DNA-teknik visar att nordbor kom från Anatolien

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Angantyr
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 mars 2007, 22:42
Ort: Stockholm

Re: DNA-teknik visar att nordbor kom från Anatolien

Inlägg av Angantyr » 4 januari 2011, 22:57

Oingo Boingo skrev:
Olof Trätälja skrev: Något som lika självklart bevisar just motsatsen till dina önskemål.
Jag har ett önskemål, och det är att du slutar tramsa och svara på frågorna som jag ställt, du vet var dom är.
Jag förstår att Olof är förvirrad. Du ställer t.ex. denna fråga:
Oingo Boingo skrev:Nu kanske du kan förklara varför dessa anatoliska jordbrukare som du menar svenskarna härstammar från inte har moderna ättlingar i Sverige?
Och hänvisar till:
Denna större undersökning bekräftar bilden att den ursprungliga jägarbefolkningen i Sverige byttes ut när bönderna kom, och att moderna svenskar i högre grad härstammar från bönder som en gång vandrade in från trakter som i dag ligger i Turkiet.
Problemet är nog att det inte är Olofs ord, utan de kommer från DN-artikeln! Och en av Olofs kommentarer till artikeln var detta:
Olof Trätälja skrev:Tycker att det finns två ganska uppenbara brister i artikeln. För det första så kan man ganska entydigt se en folkvandringsimpuls från Anatolien som spred jordbruket i Europa. Men det är samtidigt viktigt att notera att när vågen väl når Skandinavien så är det anatoliska inslaget tämligen utspätt. Majoriteten av rötterna till de av allt att dömma invandrande jordbrukarna till Skandinavien verkar snarare härhöra från västeuropa.

Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: DNA-teknik visar att nordbor kom från Anatolien

Inlägg av Oingo Boingo » 5 januari 2011, 23:02

Ja, se på fan...

Jag ber om ursäkt för ihopblandningen, Olof. Frågan är fel och obefogad. Däremot så är de andra frågorna fortfarande befogade och obesvarade.

Skriv svar