Trekantede grave, treodder, treuddar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 13 januari 2012, 17:22

Der foreligger nu to fundkort over trekantede grave i Skandinavien.

Triangulære -, triangler -, trianguläre grave er en ligesidet trekant med lige (raka) sider og er af professor Anders Andrén dateret til perioden 500 f.kr.-550 e.kr.
http://www.vikingetidenskonger.dk/treka ... ekanter-2/

Trekanter, treodder, treuddar er tresidige grave med svagt indbuede sider og dateres generelt til perioden 200-800 e.kr. (<1050).
Stjerneformede -, stjärnformade anlæg er tresidige grave med kraftigt indbuede sider og tydeligt markerede arme, der ser ud som en trearmet stjerne. Datering fra 800-tallet til ca. år 1050.
http://www.vikingetidenskonger.dk/treka ... ekanter-3/

Fordelingen af trianguläre grave og treuddar versus landskaber i Sverige er vist i dette skema -
http://www.vikingetidenskonger.dk/treka ... ekanter-4/

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 14 januari 2012, 14:27

I Norge er der ligeledes registreret en del trekantsanlæg på vestkysten.

Omkring 9 triangulære grave er registreret.

I Nord-Trøndelag er der registreret 70 trekantede grave, hvoraf de 45 er af typen stjerneformede. Flertallet er beliggende i området omkring den indre Trondheimsfjord i landskaberne Levanger, Verdal og Steinkjer.

I Sør-Trøndelag kendes til 18 trekantede grave fordelt på 7 forskellige felter. Kun to af disse grave er stjerneformede.

I Rogaland er der registreret 20 gravfelter med omkring 50 trekantede eller stjerneformede grave.

Registreringsmaterialet er dog endnu noget mangelfuldt og personligt tror jeg der endnu findes en hel del trekantsanlæg skjult i landskaberne. Se på kortet (trekanter-3) placeringen af de urnordiske runesten.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 17 februari 2012, 12:49

De trekantede grave opfattes af flere som relateret til en familie eller et hushold. Sammenholdes dette synspunkt med fakta omkring summen af de triangulære grave (med lige sider) i Uppland og Södermanland, kan udviklingen i befolkningstallet tilbagedateres til et muligt ankomsttidspunkt – ca. år 200 f.kr. – for det oprindelige stammefolk.

http://www.vikingetidenskonger.dk/treka ... ekanter-8/

Jernalderen i tiden omkring Kristi fødsel var særdeles gunstig, hvor bl.a. klimaet og forbedringer i landbruget skabte gode levevilkår, der afspejles i længere levetid og større gennemsnitshøjde for både mænd og kvinder. Befolkningstallet øgedes væsentligt de følgende sekler, hvilket igen kan aflæses af antallet af de efterfølgende trekantede grave (med indbuede sider). Den nærmest eksplosive udvikling af befolkningstallet medførte en spredning af folket, først mod sydøst og efterfølgende mod øst og nordpå.

http://www.vikingetidenskonger.dk/treka ... ekanter-5/

Hypotesen understøttes af fakta, hvor forskningen konstaterer en stor forøgelse i Uppland og Östergötland af nye bosættelser i tiden omkring Kristi fødsel samt ændringer i landbrug og kvæghold. Samstemmende sker denne udvikling i det sydvestlige Norge omkring år 200 e.kr. Der er et stort sammenfald mellem nye bosættelser og gravfelter med trekantede grave.

I samme periode dominerede et andet stammefolk i Himlingsøje på Stevns og Gudme på Fyn. Denne alliance udviklede sig over tid med en udstrækning fra kyststrækningerne i Skåne og en stor del af det østlige Jylland og Nordjylland.

Mulighederne for Uppsala-stammens yderligere ekspansion var dermed begrænsede uden at gribe til våben. Gennem studier af våben nedlagt i offermoser konkluderes at en større træfning mellem folk fra Sydnorge og Sydvestsverige var rettet mod Jylland og Fyn perioden 200-250 e.kr. En anden – og måske mere heldig træfning – fandt sted ca. 400 e.kr. og på det tidspunkt bosatte de angribende stammer sig i Lindholm Høje i Thy – og muligvis i Djursland (se kort nr. 2).

http://www.vikingetidenskonger.dk/trekanter/trekant-7/

Uppsala-stammen ekspanderede fra 200-tallet videre mod syd i de svenske landskaber mod Skåne.

Det ser ud til at oprindelsen til det skandinaviske folk hovedsageligt udspringer af et og samme stammefolk.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 20 februari 2012, 15:48

Et flertal af religionshistorikere opfatter verdenstræet Yggdrasil (Ygg = Odin) som en meget ”arkaisk” del i den førkristne religion.

