Vikinger i Polen

Skriv svar
Notarius
Medlem

Vikinger i Polen

Inlägg av Notarius » 19 augusti 2013, 20:47

Der har jo været foretaget en del sejladser gennem Polen og omegn for at bevise, at man rent faktisk kunne komme den vej til Sortehavet, det er flere her sikkert bekendt med, ellers kan jeg henvise til publikationer. Men er der fundet noget fra vikinger eller før ved polske floder som f.eks. Vistula? Jeg er bekendt med Ostrow Lednicki og Bodzia, men er der særlige beviser for, at nogen sejlede af Vistula og bifloder?

Notarius
Medlem

Re: Vikinger i Polen

Inlägg av Notarius » 19 augusti 2013, 21:49

Supplement: Der har været tale om togter med bådene Krampmacken, Havørn, Aifur, Heimlösa Rus, Himlingläva og Welet – som jeg går ud fra, at nogen her kender til.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Karsten Krambs » 20 augusti 2013, 10:49

Plinius nævner bl.a. ravruten fra Carnuntum i Noricum. Der er tale om en mulig handelsvej med retning sydøst ad floden Donau med biflod Morava, der via den moraviske (mähriske) port får kontakt til Weichsel-området - samt floden Oder med dennes løb nordpå.

Tjek på nettet under Den Moraviske Port eller Den Mähriske Port.

mvh Karsten

Notarius
Medlem

Inlägg av Notarius » 15 september 2013, 20:00

Jeg er bekendt med ravruten, der gik til Adriaterhavet, og under tråden om Goternas Ursprung har jeg lagt lidt om en anden "rute", som gik fra Ungarn mod nordvest.

Skriv svar