Danmarks dåbsattest

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 23 februari 2011, 17:48

Jan Eskildsen skrev:Hjorten: Den dødes sjæl.
Under genlæsning af Monica Rydbergs bog om Skånes stenmästare före 1200, er jeg stødt på dette citat:
"Den förste till namnet kände stenmästaren i Skånes konsthistoria är den Tord, som huggit en med bilden av en hjort, symbolen for den dödes själ, försedd runsten i Hyby, et par mil söder om Lund".
Billedet på stenen viser en hjort med gevir.
8-)
Korrektion: Den omtalte forfatter hedder Monica Rydbeck.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 23 februari 2011, 17:49

Her står noget om alderen på trelleborgene i Danmark, hvis man ikke skulle være opmærksom på det:

http://www.ancient-astronomy.dk/sepmag01.htm
8-)

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 26 februari 2011, 14:42

Karsten Krambs skrev: Apropos tysk mønt. Interessant er det, at på øen Sturkö i Blekinge er fundet en skat fra ca. år 1000 indeholdende 300 mønter alle af engelsk og tysk oprindelse. De engelske mønter peger på danske aktiviteter (vikingetogter?) og flertallet af de tyske er hovedsagelig fra områderne i Niedersachsen omkring floden Elben i det nordlige Tyskland. Nævnte område var i lang tid frisisk domineret, hvor Harald Klak år 826 får »Hriustri« (Rüstringen) som len af kejser Ludvig (den fromme). I dag er området beboet af ca. 2.000 "frisere", der bor i en enklave i det såkaldte Saterland vest for Wilhelmshafen (Østfrisland). Under ”nyheder” på min hjemmeside nævner jeg ligeledes det lille stykke træ fra en brønd i Ribe, der stammer fra området omkring Niedersachsen i Nordtyskland. Dog kan faktorerne i denne ligning være tilfældige. :roll:
Der er desuden Ringborge bygget på Flanderns kyst ved Brygge, Veurne og Winöksbergen.
Så skal (alle) brikkerne til puslespillet bare lægges – og i den rigtige orden. :D
*Apropos Sturkö
Hvis du ser i det nyeste nummer af Skalk, er der på Sturkö fundet smykker, hvis lige er fundet på Bornholm.
Der vises en tegning (af Hildebrandt, 1890) af smykket fra Sturkö, men foto af smykker fundet på Pæregård her.
Pandebåndspynt kaldes artiklen, man kunne også kalde smykkerne luksusudgaver af tindingeringe (temple rings), og deres oprindelse er Polen og andre slaviske lande.
8-)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Karsten Krambs » 26 februari 2011, 15:33

I min artikel om "Kongemødet på Danaholmen" skriver jeg sådan her side 14 -
På Sturkö i den østlige skærgård er fundet et par sjældne "tempelhof" øreringe i en skat fra ca. år 1000, der kun eksisterer i et meget lille antal på Sjælland, Bornholm og Gotland. De største fund af nævnte øreringe er fra de slaviske områder i det nuværende Polen.
Du må godt vise et billede af "pynten" her på siden - jeg har aldrig set disse smykker.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 26 februari 2011, 17:54

Karsten Krambs skrev:I min artikel om "Kongemødet på Danaholmen" skriver jeg sådan her side 14 -
På Sturkö i den østlige skærgård er fundet et par sjældne "tempelhof" øreringe i en skat fra ca. år 1000, der kun eksisterer i et meget lille antal på Sjælland, Bornholm og Gotland. De største fund af nævnte øreringe er fra de slaviske områder i det nuværende Polen.
Du må godt vise et billede af "pynten" her på siden - jeg har aldrig set disse smykker.
Her er øreringene. De to øverste er fra Bornholm, men er mage til dem fra Sturkö.
De to andre er en type, som også er fundet i Polen (Tempelhof) og Tyskland.
8-)

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 26 februari 2011, 17:57

OK, de vil ikke ind på siden. Hvad kan være galt?
Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg ændrer mit kodeord?

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 26 februari 2011, 18:01

Her skulle man gerne kunne se billede af smykkerne.
Smykker.jpg
Smykker.jpg (51.15 KiB) Visad 1034 gånger

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 26 februari 2011, 18:04

Åk ja. Skalk skriver det på en lidt indviklet måde. Øreringene fra Blekinge er mage til dem fra Tempelhof (og dem på Bornholm), men det bedste er naturligvis, at interesserede læser artiklen selv.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Karsten Krambs » 27 februari 2011, 11:30

Hej Jan,

Interessant.
Jeg har i "Fornvännen 77 (1982)" fundet en artikel der behandler sølvsmykker fra det polske område. De viste øverste øreringe fra både Bornholm og Sturkö i Blekinge - er begge af typen Swiatecki-type også kaldet "Tempelhof". Smykkerne er fra anden halvdel af det 10. årh. og er udført som en efterligning af en Moravian prototype.

