Vem var Ragnar Lodbrog?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av karlfredrik » 11 mars 2010, 10:46

Efteratt ha gått igenom samtida källor har jag kommit fram till att det var tre kandidater till Ragnar Lodbrog, en var sveakungen Sigurd Rings son på 700-talet, en var den jarl som ledde plundringen av Paris 845 och som enligt samtida källa dog i pesten. Ytterligare en Ragnar tycks ha dött i ormgropen på brittiska öarna kring 866, "grymta månde grisarna, om de viste hur den gamla galten lider"
Dessa tre tycks ha smält samman till en i Ragnar Lodbrogs saga från 1200-talet. Sagans Ragnar hade två hustrur, jag hittar ingen hustru omnämnd för jarl Ragnar.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Karsten Krambs » 11 mars 2010, 15:57

Jeg har forsket en del i Ragnar.

De frankiske annaler nævner Ragnar i perioden år 840-46 med flere navneformer Ragneri, Reginerus, Ragenarius.
Påskesøndag d. 28. marts år 845 blev Paris overfaldet af Ragnerus (princeps), hvor Ragnar får 7.000 pund sølv
af Karl II (den Skaldede) i danegæld. Efterfølgende fortæller annalerne at Ragnar returnerer til Normannerriget.
Selv Adam af Bremen1) nævner Ragnar som "Lodparch" så det må konstateres, at Ragnar Lodbrog var en historisk person.

Hvis Ragnars sønner var Ivar (Benløs †878), Halvdan (†876-77), Ubbe (†878), Bjørn (Jernside †ca. 885) og Sigfred (Orm i Øje †887/891) - må den rette Ragnar være ovennævnte.

Adam af Bremen skriver om Ivar (Invar), Lodparchs søn (Inguar filius Lodparchi).
Annal St. Neots fra det 12 årh. nævner at Ivar (Ingware, Imhar) var søn af Lodebroch og fra Norge.
Sigfred regerer sammen med broderen Halvdan. Kilde: Anglo-Saxon-Chronicle af D. Whitelock, Annales Fuldenses 873.
Halvdan (Healfdene) og tyranen Ivars (Inwærs) broder (Ubbe). År 878; Kilde: Ethelweards Krønike.
Bjørn Jernside (Biér Costae Ferreae, Lothbroci Regis filius, cum Hastingo Gallias invadit). År 841; Kilde Annales Bartholiniani.
William af Jumiéges (1100-tallet) nævner Bjørn Jernside, som søn af kong "Lothbroc".

mvh
Karsten



1) Kilde: Adam af Bremens krønike af Allan A. Lund 2000 s. 69. Se også min bog "Vikingetidens konger", 2009

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Hexmaster » 11 mars 2010, 16:39

Stavning är ju inte irrelevant när man skall söka, så jag frågar: Lodbrog eller Lodbrok? Den senare känner jag igen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 mars 2010, 00:05

Läser just Bernard Cornwells tredje bok 'Nordens herrar' om Uthred från 800-talet. Kan för lite om denna tid för att ens försöka sätta in den i historisk verklighet. Men är inte Ubbe med där? Eller en annan Ubba?
Är boken med på en tråd jag inte hittar kanske?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av karlfredrik » 12 mars 2010, 09:20

[Stavning är ju inte irrelevant när man skall söka, så jag frågar: Lodbrog eller Lodbrok? Den senare känner jag igen.
Hexmaster *]
Isländska källor skriver Lodbrok, somliga danska författare kallar honom "Lodbrog"

Användarvisningsbild
Bernadotte
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2008, 16:40
Ort: kiruna

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Bernadotte » 21 juni 2010, 08:54

Valdemar Sappi skrev:Läser just Bernard Cornwells tredje bok 'Nordens herrar' om Uthred från 800-talet. Kan för lite om denna tid för att ens försöka sätta in den i historisk verklighet. Men är inte Ubbe med där? Eller en annan Ubba?
Är boken med på en tråd jag inte hittar kanske?
Huvud fienden i den serien är ju Lodbrokes söner så just han är ju ej med där.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av frodeh » 21 juni 2010, 09:55

Karsten Krambs skrev:Jeg har forsket en del i Ragnar.

