt, spesielt i høyættedes hverdagslivet hvor arverett og historiske bånd utgjorde meget sentrale verdier den gang. Slektens rettigheter var knyttet til historiske rett og blodslekt uansett hvor man befant seg på rangordenen, med unntak av de laveste sjikt. Den muntlige historien måtte dermed bevares og vernes så godt som mulig, spesielt for samfunnets skyld.
Da de nordiske kongedømmene institusjonaliseres, skulle dette gradvis forsvinne i løpet av de neste århundrene slik at ingen av de lokale sagnene og beretningene overlevde, men klar unntak av disse som hadde nasjonale, regionale og høyættede betydning - da kom litteraturen som var kommet med kristendommen, til disses redning. Men etter hvert som generasjonene gikk, skulle de nedarvede beretningene forringes som en ufravikelig konsekvens uansett alle forholdsregler simpelt fordi i hver generasjon har man en anakronistisk betraktning av fortiden, og dermed ofte uten å ville det fortolke i den ene eller den andre retning. Det er først i de siste hundre år man har brutt med denne tendensen. Jo lengre tilbake, jo mer vanskeligere blir det å fastsette sannhetsgehalten av de bestemte detaljene og aspekter av en sagnberetning. Hvis sagnene var nedskrevet et århundre tidligere, er det mulig at disse vil ha vært noe annerledes i sammenligning med disse man har.