Hvorfra kom The Danish Vikings?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 4 oktober 2011, 12:56

Starkodder skrev:Håller fortfarande för troligt att det kan ha varit återvandrande goter som etablerade dynastin på Själland, vilket kan förklara himlingar/amelunger samt den sarmatiska stilen, som goterna hade beröring med.
Gravfeltet Skovgaarde - der ligger lidt uden for Vordingborg - var en del af sattelitcentrene omkring Himlingsøje, og i jordfæstegravene er der bl.a. fundet slangehovedfingerringe af guld.

På Retsmedicinsk Institut i København har man DNA undersøgt skeletter på Skovgaarde og nabogravfeltet Bøgebjerg. Det ser ud til at slægterne - begge steder - fortsatte til helt op i Vikingetid og derfor vurderes det, at magtkon-centrationen fra Sjælland blev opretholdt lang tid efter Himlingsøjecentret og det 3. årh. Jeg citerer efterfølgende en rapport fra Retsmedicinsk Institut -

Jernalderbebyggelserne Skovgaarde & Bøgebjerg
Af Jørgen Dissing, Linea Melchior, Margrét Kristinsdottir, Durita Djurhuus & Lars Rudbeck, Retsmedicinsk Institut, Københavns Universitet.
Lidt uden for Vordingborg lå der i jernalderen to bebyggelser: Skovgaarde mod øst og Bøgebjerg mod vest. Der er kun 8 km mellem de to steder, men de var vidt forskellige. Arkæologen, museumsinspektør, ph.d. Per Ethelberg - som stod for udgravningen af de to steder - fortæller således at Skovgaarde var en landsby hvis beboere havde meget høj social status. Derimod var Bøgebjerg beboet af fattige, men frie bønder.

Bøgebjerg er ældre end Skovgaarde og er antagelig anlagt i ældre romersk jernalder omkring år 0. Skovgaarde er formentlig anlagt omkring år 200, dvs. i yngre romersk jernalder.

Vi har DNA typebestemt 18 skeletter fra grave fra de to lokaliteter og fandt det interessante resultat at de to befolkningsstikprøver afviger markant fra hinanden. Folkene i Skovgaarde havde typer som vi ser det i Danmark i dag, hvorimod de fattige bønder i Bøgebjerg havde en afvigende typesammensætning der minder om den vi fandt for vikingerne der 1.000 år senere blev begravet i Kongemarken.

Hvad betyder nu det? Kan det skyldes en indvandring nordfra af danerne fra Mellemskandinavien som angiveligt har fundet sted nogle hundrede år efter vor tidsregnings begyndelse. Blev danerne den nye overklasse, og hvad blev der i givet fald af de oprindelige indbyggere? Vi kan endnu ikke besvare disse spørgsmål, men befolkningsstikprøver fra andre lokaliteter fra samme periode vil vise, om der også her findes typeforskel på rig og fattig.

Et andet interessant fund er at en af mændene fra Bøgebjerg har en mtDNA-type (præ-HV) som stort set ikke forekommer i Europa og heller ikke i Nordafrika, men som findes på den arabiske halvø og blandt arabere i Østafrika. Hvad lavede denne mand dog i Bøgebjerg? Det vides at der omkring år 0 lå flere romerske legioner så tæt på som ved Elben, og det er en spændende tanke at manden med den arabiske type kan have været en romersk legionær som romerriget har hentet fra sine besiddelser i Mellem-østen, og som er kommet op til Danmark (som fange?) sammen med hjemvendte danske krigere som måske har deltaget i markomannerkrigene.
Senast redigerad av 2 Karsten Krambs, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 4 oktober 2011, 13:30

Taunus-området må indikere at "syddanske" krigere gjorde tjeneste her i det 3. årh.
Jeg ved du gentager den officielle linje fra Københavns Universitet omkring dette, men hvorfor skulle det dog overhovedet sige noget som helst om hvor vi gjorde krigstjeneste. Det kræver en kristen vrangforestilling om at alt må udgå fra Rom at antage dette.

