Vilka var ländermännen

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Vilka var ländermännen

Inlägg av karlfredrik » 21 september 2011, 11:15

Vid denna tid funnos i Norge många ländermän. Många av dem voro mäktiga och så högättade att de på nära håll härstammade från konungar eller jarlar; de voro också mycket rika. Konungarna och jarlarna, som styrde landet, hade sitt säkraste stöd hos ländermännen; ty i alla fylken blev det så, som ländermännen bestämde för bönderna
Snorre Sturlasonsons Heimskringla: Olav den heliges saga kap 46

Vilken roll spelade ländermännen och fanns de även i Sverige?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Vilka var ländermännen

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 september 2011, 12:16

Ett annat namn för stormän. De som Birger jarl och hans ättlingar fick kuvade.
I Danmark ser vi dom som ägare till gigantiska huvudgårdar med ibland 300 gårdar under sig. Huvudgårdsystemet och stormannmakten ser vi tydligt hur den kuvas och försvinner under 1300-talet. Främst av lilla istiden, pesten och de många ödegårdarna. Brist på folk helt enkelt. Samtidigt har vi den farmväxande kungamakten som kämpar för att kuva upproriska styvsinande stormän som ser mkungen bunden av sina vallöften och riksmöten...

PS I Norge var det visst pesten som rensade vilt bland stormännen om jag minns rätt.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar