Sanby borg, Öland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 25 november 2020, 07:34

I senaste programmet så trodde arkeologerna att de skulle hitta kvinnorna senare, på samma ställe massavrättade. Men jag tänker IS av idag och att man kidnappat dem som sexslavar.

Det skulle va intressant att göra DNA koll på alla döda och kolla släktskap och också jämföra med andra fynd på Öland. Såna fynd brukar väl läggas in i släktdatabaser så man kan se om nån sträng överlevt till idag. (Säger jag som inte har full koll på hur detta funkar men endå. Den släkt DNA koll vi gjorde visade ju släktskap med en döskalle som hittades i Motala från stenåldern. Om jag nu fattat det rätt.)

Sonderling

Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Gamle G » 27 november 2020, 22:07

Jag såg också programmet. Det kanske framkom där, och jag kanske hade missuppfattat nåt tidigare, men sa man inte ”förr” att de påträffade offren var äldre, kvinnor, barn och ungdomar -men inga (få?) vapenföra män? Nu verkar det vara _kvinnorna_ som saknades?

Om det förstnämnda fortfarande gäller verkar det ju lite underligt att om man var så pass oroliga att man permanent flyttar in i en ”tillflyktsborg” så skickar man _i väg_ de vapenföra!? Det borde ju vara tvärtom…

Det skulle i o f s förklara varför vapnen saknas, de följde ju i så fall med krigarna när de stack/ skickades i väg. Att anfallarna annars -som det nu sades i programmet- enbart skulle tagit med sig dessa men inte värdesaker och djur t ex -ffa om de var närboende- tycker jag verkar lite underligt.

Att ta med sig kvinnor (och barn) är ju annars i o f s nåt som är känt från andra håll och andra tiders ”utrotningsplundringar”/ ”etniska rensningar” o dyl. Lite grann som Sonderling är inne på här då. Dessutom har man väl vid tidigare isotopundersökningar kommit fram till att de dödade -som då hade undersökts i varje fall- var födda ”i trakten”, och således inte inflyttade ”från kontinenten” eller så. Men deras föräldrar kanske var det?

Borgen var ju cirka halvseklet gammal när den förstördes, och att den låg vid kusten tror jag kan tyda på att den helt enkelt tillhörde ”late arrivals”. De fick hålla tillgodo med detta, och hade dessutom nära till havet om de måste fly. Vilket de inte hann eller kunde göra denna gång, när det verkligen behövdes.

De kände sig kanske hela tiden lite (typ) misstrodda, men nu kanske de slappnade av/ blev lurade och vågade ordna en (försonings?)fest, men det var bara en list. Jämför med Stockholms blodbad, Nyköpings gästabud och liknande historier kända från fornnordiska sagor. Som kanske fått inspiration från bl a denna händelse? Nåväl. Det blir intressant att följa fortsättningen…

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av History freak » 29 november 2020, 17:24

Det fanns ett tjugotal fornborgar på Öland t.ex. Gråborg, Ismantorp och Eketorp Varför fanns så många fornborgar på lilla Öland ?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Lejonmod » 29 november 2020, 21:53


Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Forner » 14 augusti 2021, 14:43

Dramatisk TV-film om Sandby Borg. Ingår i TV-serien "Historiska hemligheter" på SVT-Play.
Vad hände egentligen i Sandby Borg på Öland? Ett massmord, ett brutalt dåd likt Game of Thrones och "Blodsbröllopet", var kanske en del i en blodig kamp som plågade Öland i århundraden. Nu försöker forskarna lösa denna 1500 år gamla mordgåta.
https://www.svtplay.se/video/30997594/h ... ?info=visa

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 16 augusti 2021, 12:12

https://lnu.se/kurs/sandby-borg-arkeolo ... deltid-vt/

Låter intressant tycker jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Lejonmod » 25 september 2021, 12:19


Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 januari 2022, 16:56

sonderling skrev:
16 augusti 2021, 12:12
https://lnu.se/kurs/sandby-borg-arkeolo ... deltid-vt/

Låter intressant tycker jag.