Romerne hentede tusinder af lejesoldater fra de andre sarmatiske folkeslag, der stadig boede op til romerne omkring Asovhavet . Vi havde hverken resourcer i mænd og kvinder eller strategisk interesse i at drage mod syd. Der var nok at tage fat på mod nord. Smedene i Himlingøje og Valløby har ganske enkelt fortsat deres kunnen medbragt under folkevandringen.

I "Nyt fra Nationalmuseet nr. 98/2003" skriver Birger Storgaard en sludder for en sladder omkring dette, hvor han netop fabler om krigstjeneste og alle mulige dårlige bortforklaringer til hvorfor vor smedekunst er sarmatisk. Det var i tiden før DNA fik fat i folkevandringerne.

I år 1949 fandt nu afdøde museumsinspektør Hans Norling-Christensen en grav med en midaldrende kvinde fra 200 tallet e.Kr. Hun var gravlagt med et kostbart udstyr af smykker og romerske glas- og bronzekar. Birger Storgaard forklarer at ”specielt interessant i denne sammenhæng er den komplicerede brystkæde, der fastholdes til dragten ved en runepræget sølvfibula. Den er sammensat af mere end 80 perler af glas, rav og sølv. Lignende brystkæder kendes fra sarmatiske kvindegrave”.

Birger Storgaard forklarer igen forekomsten af sarmatiske genstande i Danmark med at der blev hentet en sarmatisk brud til Danmark. Sikke noget sludder. Smedekunsten er sarmatisk fordi "os" er Ver Asir (Ase-folket); hos Ptolemy: Geografi fra år 127-148 e.Kr. skrevet "Firaesi", der igen er identisk til de sarmatiske ætter der kaldes "Aorsi" hos Strabo i Geographika (år 7 f.Kr. – 18 e.Kr., bog 11:5:8). Der er to grupper af "Aorsi" ætter, hvoraf vi er den nordlige.

Det er naturligvis derfor at vor kunststil I (Nydamstilen), gældende fra ca. år 40-550 e.Kr., er ren sarmatisk kunst. Denne stilart er snævert knyttet til Jylland, øerne, Skåne og den sydlige del af Norge. Fra sidste halvdel af 500 tallet tager Stil II over og er ensartet fra Italien til Norge.

Nydamstilen/Stil I er kendetegnet ved den helt centrale rolle dyret spiller i ornamentikken. Dyret er afbilledet i form af forvredne dyr med tydelig hoved- og øjenmarkering.

Grundtvig kæmpede en utrættelig kamp mod at vor historie altid omskrives af kristen vrangforestllling som værende udgået fra Rom, Romerriget og dermed havende et kristent ophav. Ikke som en almen modvilje mod dette, men fordi det er vrang.

Sønner og døttre af Nordens Aand:
........
Knusde dermed det stolte Rom,
Som der skal evig kvædes om!”


(Nordens Mythologi (1832):Rim-Brev til Nordiske paarørende)

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 4 oktober 2011, 16:42

Odinkarr skrev:Jeg ved du gentager den officielle linje fra Københavns Universitet omkring dette
Hej Flemming,
Hvis du har lagt mærke til det - ikke på noget tidspunkt prøver jeg at konkludere og relatere hverken hændelser eller fundmateriale til et ganske bestemt folk. Jeg refererer kun essensen af de videnskabelige notater. Det begreb der pt. er dækkende for status på mit arbejde er nok "forvirring".

Enten kan man forsøge at indplacere kendte folkestammer efter den oldtidige litteratur, annaler fra kontinentet, godt krydret med Saxo, Snorre og anden norrøn overlevering som skjalde- og heltekvad. Det afføder en form for sandhed.

Hvis man efterfølgende opsamler de sidste mange års arkæologiske landvindinger og de efterfølgende fortolkninger, afføder det - i sagens natur - måske en anden form for sandhed.

