Det du skriver ligger i linje med vad jag misstänkte - att påståendet om Blekinge-Värend inte hade mycket på fötterna.Anganatyr skrev:Den enda som jag vet som skriver om detta är Christopher Cronholm i "Blekinges beskrivning" från 1757 som skriver något i stil med att Värend och Blekinge fordom har hört till varandra. Det finns alltså ingen tyngre substans bakom att Blekinge en gång varit en del av Värend. De båda "småländerna" skiljs ju dessutom av stora skogar utan fornlämningar, mer än längs gång- och ridstigar.Wurner skrev:Från Wikipedias sida om Småland:Någon som har en idé om vilka "vissa historiker" skulle vara, vad "de" har för belägg och vilken tidsperiod som avses? (Referenser är sparsamma i Wikipedias artikel.)Möjligen räknades ursprungligen även Öland och enligt vissa historiker Blekinge (som sägs ha varit en del av Värend) till de små landen.
Intressantare är i så fall ett kungligt brev skrivet till Göta hovrätt den 3 september 1685 (Riksarkivet, Riksregistraturet, 3 september 1685, fol.75v - 76r) som omtalar att den värendska arvsrätten även har varit gällande i "några härader" i Blekinge. Detta har en del forskare tolkat som att Värend och Blekinge har haft samma lagsaga med gemensam lagman en gång i tiden. För att detta skall vara möjligt måste detta ha varit innan Tiohärads lagsaga bildades (nämns första gången i de skriftliga källorna 1266). Det måste också ha varit innan Blekinge blev danskt. Det första säkra beviset för att Blekinge är danskt finns i huvudstycket i "Kung Valdemars Jordebok" som är daterat till 1231.
Men det påstås ju också att Blekinge (och Öland) räknats till Småländerna - vad skulle det betyda? Kanske kan man tänka sig att om Blekinge ansågs vara ett av Småländerna så var det "oberoende", alltså inte danskt (Inte mycket till bevis men iaf ett svagt indicium att lägga till de övriga).
Finns det belägg för att Blekinge ansågs vara ett Småland under den tid som diskussionen på den här tråden gäller? (jag gissar att svaret är nej, verkar ju vara brist på belägg om allt som har med Blekinge att göra