Runstenar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Runstenar

Inlägg av Affa » 5 maj 2015, 17:09

Dom flesta som läser och tittar på gamla runstenar ser oftast bara dom "fina" som placerats
för allmän beskådning av att beundra våra fornaförfäders fantastiska hantverk..
Och tänker väl inte mer än så..
Jag tänker "undra hur många runstenar det tog att bygga denna kyrka"
Eller som använts till annat..
Som den här jag åkte och kolla på idag..
https://www.pinterest.com/pin/552113235545069110/

Vallentuna kyrka har även dom använts sig friskt av runstenar..
https://www.pinterest.com/pin/552113235544884657/
Men visst det fanns ju så många så varför inte??

Eller den här som nu fungerar som del av kyrkomuren
https://www.pinterest.com/pin/552113235544884605/

Karls kyrkoruin I Sigtuna
https://www.pinterest.com/pin/552113235544903502/

När jag var i Rom och såg st:Peterskyrkan var min första tanke.
-Jaha undra vart all marmor kom ifrån..
Så oftast när jag ska fota runstenar så är det bara att dra till nån kyrka..Då vet man..
Det uppenbara svaret förbises alltid

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Runstenar

Inlägg av Gyps » 5 maj 2015, 17:31

Bra spanat.

Man hittar nästan varje år tidigare okända runstenar men oftast tyvärr bara fragment.
http://www.raa.se/kulturarvet/arkeologi ... /nyfynd-2/

Finns nog många dolda i landets kyrkmurar kan jag tro.

Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Affa » 5 maj 2015, 17:58

Markims kyrkas ingångsten
Oerhört nedtrampad genom gånga århundradens lopp..
Bara titta på formaturen på stenen..
https://www.pinterest.com/pin/552113235545058275/

Det här är på Historiska i Sthlm
https://www.pinterest.com/pin/552113235545027633/

Framsidan som är sänderknackad och nyhuggen med kristna symboler var tydligen finare..
https://www.pinterest.com/pin/552113235545026495/

Salem kyrkovägg ena sidan..
https://www.pinterest.com/pin/552113235544903404/

Osv
Det uppenbara svaret förbises alltid

Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Affa » 5 maj 2015, 18:02

Det här är enligt Historiska museumet i sthlm ett dopfunt..
I den tidiga kristna kyrkan regim var det godkännt att använda såkallade hedniska artefakter till krtisligt bruk
(varför göra nya när det fanns så mycket gammalt fint på plats?? Bara byta namn och religion så )

https://www.pinterest.com/pin/552113235545026762/

Va fan var det innan då??

Vad var korset innan kyrkan tog det till sin egen statusymbol??
Det uppenbara svaret förbises alltid

Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Affa » 5 maj 2015, 18:31

Det som fascinerar mig oerhört är att alla såkallade runstenar skulle påbörjat då Sverige blev kristnat..
Att dom skulle ha knackat in runstenar före dess verkar totalt orimligt för dom flesta eftersom dom var så primitiva
(står ju faktiskt så i alla historieböcker och då är det väl sant?)
och bara hade tid för" hedninska ritualiska tillbedjanden" av diverse fruktbarhetsgudar,krigsgudar och allt vette fan..
Tur att den kristna religionen kom och helgade dom på plats ,
varpå dom i gengäld började att knacka runstenar över hela landet
för att hylla den nya sanna tron..??
Hur daterar man stenar??
Bara för att en gammal sko legat brevid en sten betyder inte det att den är lika gammal som skon..
Kanske lika bra att hålla sig till historieböckerna eftersom allt annat tänkbart är ju nonsens?..
Det uppenbara svaret förbises alltid

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2015, 22:20

Det har väl aldrig hävdats att runristandet började med kristnandet? Det som väl hävdas är väl att stenristandet och -resandet då ökar, vilket brukar hänföras till att begravningsskicket ändras och istället för en gravhög hemma på, gården så reser man en sten.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Runstenar

Inlägg av Wurner » 6 maj 2015, 15:15

Dopfunten från Nerum och den liknande från Kareby diskuteras här:
Fornvännen 49-53, Fornvännen 186-187
Inskriften från Nerum: "råSi så er känn: i m(ik) Nör(heima) k(irkja); La(fran)s g(erfi)i ok r(eist), »Rade (runene) den som kan! Norum kirke eier mig. Lavrans forarbeidet (mig) og ristet (runene).»"

Och Kareby: "Rape sa er känn namn Porbiorn a kar »Rade den som kan namnet Torbjörn pä dopfunten»"

Tolkningar av runtexter är just tolkningar och sällan helt säkra. Är tolkningarna ovan riktiga är föremålen redan från början dopfunter.
Senast redigerad av 1 Wurner, redigerad totalt 7 gånger.

Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Affa » 7 maj 2015, 10:28

Wurner: tack ..:D
Det uppenbara svaret förbises alltid

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Hexmaster » 7 maj 2015, 11:19

Affa skrev:Att dom skulle ha knackat in runstenar före dess verkar totalt orimligt för dom flesta eftersom dom var så primitiva
(står ju faktiskt så i alla historieböcker och då är det väl sant?)
Kan du nämna en historiebok där denna uppgift finns med.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 maj 2015, 21:25

Jag körde en gång mellan Uppsala och Örsundsbro för att lyssna på en man som kunde om runstenar, det var drygt tio år sedan. Han sade bl a att en runristare lärde ut sin kunskap till en yngre runristare som sin tur lärde ut en yngre runristare, det gick i arv m a o. I Uppland finns det ganska så gott om runstenar.

En sökning på Fornsök (fornminnesregistret) gav i handen 2 613 träffar varav 1 000 visas på kartan.
Man ser på bilden att den största tätheten finns Uppland/Södermanland och östra Västmanland. Söderut går den via Östergötland på östra sidan om Vättern, rakt igenom Småland söderut och Skåne, där är den största tätheten. Det finns även en del runristningar eller runstenar på Gotland också.

I ett flertal av de RAÄ-märkta runstenarna eller runristningar finns det information, antingen i html eller pdf.

Ett exempel runstenen vid Varpsund i Övergran(Uppland)
Runsten, granit, 3 m h, 0,60 m br (Ö 15cg S-V 15cg N) och 0,3-0,4 m tj Inskrift vänd åt N. Ifylld med röd färg. Stenen lagad ochförtäct i övre delen. Skylt (Raä) nu lossbruten, ligger på marken. 0 m N om stenen är i markytan , en ligger 5 stenar, 0,2-0,3 m st i en båge
runstenar.png
Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Markus Holst » 7 maj 2015, 22:19

Finns det någon statistik på hur runstenarna är placerade i förhållande till folkmängd? Var Mälardalingarna extra förtjusta i att rista i sten, eller var de bara fler?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 maj 2015, 03:36

Det var vanligt i Mälardalen, men om man tittar på kartan så finner man också ett område mellan Vänern och Vättern som också har många runor.
Jag kom att tänka på Anders Brobergs bok "Bönder och samhälle i statsbildningens tid" och där finns det iallafall en liten genomgång med gravfält och eventuella folkmängdsuppgifter beräknat på dessa.

Om du googla på "agrarhistoria" så kommer du möjligvis till Ekonomiska institutionen på SLU, sök lite grann där och ett tips är att du tittar lite grann om du skulle få någon träff på Janken Myrdals bok om Sveriges för drygt 1 000 år sedan. SJälv hinner jag inte göra det för tillfället eftersom jag bara sitter en liten stund framför datorn.

Stefan

Affa
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2015, 15:10
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Affa » 8 maj 2015, 14:39

Hexameter: egen uppfattning idag är bara nonsens ifall du inte har en källförteckning..
På vadå? Nån annans uppfattning.Om jag ser en bild i en bok (vill du ha exempel?) som visar ett såkallat hällristnings skepp varpå det tydligt och klart står att så är det och sedan kapitel på kapitel om förklaringar till hur dom användes i ritualer och detta ständiga tillbedjande.
Då är det väl så?
Det som jag bara finner så totalt jäkla orimligt är att varför dåtidens samhälle som verkligen var beroende av vädrets gång under året hellre ristade in 1000 tals hällar med såkallade skålgropar,"skepp" , solhjul är en underbar korkad beskrivning .
Istället för att tro det kunde ha varit dåtidens teknik att hålla koll på vädret ,året.
Folk har ju bott på samma plats i 100 tals år varpå en del hus står kvar men innehållet ändras,bytts ut och förnyas.
Kan det inte lika väl vara så med hällristningarna?
Skålgropar som den enklaste form av kalender,stjärnbild varpå utvecklingen när man väl förstått jordens gång utvecklat nya metoder som knackats in tex
"Skeppen" blev den nya tidens kalender (som exempel)
Hällristningarnas ursprungliga syfte blev istället ett berg med nonsens klotter av generationers påverkan.
Det uppenbara svaret förbises alltid

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Runstenar

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2015, 14:58

Affa, jag tror du missade Hexmasters fråga.
Att dom skulle ha knackat in runstenar före dess verkar totalt orimligt för dom flesta eftersom dom var så primitiva
(står ju faktiskt så i alla historieböcker och då är det väl sant?)
Om det står i alla historieböcker borde du kunna ge exempel på åtminstone en bok där det står att folk före kristnandet var för primitiva för att rista runor.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Runstenar

Inlägg av koroshiya » 9 maj 2015, 18:49

Markus Holst skrev:Finns det någon statistik på hur runstenarna är placerade i förhållande till folkmängd? Var Mälardalingarna extra förtjusta i att rista i sten, eller var de bara fler?
De var extra förtjusta. Man säger att deras ristande hade sitt ursprung i det danska modet från senare delen av 900-talet. Många tror att den tidens Mälardalen var en konfrontationszon utan en tydlig styrande makt. I en sådan situation fungerade runstenarna ofta som stöd för det nya.

Skriv svar