Man kan også forsøge en god blanding af begge dele - hvad der mest praktiseres på dette forum (og et andet tilsvarende) - hvilket for det meste afføder forvirring (min holdning).

Den ultimative sandhed - gemmer sig i dag i videnskabelige valide dateringer af fundmaterialet samt de endnu sparsomme DNA prøver, der - når datamaterialet er fyldigt nok - måske kan udmønte sig i en kontekst tæt på oldtidens virkelighed, når vi taler om folkeslag.

Indtil da må vi finde os i at være i denne "mellemstation", hvor fortolkninger florerer ud fra mange forskellige faglige indfaldsvinkler og af og til endda på det subjektive plan.

Dog har jeg personligt rykket mig fra den gængse sort / hvide forklaring, der bygger på et hold danske Skjoldunger modsat et andet hold af Ynglinge :) tilstanden er væsentlig mere kompleks.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Starkodder » 4 oktober 2011, 18:54

Intressant diskussion! Men nog kan det ha varit så att en del krigare från Danmark av ren äventyrslusta och strävan efter rikedomar tog sig ner mot Romarriket under och efter markomannerkrigen? Vi har fler exempel på dylikt beteende under 200-talet (heruler, goter m fl) samt under vikingatiden inom ett större område. Erfarenheterna de tog med sig hem hjälpte till att skapa större effektivare militära enheter och därmed större makt. Däremed inte sagt att de beridna sarmaterna inte kunnat påverka utvecklingen av kulturen hemmavid.

Det jag inte riktigt förstod ur den genetiska undersökningen citerad ovan var om Skovgaardseliten verkligen kom från Sverige (Daner ur Svear-hypotesen)?

Gällande namnet Firaesi, har det antingen kunnat komma från det skånska Färs härad eller halländska Fjäre härad.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 5 oktober 2011, 11:37

Karsten Krambs skrev: Jeg er på intet tidspunkt - indtil nu - støt på trekantede grave, der er ældre end ca. år 400 e.kr. Jeg har netop færdiggjort registreringen af Småland, hvor øen i Vättern - Visingø - udviser helt samme forløb, gravformer og struktur som Lindholm Høje i Vendsyssel. Fundmaterialet har generel karakter af yngre jernalder (400-800 e.kr.).
Karsten Krambs skrev:De fleste af importvarerne i de sjællandske grave var fremstillet i Gallien, f.x. glashåndværk fra Köln. Varer fra dette område er fundet ved Jyllands østkyst, på Østfyn, på Bornholm, Öland, Gotland, Mellemsverige, og i Norge omkring Oslofjorden, Vestlandet og Trondhjem.
Jeg har noteret mig, at Himlingsøjecentret (ifølge forskningsrapporterne) måske påvirkede den romerske import i det 3. årh. til andre områder af Skandinavien – som nævnt. Hvis der spekuleres i at sammenkoble begivenhederne med mine registreringer af trekantede grave på Öland, Mellemsverige, Oslofjorden, Trondhjem og Vestlandet – som en magtfuld modpart til Himlingsøje – må de første trekantede grave nødvendigvis dateres til 200-tallet. Det vil give en meningsfyldt kontekst. Hvem skulle dette mulige stammeforbund ellers være?

Jeg har ligeledes noteret mig at forskningsrapporterne ikke omhandler en eksisterede handelskontakt mellem Himlingsøje og det upplandske område? Årsagen kan være en forskningsmæssig afgrænsning.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 5 oktober 2011, 12:00

Gällande namnet Firaesi, har det antingen kunnat komma från det skånska Färs härad eller halländska Fjäre härad.
Mit bud er at ophavet må søges i

Skåne

Othænsheret (i dag Onsjö Herred, Landskrona)
Asboheret syndræ (i dag Södra Åsbo Herred, Helsingborg Len)

Fyn

Othænsheret (omkring Odense)
Asumheret (i dag Aasum/Åsum ved Odense)

"um”-endelsen oprinder fra ”heim”. Derfor er den oprindelige betydning af "Asum" lig "Asheim" eller "Asernes Hjem" – og det er ikke guderne, men Ase-folket.