Dog mener arkæologen Anders Andrén at kunne: ”tolka treuddarna som trädsättninger ud fra fyra argumenter, ett semiotiskt, ett typologiskt och två kontextuella. Udgangspunktet – som jeg forstår det - må være vers 31 i Grímnismál, der beskriver Yggdrasils tre rødder.

Þríar rætr
standa á þría vega
undan aski Yggdrasils;
Hel býr und einni,
annarri hrímþursar,
þriðju mennskir menn.

Tre rødder
går i tre retninger
under Yggdrasils ask.
Hel bor under den ene,
den anden Rimthurser,
den tredje meneskefolket.

I de smålandske landskaber har folket eksperimenteret med produktudvikling, hvilket en fir-udd og en sex-udd viser. I gravfeltet Illharjen (Bäckseda 1:1) ligger 5 treuddar sammen med 1 fir-udd dvs. en fir-armet stjeneformet grav med 25-28 m langsider.

I Byestad gravfeltet (Vetlanda 53:1) ligger 6 treuddar sammen med 1 sex-udd dvs. en seks-armet stjerneformet grav, der er 38 m i diameter og med ca. 15 m lange arme. Graven er placeret midt i gravfeltet.

De to eksempler tager ligesom lidt af symbolikken ud - med træet Yggdrasil’s tre rødder? :wink:

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Jotuni » 20 februari 2012, 22:43

Du anser att trekant gravar förts kom över havet från öster till Uppland och sedan spredde till väster och söder.

Har du märkt att tre är vanligt i Holmgang.http://www.vikinganswerlady.com/holmgang.shtml

They are to meet at a place where three roads join.

If be comes who received the insult and not the one who gave it, then let him shout three niðing-shouts and mark the other man in the ground.

Three borders (or furrows), each a foot in breadth, were to be around the cloak

Each contestant was to have three shields

He who was wounded hardest was to pay hólm-ransom (hólmlausn) -- three marks of silver

Vad tänker du om det?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 21 februari 2012, 14:22

Jotuni skrev:Har du märkt att tre är vanligt i Holmgang.
Vad tänker du om det?
I Odin symbolikken er 3 et helligt tal i sammenhæng med tallet 9. Så der er intet usædvanligt i din iagttagelse af tallet 3 i forbindelse med Holmgang.

Selv i den seneste del af jernalderen ses på Hedeby-mønter med skibe - på bagsiden - 3 trekanter = 3 x 3 = 9. Nøjagtig det samme billede ses på en sengestolpe fra Oseberg fundet. Flere ser også triskelen som en del af samme symbolik.

Three borders, three shields, three marks of silver = 9

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Notarius » 25 februari 2012, 10:57

Karsten Krambs skrev:Et flertal af religionshistorikere opfatter verdenstræet Yggdrasil (Ygg = Odin) som en meget ”arkaisk” del i den førkristne religion.

Dog mener arkæologen Anders Andrén at kunne: ”tolka treuddarna som trädsättninger ud fra fyra argumenter, ett semiotiskt, ett typologiskt och två kontextuella. Udgangspunktet – som jeg forstår det - må være vers 31 i Grímnismál, der beskriver Yggdrasils tre rødder.

Þríar rætr
standa á þría vega
undan aski Yggdrasils;
Hel býr und einni,
annarri hrímþursar,
þriðju mennskir menn.

Tre rødder
går i tre retninger
under Yggdrasils ask.
Hel bor under den ene,
den anden Rimthurser,
den tredje meneskefolket.

I de smålandske landskaber har folket eksperimenteret med produktudvikling, hvilket en fir-udd og en sex-udd viser. I gravfeltet Illharjen (Bäckseda 1:1) ligger 5 treuddar sammen med 1 fir-udd dvs. en fir-armet stjeneformet grav med 25-28 m langsider.

I Byestad gravfeltet (Vetlanda 53:1) ligger 6 treuddar sammen med 1 sex-udd dvs. en seks-armet stjerneformet grav, der er 38 m i diameter og med ca. 15 m lange arme. Graven er placeret midt i gravfeltet.

De to eksempler tager ligesom lidt af symbolikken ud - med træet Yggdrasil’s tre rødder? :wink:
Yggdrasil skal vel ikke kun ses i nordisk perspektiv? Karl den Store lod nedhugge det hellige træ Irminsul, hvilket er et ord, der udspringer af den samme rod. Mon ikke det skete, før Grímnismál blev nedskrevet? Ja, jeg ved det ikke, men det er jo ikke bare nordisk mytologi, der er på tale.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 8 april 2012, 16:05

Min research af de trekantede grave er afsluttet og essensen af projektet er sammenfattet i et dokument -

”Oprindelse - & udbredelse – af trekantede grave”

http://www.vikingetidenskonger.dk/trekanter/

Rigtig god læsning.

Mvh Karsten Krambs

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Jens Yde » 9 april 2012, 11:43

Tak, det ser fint ud. Og de ældste trekantede grave findes omkring Trondheimsfjorden?