De frankiske annaler nævner Ragnar i perioden år 840-46 med flere navneformer Ragneri, Reginerus, Ragenarius.
Påskesøndag d. 28. marts år 845 blev Paris overfaldet af Ragnerus (princeps), hvor Ragnar får 7.000 pund sølv
af Karl II (den Skaldede) i danegæld. Efterfølgende fortæller annalerne at Ragnar returnerer til Normannerriget.
Selv Adam af Bremen1) nævner Ragnar som "Lodparch" så det må konstateres, at Ragnar Lodbrog var en historisk person.

Hvis Ragnars sønner var Ivar (Benløs †878), Halvdan (†876-77), Ubbe (†878), Bjørn (Jernside †ca. 885) og Sigfred (Orm i Øje †887/891) - må den rette Ragnar være ovennævnte.

Adam af Bremen skriver om Ivar (Invar), Lodparchs søn (Inguar filius Lodparchi).
Annal St. Neots fra det 12 årh. nævner at Ivar (Ingware, Imhar) var søn af Lodebroch og fra Norge.
Sigfred regerer sammen med broderen Halvdan. Kilde: Anglo-Saxon-Chronicle af D. Whitelock, Annales Fuldenses 873.
Halvdan (Healfdene) og tyranen Ivars (Inwærs) broder (Ubbe). År 878; Kilde: Ethelweards Krønike.
Bjørn Jernside (Biér Costae Ferreae, Lothbroci Regis filius, cum Hastingo Gallias invadit). År 841; Kilde Annales Bartholiniani.
William af Jumiéges (1100-tallet) nævner Bjørn Jernside, som søn af kong "Lothbroc".

mvh
Karsten



1) Kilde: Adam af Bremens krønike af Allan A. Lund 2000 s. 69. Se også min bog "Vikingetidens konger", 2009
Norsk wiki nevner også de fragmentariske irske annalene og at disse er et sterk indisium på at han var historisk:
I Irlands fragmentariske annaler finnes det en opptegnelse over en «Ragnall» (Ragnvald), sønn av «Alpdan» (Halvdan), «konge av Norge», og hans bedrifter fram til York faller til danskene. Det er en av de sterkeste argumenter for at Ragnall eller Ragnvald er den samme som Ragnar Lodbrok, og for krønikeskrivere på de britiske øyene var det vanskelig å skille mellom norsk eller dansk når de knapt nok gjorde det selv.
(fra http://no.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Lodbrok )

Om stavingen: Brok med k er ordet vi bruker for bukse på vestlandet den dag i dag og jeg tror det ligger nær det opprinnelige ordet. Men på dansk har disse endingene gått til g såvidt jeg kan forstå. Et norsk hip-hop band heter Side Brok, som betyr vid bukse :-)

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av karlfredrik » 15 juli 2010, 09:03

Som vanligt med tidiga historiska personer har det rest tvivel om Ragnar lodbrok verkligen existerat, och denna skribent menar , politisk korrekt, att Lodbroka mycket väl kunde ha varit en kvinna:
http://www.scangen.se/medieval/ragnar.htm

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Karsten Krambs » 16 juli 2010, 13:11

Karl Fredrik,
Godt at se at Stewart Baldwin bekræfter mine data og kilder for Ragnar Lodbrog/Lodbrok.