I norske landskaber anses vin- og heim-navne for samtidige, og dateres normalt til perioden år 0-600 e.Kr. 6 ud af 7 kendte udgaver af stednavnet ”Áseimr” (Ás + heim) findes i Hordaland. 4 ud af 5 kendte udgaver af stednavnet ”Asseimr” (Áss + heim) findes i Rogaland.

En af de ætter vi mest størst sandsynlighed kan sige var fra folket Aserne er ErilaR (Jarl) ætten der kaldtes "Uha".

Jeg er absolut ikke uenig i at forskudte kongesønner drog i udenlandsk krigstjeneste for at tjene sig en formue. Det kan vi vise var tilfældet allerede år 543 e.Kr. i Slaget ved Anglôn i Armenien. Slaget i bjergbyen stod mellem den armenske general Narses (Nerses, Nerseh) (år 478-573 e.Kr.), der var i Byzans’s tjeneste under Kejser Justinian I. I dette slag deltog ErilaR (Jarl) æt.

Jeg har behandlet netop dette emne i mit afsnit "Sværddans":

http://verasir.dk/show.php?file=chap19-3.html#toc86-2

Mit argument er at rummet "tid" ikke tages i betragtning i forståelse af vor historie. Landnám er fuldendt i det sydlige Skandinavien i slutningen af 400 tallet e.Kr., og nationalstaterne er dannet af såvel de danske som svea-folket. Op til dette tidspunkt er der stadig land at tage. Det er derfor utænkeligt at ErilaR (Jarl) æt ville drage udenlands når der er land at tage i det sydlige Skandinavien. Det er af samme årsag jeg mener vi ser Rolf Krake rode rundt i det sydlige Europa i slutningen af 400 tallet e.Kr.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 5 oktober 2011, 16:29

Odinkarr skrev:Jeg ved du gentager den officielle linje fra Københavns Universitet omkring dette
Flemming,
Jeg har netop lånt en interessant bog gennem de danske biblioteker, der hedder ”Odens öga – mellan människor och makter i det förkristna Norden”, 2006. I første artikel - skrevet af Anders Andrén, professor ved Lunds universitet – står således citeret på side 39 -
Närheten till romarriket märks genem romerska föremål som uppträda i Skandinavien under första århundradet e. Kr. Men direkta kontakter mellan södra Skandinavien och imperiet tycks ha upprättats först efter markomannarkrigen under 160- och 170-talen. Sannolikt har romerska handelsmän och diplomater färdats i södra Skandinavien under 200- och 300-talen, samtidigt som skandinaver började värvas till den romerska armén. Dessa kulturmöten och erfarenheter ledde till att många romerska förebilder infogades och omfortolkades i de lokala kulturerna i södra Skandinavien, trots att området låg utanför imperiets gräns limes.
Det er vist ikke Københavns universitet alene, der har den holdning du opponerer imod.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 6 oktober 2011, 09:02

Det er vist ikke Københavns universitet alene, der har den holdning du opponerer imod.
Historieforståelse og -fortolkning er, så vidt jeg kan se, præget af nøjagtig samme udfordringer som den religiøse miljøbevægelse, og sikkert af samme årsag. Al sandhed udgår fra en lille gruppe af disciple, der alle har læst den samme bibel og har bestået eksamen ved at lære at forsvare netop denne udgave af sandheden. At sandheden er virtuel og falsk er af mindre betydning.

Helt det samme er gældende for forståelsen for dyb fortid, og endnu værre; eftersom der stort set ingen tværfaglig udveksling af tanker foregår, har folkevandringer, arkæologi, skriftlige kilder, sproglige udviklinger, klimaforandringer og sygdomsudviklinger stort set intet samlet overblik. Fra Lunds Universitet til University of Texas er det samme grammofonplade der spilles, ikke mindst fordi det er samme Tordenskjolds soldater der vandrer fra sted til sted, og Udenrigsministeriet betaler regningen på Germanske Studier på UT, Austin.

