Sápmis utbredning

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 22 juni 2009, 21:48

Jag kom att titta på kartor över sameland, sápmi. Så vitt jag kan bedömma beskriver kartorna vad som idag anses utgöra detta område. Det som förvirrar lite är att de är så olika stora. För Sveriges del är det i synnerhet Norr- & Västerbottens kustland som fick mig att reagera.

Bild
"Det samiska bosättningsområdet, Sápmi."
Från http://old.norden.org/nordenssprak/kap2 ... sp?lang=sv

Bild
"Sápmi är vår benämning på det område där vi samer under en lång tid har bebott. Det är den norra delen av Skandinavien och Kolahalvön. Det är ett område som sträcker sig från Idre i Dalarna i söder till Kolahalvön i Ryssland i öster. Vi finns i länderna Norge, Sverige, Finland och Ryssland och är dessa länders urbefolkning."
Från http://www.saami.info/introduktion/veta_mer.asp

Bild
"Sápmi, Sameland, sett från Nordpolen."
Från http://www.samer.se/1032

Det är naturligtvis så att det är svårt att ytmässigt bestämma ett område som inte finns admistrativt. Men i synnerhet den sista kartan stämmer väldigt dåligt med t.ex. lappmarksgränserna. Vilket gör det hela lite besynnerligt, då den återfinns på sametingets hemsida. Och sametinget finns ju - och har dessutom en administrativ roll. Så vad gäller egentligen? Någon som vet?

Jag velade lite i vilken kategori det här ämnet hör hemma. Och om någon moderator kan flytta inlägget till ett bättre ställe är jag tacksam.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 juni 2009, 22:26

Jag är verkligen inte insatt i frågan, men det kanske är så, att det största utbredningsområdet, karta 3, täcker de områden där det förefaller rimligt att antaga att samer under det senaste årtusendet av hävd har haft sin dagliga vistelse, fast detta inte syns i officiella handlingar, eftersom dessa är skrivna från den andra sidan, icke-samernas.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 22 juni 2009, 22:58

Jurgen Wullenwever skrev: ...kanske är så, att det största utbredningsområdet, karta 3, täcker de områden där det förefaller rimligt att antaga att samer under det senaste årtusendet av hävd har haft sin dagliga vistelse, fast detta inte syns i officiella handlingar, eftersom dessa är skrivna från den andra sidan, icke-samernas.
Kanske är det så, jag var själv inne på liknande tankegångar initialt. Men till samma karta hör texten "Kartan visar det område som idag kallas Sápmi. Områdets storlek har varierat genom århundradena. Förmodligen var det större innan koloniseringen." Min fetstil
Mig veterligen har kustlandet inte varit befolkat uteslutande av samer de senaste 1000 åren. Om det räcker med några människor av samiskt ursprung borde även Stockholm ingå i dagens sápmi. Det gör det nu inte, men det vore onekligen bra att veta vika kriterier som använts för att staka ut området.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av frejs väpnare » 23 juni 2009, 02:58

Olika utgivare = olika syn på "objektivitet" contra "propaganda"

Nordiska ministerrådet - bundet av regeringsbeslut, lagstiftning och nordiskt samarbete - "erkänner" en icke-samisk befolkning efter kusten och i Tornedalen.
Samernas utvildningscentrum - formellt under Sametinget men ändå fristående och med en gammal utbildningshumanism i botten - "erkänner" en icke-samisk befolkning efter kusten, men inte i Tornedalen.
Sametinget - visserligen ett "statligt organ", men dominerat av samiska politiker - driver samiska frågor hårdast och mer kompromisslöst. Det "erkänner" följaktligen enbart en samisk befolkning över så stor yta som möjligt.

Men man kanske inte ska dra för hårda växlar på kartskisser.

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Krappfiskarn » 23 juni 2009, 09:08

Jag är skeptisk till karta 3.

Icke att förglömma att samer verkar ha haft en relativt stram befolkning, och istället vandrat över större ytor än att faktiskt haft närvaro i området året om, även innan de gick över till renhållning.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 23 juni 2009, 12:24

Krappfiskarn skrev:Jag är skeptisk till karta 3.
Jo det är jag med. Den stämmer inte heller med den största utbredning på bosättningar som samiska folk haft. Utan framstår som godtycklig. Fast här kan jag ha fel. Som jag var inne på tidigare finns det kanske för mig okända kriterier.
frejs väpnare skrev:Olika utgivare = olika syn på "objektivitet" contra "propaganda"

Det tyckte jag var en väldigt bra sammanfattning. Mina egna tankar har vandrat åt det hållet. Men som jag skrev just ovan kanske sametinget vet något andra har missat.
frejs väpnare skrev:Men man kanske inte ska dra för hårda växlar på kartskisser.
Sant sant.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Jotuni » 23 juni 2009, 20:58

Westrobothnian skrev:Jag kom att titta på kartor över sameland, sápmi. Så vitt jag kan bedömma beskriver kartorna vad som idag anses utgöra detta område. Det som förvirrar lite är att de är så olika stora. För Sveriges del är det i synnerhet Norr- & Västerbottens kustland som fick mig att reagera.
Toponymer kan avslöja samisk områdena för i tiden. T.e Jävre i Piteå är från samisk ord för sjön.

På arkeologiforum finns en tråd av samiska toponymer i Sverige och Norge.

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... 679.0.html

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 23 juni 2009, 22:55

Jotuni skrev:Toponymer kan avslöja samisk områdena för i tiden. T.e Jävre i Piteå är från samisk ord för sjön.
Men i sådana fall borde kanske större delen av Finland ingå i sápmi?