Der findes ligeledes en historie om Ravnebanneret, der fortæller at Ragnar skulle have tre døtre. Jeg har denne fortælling med - dog i en helt anden sammenhæng -

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... /KARST.pdf

Med sommerhilsen
Karsten

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Ragnar Lodbrok

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2014, 17:10

Vikingahövdingen Ragnar Lodbrok är en av de kända vikingarna. Han är känd ursprungligen från Ragnar Lodbroks saga eller Ragnars saga loðbrókar som verket heter på originalspråket fornnordiska. Sagan nedskrevs på Island i mitten av 1200-talet. I diskussionen som har förts ovan för flera år sedan diskuterades vem Ragnar Lodbrok egentligen var. Har han överhuvudtaget existerat? Jag hävdar personligen att han aldrig har existerat. Ragnar Lodbrok är således en påhittad sagokung. Det är därför inte heller lönsamt att diskutera om honom som en historisk gestalt.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av karlfredrik » 21 februari 2014, 01:50

Men en Ragnar finns med i de frankiska annalerna för 845. Och "Ragnar Lodbroks söner" fanns bevisligen begravda i England.

simoned
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 september 2010, 10:14

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av simoned » 21 februari 2014, 08:12

Jag hävdar personligen att han aldrig har existerat. Ragnar Lodbrok är således en påhittad sagokung.
Sagokungar var vanligen inte påhittade-det fanns en kärna av sanning som dock utbroderades av sagoberättarna med fantasi och med gärningar av helt andra personer.
Mest tillförlitligt verkar "Tillägget till Hervarasagan" vara.
(http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... rsagan.htm )
Då skulle Ragnar vara son till ( Sigurd ) Ring som segrade i Bråvallaslaget ca 760. Ragnars söner härjade omkring 800 men slog sig sedan ned i var sitt erövrat rike Björn (Järnsida) i Svealand, Sigurd ( Ormöga) i Jylland, Vitserk i öst och Ivar i England. Deras rykte var stort.
Ett par generationer senare när Vikingar härjade som värst på kontinenten kallade sig ett antal hövdingar för " Lodbrokssönerna". Detta för att injaga skräck hos motståndarna. Det är dessa som återfinns i de engelska gravarna.
Så är min tro-sanningen kommer aldrig att återfinnas.
När och var Ragnar dog är outrett, men det är en spännde historia som berättas i "Ragnar Lodbroks saga".

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2014, 10:30

Jag har en akademisk utbildning som historiker. Då jag yttrar det jag skrev ovan med andra historiker så håller de med mig om att vikingahövdingen Ragnar Lodbrok inte var historisk men då får jag höra kritik av inte professionella historiker. Om jag däremot skulle yttra att Ragnar Lodbrok var en historisk person så håller många amatörhistoriker med mig medan professionella historiker tycker att jag inte är seriös. Det är en intressant situation. Källkritiskt går det tyvärr inte att bevisa att Ragnar Lodbrok och hans söner skulle ha existerat som historiska personer.

Davian
Medlem
Inlägg: 3590
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vem var Ragnar Lodbrog?

Inlägg av Davian » 21 februari 2014, 16:56

Det har nog att göra med att historiker (forskare?) i allmänhet har högre krav på saker och ting för att dra en slutsats. :)

själv är jag inne på att det har funnits många Ragnar som sen smält ihop lite. Jag menar; det är ju bara att prata med 5 gamla klasskamrater från gymnasiet så har vi 5 olika minnesbilder om precis samma lärare och den gjort/inte gjort. Tänk då hundratals människor under hundratals år :p

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Ragnar Lodbrok

Inlägg av Covendor » 25 februari 2014, 18:30

Ralf Palmgren skrev:Jag hävdar personligen att han aldrig har existerat. Ragnar Lodbrok är således en påhittad sagokung. Det är därför inte heller lönsamt att diskutera om honom som en historisk gestalt.
Lika lite som det går att bevisa att Lodbrok existerat, går det att bevisa att han inte funnits. Källkritiska historiker brukar därför säga att man inte kan uttala sig om diverse sagokungars existens. Du går ett steg längre genom att hävda att Lodbrok aldrig existerat.

Skriv svar