Platon (år 427-347 f.Kr.): Staten ("Politeia", Otto Foss' oversættelse 1985/1992, Bog II: 376e-383, s. 99n-109) fra ca. år 385-380 f.Kr. vil i sin tænkte perfekte stat ikke vil have mødre og gamle der, påvirket af skjaldene, skræmmer deres børn med dårlige genfortællinger af historien. Platon vil derfor gennem lovgivning ensrette skjaldene til kun at gengive én fortolkning af fortiden, og derfor kun én (halv) sandhed:

"...Det skal jeg sige dig: sådan som gud virkelig er, skal han begribeligvis også fremstilles, og det lige meget, om det sker i fortællende digtning, i lyrik eller i tragedie. Og dette: som han virkelig er, det vil sige: som god!" (Bog II: 379 s. 103)

Plus ça change, plus c'est la même chose.

I erkendelsen af det dette nok aldrig ændrer sig, er tilstedeværelsen af et forum som Skalman.nu langt vigtigere end som så. Det er meget få steder, hvor muligheden forefindes for at afprøve gængs fortolkning af historien med den enkle test: "Er det rimeligt?"

Der findes, så vidt jeg kan se, meget få ting vi ikke kan forklare om vor egen historie, hvis vi kan formå at anskue tid og sted som vore forfædre så det; forskelligt fra hvorledes fremmede folkeslag og kulturer gjorde det.

Jeg er, som de fleste andre, helt enig i langt de fleste historiske fortolkninger. Det er min erfaring at det alene er i de tilfælde hvor der skal foretages en blind fortolkning (aka et godt gætværk) på en ting, et sted eller en begivenhed, at det går galt. Her er fagkundskaben dybt præget af kristne dogmer og fordomme fra 1700 tallet. Kun DNA bevisførelsen har formået at gennemtvinge små skridt mod erkendelsen af at historien som den kommer til os fra De Gamle rent faktisk var hvorledes det skete, og nu ikke længere kan afskrives som mytologi.

mvh

Flemming

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Jens Yde » 17 oktober 2011, 19:47

Jens Yde skrev:
Karsten Krambs skrev: - så nu kan du sikkert låne bogen på biblioteket.
Hilsen Karsten
Nu har jeg fået kigget i din nye bog: Vikingetidens Konger; af Karsten Krambs.

Der omtales blandt vikingeskibene ”Roskilde 6”, og det oplyses, at dette store krigsskib med plads til 100 mand er bygget i Danmark i år 1025. Jeg har ikke kunnet finde byggestedet på Vikingemuseets egen hjemmeside. Hvorfra har du oplysningen, at skibet er bygget i Danmark?

I det hele taget finder jeg dokumentationen om, at ”de danske vikinger” skulle komme fra Danmark, yderst sparsom. Disse sørøvere kom fra Norge og Sverige, mener jeg jo.
Nu er herkomsten af vikingeskibet Roskilde 6 klarlagt.

Egetræskronologierne fra det sydlige Skandinavien er interessante i forbindelse med Roskilde 6, og skibets træ passer perfekt sammen med grundkurven for egetræ, som dækker regionen omkring Oslofjorden. Dette indicerer, at træerne, som prøverne stammer fra, har vokset i områderne omkring fjorden, sandsynligvis i Vestfold. Én af de ti prøver har rest af splintved bevaret, hvilket gør det muligt at bestemme fældningstidspunktet for træerne, som prøverne stammer fra, indenfor en snæver tidsramme. Den yngste bevarede årring i splintveddet blev dannet i år 1017, og korrigeres der for de manglende årringe kan fældningstidspunktet fastsættes til 1025-26 (indenfor tidsrummet 1018-1032) på grundlag af den splintstatistik som gælder for egetræer, der stammer fra det sydnorske område. Skibet er repareret på dets færd rundt i Østersøen 20-30 år efter, at det blev bygget. Det skal nævnes, at Roskilde 6 ikke er noget enestående skibsarkæologisk eksempel på forbindelserne på tværs af Skagerrak i 1000-årene. To af fartøjerne i Skuldelev-fundet, nr. 1 og nr. 6, er således bygget af fyrretræ i Vestnorge, det første efter 1025 og det andet efter 1027. Og Skuldelev 1 er repareret 1050-1060 med egetræ, som har vokset i området omkring Oslofjorden.
(Av Niels Bonde og F.-A. Stylegar)