Har du noget om, hvorfor gravmarkeringerne er triangulære? Der har sikkert været en praktisk baggrund. Jeg tænker på, om gravene på et tidspunkt f. eks. kan have været overdækket af et telt med trekantet grundplan og med en stolpe i midten?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 10 april 2012, 14:04

Jens Yde skrev:Har du noget om, hvorfor gravmarkeringerne er triangulære?
Du kan med fordel læse afsnittene -

- Trekanterne generelt, side 4

- Trekantens symbolik, side 17

så håber jeg du har fået svar på spørgsmålet.

mvh Karsten

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 4 november 2012, 11:42

I Nordjylland og landskabet Vendsyssel ligger en - lidt overset - gravplads på Lindholm Høje. Gravfeltet er fra perioden 400-1000 e.kr. - dvs. 600 år - og indeholder ca. 700 brandgrave med geometriske former. Fra den yngre germanske jernalders knap 300 år (550-750) stammer ca. 575 grave.

Denne type gravpladser findes i Danmark kun nord for Limfjorden og menes at være påvirket fra enten de svenske landskaber eller det sydlige Norge.

Af trekantede grave findes 57 trekanter med udbuede sider samt 11 trekanter med indbuede sider. Mange af gravene er arkæologisk undersøgt.

Se den interessante - og opdaterede - analyse om Lindholm Høje her –

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... ylland.pdf

samt resultatet af den skandinaviske undersøgelse her -

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... navien.pdf

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Jens Yde » 4 november 2012, 17:30

Karsten, du fortæller, at i Nord-Trøndelag findes 70 trekantede grave, hvoraf de 45 er af typen stjerneformede. Flertallet er beliggende i området omkring den indre Trondheimsfjord i landskaberne Levanger, Verdal og Steinkjer.

Du oplyser også, at de ældste trekantede grave findes i området ved Trondheimsfjorden og er fra ca. år 160 og fremefter.

Jeg foreslår, at den trekantede form er inspireret af Trondheimsfjordens udseende, og at vanerne/svionerne tog formen med sig, da de efter nederlaget til aserne slog sig ned ved Mälaren, hvor de ifølge dine oplysninger brugte denne gravskik fra år 200 og fremefter.

Trondheimsfjorden er Yggdrasil i de gamle tekster. Yggdrasil er således ikke et asketræ, som man ellers får at vide alle vegne. Jeg har påvist (ved at slå op i en islandsk-dansk ordbog), at Yggdrasil er en udskæring, askurdur, as-cut-out som man kunne sige på engelsk.

Tre rødder
går i tre retninger
i udskæringen Yggdrasil.
Hel bor i den ene,
i den anden Rimthurser,
i den tredje menneskefolket.

Og den plet, der er inde midt i de trekantede grave, kan symbolisere Munkholmen eller en anden ø i fjorden.

Jeg har til dit arbejde kun alvorlige indvendinger mod det sidste kort, på side 20, der er en kopi af den fremherskende klassiske opfattelse af, at svenskerne er indvandret fra Volga eller Indien og Langbortistan i øst.

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... navien.pdf

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 5 november 2012, 12:48

Jens Yde skrev:Jeg har til dit arbejde kun alvorlige indvendinger mod det sidste kort, på side 20, der er en kopi af den fremherskende klassiske opfattelse af, at svenskerne er indvandret fra Volga eller Indien og Langbortistan i øst.
Hej Jens; Tak for dit svar. Med hensyn til din indvending er min artikel jo stadig en hypotese, der bygger på, at de ældste triangulære (ligesidede) trekanter findes i Mälaren. Det er arkæologernes skøn af gravfelternes brugstid, der for mig afgør hvilke grave, der er ældst. Dette sammenholdt med en speciel agrikulturs opståen. Samtidig har forskerne tolket de trekantede grave sådan -
Trekanterne bedømmes i visse tilfælde til at være gravfelternes ældste monument, er placeret på feltets højeste punkt og har i mange tilfælde - gennem datering og placering - udgjort gravfeltets startpunkt.
Ser vi så på antallet af triangulære grave sammenholdt med gravfelternes brugstid peger en tendens på Mälaren som startpunkt. Yderligere findes en række indikatorer, der peger på denne tendens; jeg kan nævne en.

På side 18 i artiklen viser jeg en triskele fra en broche - der hænger i en fin glasmontre på Nationalmuseet og stammer fra vikingetidens Vålse på Stevns. Iben Skibsted Klæsøe er Mag.art., Ph.d. i arkæologi med speciale i vikingetid - og hun har denne forklaring på nettet om smykkets eventuelle oprindelse -

Citat: "Jeg har kigget lidt på det tilsendte smykke. Og skal prøve at komme med mit bud her. Uden altså at have et helt fasttømret svar. Triskelen er jo et gammelt symbol og tegn, som kendes både fra det græske/østlige og også keltiske. Det er nok det sidste, altså især Irland, som vi her i Norden plejer at rette blikket mod.