http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1982_038.pdf

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 27 februari 2011, 11:51

Ja, vi blev dengang overdænget med ting og sager fra Polen. 8-)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Karsten Krambs » 27 februari 2011, 11:56

Jan,

Det ser ud til at både Blekinge og Bornholm har haft forbindelser til de slaviske områder i sidste halvdel af 900-tallet. Det viser fundet af Tempelhof-smykkerne - men også Sturkö-skatten med ca. 300 mønter, der alle er af engelsk og tysk oprindelse. Indvidere indeholdt samme skat 13 vægte, der indikerer omfattende handelsmæssige aktiviteter. På Sturkö står yderligere en runesten i Jellingstil fra perioden 900-1000 - så her har vi så "den danske" forbindelse.

I et andet gravfelt i Blekinge - Hjortahammer - der ligger nord for Almö på landsiden - og ca. 10 km vest for Karlskrona, er der fundet en sjælden oval broche fra 900-tallet dekoreret i Jellingstil. Typen er kun fundet få steder i Skandivavien som i Jelling, det nordlige Ranrike - og på Island.

Et par hundrede meter fra Lyckeby åen ligger Augerum gravfeltet i en nord-sydgående dalsænkning - og 8-10 km nordøst for Karlskrona. I gravfeltet er der fundet rester af en type rideudstyr der kan relateres til krigerne, som deltog i englandstogterne på Svend Tveskægs og Knud den Stores tid. Den type rideudstyr er yderligere fundet i Jylland, på Øerne, i Vest- og Sydskåne samt Bornholm.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 27 februari 2011, 12:04

Ja, folk langs den svenske kyst har været i kontakt med folk på den anden side af Østersøen. Øland var vel også værd at granske med hensyn til smykke- og andre fund. Det menes, at (evt.) Asser Rig (eller en anden fra Fjenneslev) kan have været på Øland, nogen har også nævnt muligheden af at Boleslav kan have været der, og han kan også have været ved Sturkö. Når biskop Reinbern af Kolberg "døbte" Østersøen, var det måske fordi polens hersker ville sejle ud i den ....

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Karsten Krambs » 3 mars 2011, 12:26

Hej Jan,

Jeg er støt på en guide fra Foteviken museum 2010, der omhandler Sydskåne, Bornholm og Pommern. Det er muligt du allerede har set den?

http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Din_guide.pdf

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 3 mars 2011, 13:42

Den er fra sidste år, og der er tale om fiktion.

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Notarius » 9 januari 2016, 16:35

Jan Eskildsen skrev:
Valdemar Sappi skrev:Tycker Jans bild av dansk/polska fränder som delar upp sydkusten mellan sig säger en hel del.
Men
PS Ärkebispens borg Hammershus på Bornholm kan kanske också vara värd lite energi. Det måste finnas en okänd historia bakom det att denna borg faktiskt när den dyker fram i historien som ärkebispens borg, är Europas då största borg norr om den mäktiga borgen Coucy.
Er den med sin enorme störelse virkelig kun fra 1255? Ops nu blev danska...
http://da.wikipedia.org/wiki/Hammershus
http://www.kulturarv.dk/1001fortaelling ... hammershus
For nogle år siden deltog jeg i et Knud Lavard symposium, hvor jeg talte med Sven Rosborn fra Foteviken om Hammershus. Ofte har jeg talt med Bornholms arkæolog Finn Ole Nielsen om borgen. Rosborn mener, den må være påbegyndt i 1100-tallet. En af mine kolleger har flere gange skrevet i vores avis, at der kunne have været bygget på den i årevis, fordi det er et perfekt sted at have en borg. Pludselig mente en arkitekt, at den kunne være fra 1200, og uden at henvise til forarbejet blev det præsenteret i TV. Men borgens område er aldrig blevet underkastet en arkæologisk undersøgelse, som kunne hjælpe til en mere nøjagtig datering. Når man nogle steder kan læse 1240 eller 1250 er det fordi, den først blev nævnt i et pavebrev på det tidspunkt, men det har intet med dens alder at gøre. Det hævdes, at alt er bygget på een gang, hvordan man så kan se det, når noget af den er bygget uden tegl og noget andet med tegl ...
Efter undersøgelser af en lang grøft og 6-7 huller i Borgen i 2014, er Hammershus omtalt i årbogen Nationalmuseets Arbejdsmark 2015.
Den er nu blevet nyere, idet den menes at være fra omkring 1300.
I løbet af 2016 skal der være endnu en undersøgelse, så må vi se, om det ændrer noget.

Skriv svar