http://arkeologi.blogspot.com/search?up ... -results=1

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 november 2011, 14:56

Jeg citerede denne tekst for et stykke tid siden:
Et af de germanske folkeslag, der fik stor betydning for romersk historie i 400- og 500-tallet e.v.t., var goterne. Deres historie berettes af goteren Jordanes fra o. 550 e.v.t. Heri tillægges de en ældgammel fortid, der angiveligt gik helt tilbage til deres udvandring fra Scandza (Skandinavien?). I dag er det imidlertid klart, at beretningerne herom ikke – som hævdet – beror på gamle traditioner blandt goterne selv, men skyldes ønsket om at give goterne en ligeså gammel og ærværdig fortid som deres romerske værter. Der er derfor ingen grund til at tro, at det beror på en oprindelig historisk kerne, når Jordanes i denne forbindelse også nævner danere (dani).
I Historiska institutionen, Lunds universitet kan man stille et spørgsmål og få svar. Jeg prøvede at søge på "goter" og fandt følgende:
Fråga: jag läste någonstans att folkgruppen "gother"(eng, "goths") skulle komma från svenska gotland. stämmer det? om inte, vart kommer de ifrån?
(leo stolpe, sthlm, 2000-01-20)

Svar: Goter är en benämning på en del germanfolk som levde under antiken och folkvandringstid. Jordanes - som själv var got - säger att deras ursprung var Skandinavien. Detta har aldrig kunnat kontrolleras. Ursprunget är ännu okänt. På 100-talet e Kr levde de runt Wislas mynning (en flod i Polen som rinner ut i Gdansk-bukten). Därifrån spred de sig till området norr och väster om Svarta havet. På 270-talet besegrades de av romarna men fortsatte att leva vidare under ledning av olika andra hövdingar. Litteratur för vidare läsning: Nationalencyklopedin samt H Wolfram, Die Geschichte der Goten (1979).
(KJ)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 november 2011, 15:03

Fra samme kilde findes et mere uddybende svar, fra en tidligere debat i dette forum:
Fråga: Hejsan! Jag skulle vilja få info om Goterna, och vilka bevis finns det för att de skulle ha kommit från Sverige?
MVH Mikael
(Mikael Ranelius, Karlstad, 2003-02-27)

Svar: Goterna var benämningen på vissa germanfolk under antiken och tidig medeltid.Det finns inga bevis för att goterna skulle kommit från Skandinavien. Den gotiske historikern Jordanes påstod på 500-talet att goterna kom från Skandinavien men några bevis för detta finns inte. Enlgt den romerske författaren Tacitus levde goterna vid floden Wislas mynning. Därifrån tycks de ha förflyttat sig ner till områden runt Svarta havet.

Det är där de återfinns under senare delen av 300-talet när de asiatiska hunnerna föll in i Europa från öster. Dessa underkuvade ostrogoterna (de "glänsande goterna", inte "östgoter") och tvingade visigoterna (de "verkliga goterna", inte "västgoter") att söka skydd på romerskt territorium. Under ledning av sin kung, Alarik, anföll visigoterna Rom och intog för en kort period staden 410. Därefter drog de vidare till Gallien, upprättade ett välde kring Toulouse, förlorade detta till frankerna på 500-talet och drog vidare till Spanien där de upprättade ett nytt rike. Detta sköljdes över av den arabiska invasionen på 700-talet
(EQ)
Hvis Jordanes påstand om goterne ikke kan bevises giver det så mening at tro på hans udtalelser om danerne?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 november 2011, 15:36