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Krappfiskarn » 23 juni 2009, 23:52

Westrobothnian skrev:
Jotuni skrev:Toponymer kan avslöja samisk områdena för i tiden. T.e Jävre i Piteå är från samisk ord för sjön.
Men i sådana fall borde kanske större delen av Finland ingå i sápmi?
Ja man kan tro det. Ante Aikio menar att ursamerna bebodde åtminstone centrala delarna av Finland, men drevs norrut under nordisk järnålder.

Frågan är snarare; bevisar ett platsnamn att ett folk varit där först eller bebodde området permanent eller bara kände till det?
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 24 juni 2009, 00:17

Krappfiskarn skrev:Frågan är snarare; bevisar ett platsnamn att ett folk varit där först eller bebodde området permanent eller bara kände till det?
En intressant fundering. Vilka paralleller har vi från andra områden?

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Jotuni » 24 juni 2009, 07:46

Krappfiskarn skrev:
Westrobothnian skrev:
Jotuni skrev:Toponymer kan avslöja samisk områdena för i tiden. T.e Jävre i Piteå är från samisk ord för sjön.
Men i sådana fall borde kanske större delen av Finland ingå i sápmi?
Ja man kan tro det. Ante Aikio menar att ursamerna bebodde åtminstone centrala delarna av Finland, men drevs norrut under nordisk järnålder.
Han har undersökat t.e namntyper med ila/ilo/eli/ ... som betyder över/övesta och på finska ylä/ylin/ylö. En exempel är Ilomantsi som är från samisk och betydde den översta sjön i vattensystem.

Samma namntyper finns i Sverige med flera i Finveden.

En intressant skilnad mellan de finska och svenska synvinkel är hur man tolkar ordet lapp. I Finland toponymer med lappi tolkas betyda samerna. Det samma i Norra Rysland. Men i Sverige man förbigår toponymer med lapp nästan helt och totalt.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 24 juni 2009, 23:01

Jotuni skrev:En intressant skilnad mellan de finska och svenska synvinkel är hur man tolkar ordet lapp. I Finland toponymer med lappi tolkas betyda samerna. Det samma i Norra Rysland. Men i Sverige man förbigår toponymer med lapp nästan helt och totalt.
Inte mitt område men det är inte så att man tolkar det som beskrivande? Dvs att andra än samer/lappar använt det om en plats? Möjligen, möjligen, finns det annat ursprung än samer. Lappuggla? :)
Det förklarar dock inte varför man från det svenska Sametinget publicerar en karta över sápmi som inkorporerar Väster- & Norrbottens kustland, men inte t.ex. finska Lappland?!

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av G:son » 24 juni 2009, 23:23

Westrobothnian skrev: Det förklarar dock inte varför man från det svenska Sametinget publicerar en karta över sápmi som inkorporerar Väster- & Norrbottens kustland, men inte t.ex. finska Lappland?!
Ja, man har väl ritat den lite godtyckligt helt enkelt, inte särskilt ovanligt när man vill visa ett folks historiska område. Beträffande finska Lappland, så tror jag att det egentliga historiska landskapet Lappland ryms in på kartan. Den södra delen av nuvarande Lapplands län heter på finska Peräpohjola, vilket i dirket översättning väl skulle bli Norrbotten. Ganska kul med två systerlandskap på var sida om Torne älv (jämför även Österbotten och Västerbotten). :)

/G:son

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Jotuni » 24 juni 2009, 23:39

Westrobothnian skrev:
Jotuni skrev:En intressant skilnad mellan de finska och svenska synvinkel är hur man tolkar ordet lapp. I Finland toponymer med lappi tolkas betyda samerna. Det samma i Norra Rysland. Men i Sverige man förbigår toponymer med lapp nästan helt och totalt.
Inte mitt område men det är inte så att man tolkar det som beskrivande? Dvs att andra än samer/lappar använt det om en plats? Möjligen, möjligen, finns det annat ursprung än samer. Lappuggla? :)
Det förklarar dock inte varför man från det svenska Sametinget publicerar en karta över sápmi som inkorporerar Väster- & Norrbottens kustland, men inte t.ex. finska Lappland?!
Enare ligger i Finland. En andra Enaren ligger i Katrineholm och Lill- och Stor-Enaren i Österåker. Alla är sjöar.

Ordet lapp är inte samisk. De flesta lapp-toponymer är norr om linjen mellan Mälaren och Vänern. Det finns inga i Halland och Blekinge som för mej låter, att lapp-toponymer är sen.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Sápmis utbredning

Inlägg av Westrobothnian » 25 juni 2009, 00:50

G:son skrev: Beträffande finska Lappland, så tror jag att det egentliga historiska landskapet Lappland ryms in på kartan. Den södra delen av nuvarande Lapplands län heter på finska Peräpohjola, vilket i dirket översättning väl skulle bli Norrbotten.

Aha, så den södra delen av finska Lappland, som inte är med på Sametingets sápmikarta, är alltså ett senare tillågg? Fast då borde man kanske resonerat likadant om Väster- och Österbottens kustland som landskapsmässigt inte är detsamma som länen med samma namn - Då är Lapplands landskap ju uppdelat mellan dessa län.
Jotuni skrev:Enare ligger i Finland. En andra Enaren ligger i Katrineholm och Lill- och Stor-Enaren i Österåker. Alla är sjöar.
Men har de namnen verkligen samma urspung?

Skriv svar