Sonderling
Den har jag anmält mig till och ska läsa under vårterminen. Ska bli mycket intressant. Hoppas att vårens exkursion blir av, den ser jag verkligen fram emot.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 12 januari 2022, 16:53

Det låter spännande du får rapportera senare. Jag funderar då och då på Sandbyborg. På detta att det aldrig blev plundrat, ens på senare tid, alltså inte ens senare tid för länge sedan menar jag. Ja menar både Thernobyl och Auschwitz plundrades ju ganska omgående? Vad skulle få folk att totalt avstå så pass att kropparna får ruttna ner med guldsmycken? Sedan tror man att de är offer (enligt tv-inslag) men tänk om de inte är det eller att de var förövare också, de va såna ärkesvin att man dödade dom och tog deras kvinnor och lätt skiten stå till skräck och varnagel? Ja menar tänk er de värsta av de värsta så man inte ens vill ha deras guld typ.
Som sagt ser fram mot att höra lite mer.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13569
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2022, 16:58

sonderling skrev:
12 januari 2022, 16:53
men tänk om de inte är det eller att de var förövare också, de va såna ärkesvin att man dödade dom och tog deras kvinnor och lätt skiten stå till skräck och varnagel? Ja menar tänk er de värsta av de värsta så man inte ens vill ha deras guld typ.
Det du där skriver har jag läst om som en hypotes till varför borgen inte plundrades: Man ville inte ha med skiten att göra och lät kropparna ligga kvar till allmän skräck och varnagel. Det är emellertid fascinerande att legenden växte sig så stark att den fortfarande lever. "De gamle" i byn lär fortfarande känna en motvilja mot att gå dit.

Davian
Medlem
Inlägg: 3587
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Davian » 12 januari 2022, 19:26

Patrik Öbrink skrev:
11 januari 2022, 16:56
sonderling skrev:
16 augusti 2021, 12:12
https://lnu.se/kurs/sandby-borg-arkeolo ... deltid-vt/

Låter intressant tycker jag.

Sonderling
Den har jag anmält mig till och ska läsa under vårterminen. Ska bli mycket intressant. Hoppas att vårens exkursion blir av, den ser jag verkligen fram emot.
jag var anmäld för 2 somrar sen men så kom corona... Du får lägga rapport sen och säga om det är värt att pendla lite ner till hemlandet för att studera lite då och då.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 april 2022, 09:38

Dags för en RECENSION av kursen "Sandby Borg" vid Linnéuniversitetet.

Först och främst vill hävda att den här kursen uppenbart finns för att dra in så mycket pengar som möjligt till lärosätet. Det är ju så att de får pengar för alla studenter som bli godkända på kursen, och just den här kursen torde vara den lättaste jag någonsin gått (och jag har gått många kurser i olika ämnen). För att bli godkänd krävs bara tre korta texter på en A4-sida vardera.

Men trots allt var det en mycket intressant kurs med bra och belysande föreläsningar (online, hela kursen är på distans) och givande kurslitteratur. Det jag personligen tyckte var mest givande var en doktorsavhandling om järnåldersbebyggelse på Öland, för egentligen är jag mer intresserad av bebyggelse än av borgar. Bl.a. fick jag veta en möjlig förklaring till uppkomsten av solskiftet.

Tyvärr missar jag exkursionen till Sandy Borg (en dag som inte passar mig), men jag var där i somras så det får räcka.

Den som har ett stort intresse för järnåldern och Ölands fornborgar i allmänhet och Sand Borg i synnerhet, kan få ut mycket av den här kursen.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 april 2022, 09:42

Gamle G skrev:
27 november 2020, 22:07

Borgen var ju cirka halvseklet gammal när den förstördes, och att den låg vid kusten tror jag kan tyda på att den helt enkelt tillhörde ”late arrivals”. De fick hålla tillgodo med detta, och hade dessutom nära till havet om de måste fly. Vilket de inte hann eller kunde göra denna gång, när det verkligen behövdes.

De kände sig kanske hela tiden lite (typ) misstrodda, men nu kanske de slappnade av/ blev lurade och vågade ordna en (försonings?)fest, men det var bara en list. Jämför med Stockholms blodbad, Nyköpings gästabud och liknande historier kända från fornnordiska sagor. Som kanske fått inspiration från bl a denna händelse? Nåväl. Det blir intressant att följa fortsättningen…
Jag vet inte om det har kommit fram tidigare i tråden, men borgen byggdes på en gammal begravningsplats. Det torde ha varit tabu även på den tiden. Kan ju ha något med saken att göra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13569
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 2 april 2022, 09:57

Kan du berätta om uppkomsten av solskiftet?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 april 2022, 14:51

Markus Holst skrev:
2 april 2022, 09:57
Kan du berätta om uppkomsten av solskiftet?
Ja,absolut. Ska göra det när jag får tid.

Startar en ny tråd. Solskiftet infördes i Sverige under medeltiden, så jag lägger det där. Eller har du förslag på lämpligare delforum?

Skriv svar