Nævnte udmeldinger fra universiteterne i både Sverige og Danmark om goternes oprindelse står ellers noget i kontrast til f.x. Arild Hauges opfattelse:
Goter er betegnelsen på fire berømte germanske folk under folkevandringstiden. De skal alle ha kommet fra østre del av Kattegattkysten: visigoterne eller de "ekte" goterne fra Bohuslen, ostrogoterne eller storgoterne fra Gøta elv området og Vest-Gøtland, gepidene (Gapts = Gauts = Odins) fra Halland, burgunderne fra kysten sør for Halland ned til Helsingborg.

De begynte en utvandring i tidsrommet 300-150 f. Kr. og gikk først til Weichels munning, Hreidgotaland ("goternes rede"); navn som Gdansk (Gotiscandsa) og Gdynia (Gotynia) vitner ennå om at goterne har vært bosatt der. Ved Weichel bodde goterne på Tacitus tid (slutten av første århundre) og på Ptolemaios tid (100-tallet) under navnet gotoner. Før 200 vandret de over Rokitno "trösken" og Russland til Svartehavet, der de satte seg fast i et kjemperike som strakk seg nordover helt til Østersjøen.
Helt på samme måde må der stilles tvivl om danernes oprindelse. Er oplysningerne vi har fra kilderne egentlig troværdige?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 november 2011, 16:10

Hej Jens,

Hvorfra kom The Danish Vikings?

I denne tråd stiller du tvivl om rigtigheden af, om "danerne" virkelig deltog i vikingetogterne? I går var jeg på bogmesse i København og erhvervede en tyk bog på ca. 350 sider omhandlende Vikinger i vest - Vikingetiden i vestjylland. Her behandler folkene bag Ringkøbing-Skjern Museum, Holstebro Museum og Herning Museum alle de arkæologiske fund i trakten omkring Ringkøbing fjor - fra Lemvig i nord over Struer, Holstebro, Herning til Skjern i syd. I det gamle Ringkøbing Amt kendes 128 fund fra vikingetiden.

Af fremmede varer er der er bl.a. fundet et vægtlod fra Irland og bogspænder fra England, og sydfra på kontinentet et korsemaljespænde fra Frisland, kværnsten af basaltlava fra Rhinegnene og pingsdorfkeramik fra samme sted, frankiske spænder - samt hvæssesten og klæbersten i skifer fra Norge. For at nævne et par ting. Det kan selvfølgelig være handelsvarer men - vi kan jo gætte på at et par eller flere jyder kom vidt omkring :) . Og hvorfor ikke?

Jeg glæder mig til at studere bogen nærmere - og du vil høre videre.

mvh Karsten

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Starkodder » 13 november 2011, 21:31

Ursäkta, men varför skulle någon berätta att goterna kom från Skandinavien om det inte fanns en ursprunglig berättelse om det? Det är ganska logiskt att tänka sig att just folk från de nordligaste och mest klimatutsatta delarna av Europa, var just de som var tvungna att flytta söderut under perioder med kallare klimat. Även Danerna var kanske en sådan grupp, men som hamnade i Danmark.

Det kan finnas fler dolda exempel på detta, t ex Tacitus Nuitoner, Variner och Avioner, som kanske har motsvarigheter i småländska Njudung och Värend, respektive Öland (Eowland).

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 13 november 2011, 23:10

Så vidt jeg kan se fra vor tidligste erindring er det rette spørgsmål det vi ser rejst på Eggja Runehelle/Eggjumstenen fra gården Eggja i Sogndal i Sogn, Norge. Den 200 runer lange runeskrift i Ældre Futhark er dateret til 600 tallet e.Kr. og har bl.a. følgende indskrift:

”....huwaRobkamharasahialatgotna....”

Der kan læses som:

”.... HuæaR of kam hæráss á hi á land gotna?….”

Som jeg oversætter til:

”(Som) hvo/hvem ankom Asehæren hid til goternes land?”

mvh

Flemming

Skriv svar