Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Inlägg av Ördög » 15 maj 2014, 09:49

Jag skulle gärna se att det här på forumet fanns separata trådar om olika regioners och landskaps forntid. Nåja, lika så bra att öppna en ny tråd.

Ålands historia skrivs om?
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/1 ... -skrivs-om
I Saltvik på Åland har arkeologer påträffat nya, intressanta fynd från yngre järnåldern, som kan tyda på att Åland hade en mycket viktigare ställning under vikingatiden än vad man hittills har trott.

De fynd som hittills har gjorts är framför allt en rad välbevarade smycken i brons och silver, som tyder på att det funnits en vikingaelit på Åland. Fynden är från tiden sent 500-tal till 1000-talet.

Bland smyckena finns bland annat ett spänne med rovfågelsmotiv. Sådana spännen har man tidigare bland annat hittat i Birka, som var ett vikingasamhälle vid Mälaren, och som anlades i slutet av 700-talet. Birka var en viktig handelsplats under vikingatiden.

Med de flygbilder som tidigare har tagits av platsen i Kvarnbo i Saltvik kan man också anta att det har funnits en 40 x 12 meter stor hallbyggnad där under vikingatiden. Sammantaget tyder detta på att det fanns en elitmiljö där med paralleller till Birka, säger arkeologen Kristin Ilves, som leder forskningsprojektet.

Hon säger till Ålands radio att fynden leder till att delar av Ålands historia från yngre järnåldern och vikingatiden måste skrivas om.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Inlägg av Solkungen » 15 maj 2014, 22:55

Knepigt att de överhuvudtaget drar några slutsatser efter några upphittade smycken. Vem vet vilken historia som ligger bakom att de hamnade där de hittades?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 maj 2014, 23:45

Det är nog som vanligt. Arkeologerna berättar. Journalsiterna jagar scoop och tar i så de spricker...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Inlägg av Schwemppa » 16 maj 2014, 11:14

Projektledaren Kristin Ilves blogg: :)

http://kvarnbohall.wordpress.com/

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Nya järnåldersfynd på Åland - "historien får skrivas om"

Inlägg av Notarius » 4 juni 2014, 16:47

Ja, at "Historien skal skrives om", er en meget brugt og misbrugt overskrift.

Skriv svar