Notarius skrev:Anganatyr skriver:
"Tidpunkten för riksbildningen i Vad det gäller biskop Egino som var ärkebiskopen I Hamburg-Bremen ärkebiskop för hela Norden. Kyrkan samarbetade alltså över gränserna. Biskop Egino var ju även i Uppsala för att försöka riva hednatemplet. Tror du då att även Uppsala var danskt?"
Den første sætning forstår jeg ikke.
Egino var biskop, som du senere skriver, og ikke ærkebiskop i Hamburg-Bremen, hvilket du vist er klar over?
Kirken arbejdede over grænserne ja. Egino ødelagde ikke noget tempel i Uppsala, men sammen med missionsbiskopppen Adalward den Ældre ødelagde han i Götaland "mange hedenske helligdomme og omvendte tusinder af mennesker". (Adam, bog IV, kap. 30). Han skulle dog også have ødelagt et gudebillede i Skara.
Hvad angår Blekinge og Bornholms forhold til Danmark, citerer jeg her seniorforsker Michael Gelting fra Rigsarkivet i Danmark, der i bogen Locus Celebris skrev dette med henvisning til Adam: "...Egino forkyndte den kristne tro blandt "de barbarer, som kaldes Pleicanere", dvs. indbyggerne i Blekinge, og på øen "Hulm", der må identificeres med Bornholm (kendt stof). Fortsat: "Senere i middelalderen hørte begge disse områder til det danske rige. Dersom det allerede var tilfældet i 1060'erne, kunne det antyde, at Egino dog udøvede biskoppelig myndighed i en del af Skånelandene, allerede mens han var biskop af Dalby."
Der kan med udgangspunkt i Slesvig Stadsrets bestemmelser argumenteres for, at Bornholm ikke var en del af det danske rige, da den blev skrevet, men forblev uden for til slutningen af 1000-tallet. Gelting: "For Blekinges vedkommende kan det samme kun hævdes på grundlag netop af biskop Eginos missionsvirksomhed. Egino missionerede i Sverige, på Bornholm og i Blekinge. Kan det vises, at Bornholm ikke var en del af den danske konges magtområde, er det sandsynligt, at Eginos arbejdsområde var defineret som de mere eller mindre hedenske egne, som lå hinsides Danmarks grænser, og at det også gjaldt Blekinge." Dette er samme konklusion som Sawyer gjorde, men Geltings argumenter vedrørende Bornholm er eroderet lidt i løbet af de 5-6 år, der er gået, siden teksten blev skrevet. tidligere kendte man kun danske mønter på Bornholm fra 1100-tallet, men siden er der fundet en del mønter fra Svend Estridsens tid og Knud den Hellige.
Vi har med andre ord ingen andre beviser, som Karsten Krambs også er inde på, men med baggrund i ovenstående er det sandsynligt, at både Blekinge og Bornholm blev danske i forbindelse med/efter Eginos missonsvirksomhed.
Detta med mynt har Cecilia von Heijne tagit upp i sin avhandling. Nordöstra Skåne (Göinge och Kristianstadslätten) får inte en danskt myntcirkulation förrän ca 1075. För Blekinges del finns inte en enhetlig danskt myntcirkulation fortfarande på 1130-talet (hennes avhandling sträcker sig bara till 1130). Hennes egen slutsats är följande (som jag redan tagit upp tidigare i tråden);
Att Blekinge skulle vara en del av Danmark under 1000-talet och början av 1100-talet är inte synligt i myntmaterialet. När en reglerad myntcirkulation införs i de centrala delarna av Sydskandinavien, omfattas uppenbarligen inte Blekinge av denna.