Det er et meget brugt element på de irske metalsager, i manuskripterne, på stenkors osv. Men dette smykke minder utrolig meget om tilsvarende fra Birka, ligesom det med sin hvælvede form ligner nogle smykker fra et skattefund fra Badeboda i Småland.

Der er også visse lighedspunkter med tilsvarende smykker fra et russisk skattefund, Kremlin skatten. Blot mangler jeg triskelen på disse. Men jeg mener, der er triskele på nogle af Birkaspænderne. Jeg er derfor nok mest tilbøjelig til at mene, at Vålse-smykkets proveniens skal søges i det østlige område. Desværre har jeg ikke bøgerne fra Birka lige ved hånden. Om vi skal helt til Byzans, eller længere væk, ja, der bliver jeg dig nok lidt svar skyldig. Det kunne måske også være sydrussisk. Men i hvert fald fra de østlige egne, det tror jeg er rigtig nok".

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 6 november 2012, 10:27

Nordøst for søen ”Fardumeträsk” i den nordligste spids af Gotland, findes resterne af to små gravfelter med spor efter en trekantet grav – ellers ingen andre trekanter på øen. Det er mit skøn at beboerne på Øland og Gotland i ældre jernalder må have haft forskellig indfaldsvinkel til asatroen – måske endda to forskellige germanske stammer?

De østligste treuddar - jeg kender til - findes på Ålandsøerne. På Åland og i Lemböte er der fundet trekantede grave i et gravfelt fra perioden 800-900-tallet dvs. ret sent og i vikingetid.

Den tætteste koncentration af triangulære – og trekantede grave i Mälardalen findes mellem Adelsö og Täby (se kort nr. 3). Jordbro gravfelt (Österhaninge 182:1) har det største antal triangulære grave samlet på et felt. De 8 triangler har rette (raka) sider på mellem 2-5 m. Björkö har ca. 65 trekanter (treuddar) - næsten samme antal som Lindholm Høje.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Trekantede grave, treodder, treuddar

Inlägg av Karsten Krambs » 7 november 2012, 10:28

Karsten Krambs skrev:Nordøst for søen ”Fardumeträsk” i den nordligste spids af Gotland, findes resterne af to små gravfelter med spor efter en trekantet grav – ellers ingen andre trekanter på øen. Det er mit skøn at beboerne på Øland og Gotland i ældre jernalder må have haft forskellig indfaldsvinkel til asatroen – måske endda to forskellige germanske stammer?
Wielbark-kulturen

Ifølge Tacitus (56–120 e.kr.) levede goterne ved floden Weichsel’s (Wisla’s) munding. Nyere forskning (Adam Cieslinski) har undersøgt en række stensætninger og stenkredse - specielt på Gotland - og i mindre udstrækning på Öland, kysten ved Vikbo-landet og ved Mälarens udløb i Østersøen. Fundmaterialet er generelt opdelt i kronologiske faser A, B (ældre romertid 0-150 e.kr.), C (yngre romertid 150-400 e.kr.), D (folkevandringstid 400-500 e.kr.), der igen er underopdelt i sub-grupper.

Konstruktionen af gravhøjene har mange fællestræk med de fundne høje i Masowien og Podlachien og vurderes af Cieslinski som, at det faktisk er muligt at mindre befolkningsgrupper fra Skandinavien er udvandret til Polen.

Dog er forbindelsen mellem gravmaterialet og goterne ikke helt entydig. De første gravpladser i Wielbark-kulturen (1-50 e.kr) indeholder ingen stensætninger, der først optræder i perioden B2 (>100 e.kr.) og dermed optræder senere end goterne første gang nævnes i litteraturen; både gravskik og gravgaver i Wielbark-højene adskiller sig ikke fra de traditionelle fladmarksgrave i området. Et andet problem er fravær af våben i gravene.

I løbet af yngre romertid og tidlig folkevandringstid (C1b til fase D) bredte Wielbark-kulturen sig fra Weichsel-mundingen og Ermland over Ostmasowien, Podlacien, det vestlige Hviderusland og til området omkring Lubliner.

Kilde: Grabhügel der Wielbark-Kultur – Gemeinschafts-, Familien– und Elitengrabmäler. Einführung in die Problematik. Adam Cieslinski 2010.

http://www.zbsa.eu/research/projects/pr ... ark-kultur

Jeg har desuden på mit site lagt et par illustrerende billeder ud - i den forbindelse. Wielbark-kulturen trækker et tæt spor mod øst.

http://www.vikingetidenskonger.dk/ad-hoc-billeder/

Skriv svar