Detta är f.ö. mitt första Skalmaninlägg.
Christer Samuelsson
Storleksmässigt är ön idag 4 x 1,5 km men Mälaren var tydligen en del av Östersjön på vikingatiden så då var ön lite mindre. Det verkar inte som man riktigt vet hur stor själva staden var, jag var dit i somras och då uppskattade arkeologerna den till cirka 7 hektar men ön är långt ifrån färidutgrävd så den kan ha varit större.UrsusRex skrev: Jag tänkte bara lyfta fram birkatråden i ljuset för svar på Robbans fråga.Hur stort var Birka?
/B
Detta är en gammal nästan självdöd tråd, men jag tycker det finns anledning att ta upp den igen.D. Andersson skrev:Ja, gravutgrävningarna visar att Birka hade minst 700 invånare.
Här håller jag inte med dig, jag tror att liksom man 400 år senare i Sverige kunde upprätta handelsstäder med utländskt styre, var det möjligt för de eventuella friserna att utveckla en handelsplats med beskydd av den svenske kungen. Och självfallet fanns ju redan en infrastruktur på plats, som kunde förse "staden" med förnödenheter.Christer Samuelsson skrev:Sjuhundra innevånare alltså, som skall äta, vilket i sammanhanget är viktigt. Någonstans ifrån kommer käket. Är det från Holland eller kan det möjligen vara från landskapet runt omkring. Vad skulle fodras om landskapen runt denna handelsplats, som ju f.ö. verkar inhysa sjörövare i hög grad, skulle leverera mat till denna Frisiska stad.....
Tja Friserna vore nog tvugna att med maktmedel helt sonika sätta sig på området Runt Birka.
Detta blev så illa kort skrivet, att du kan väl inte annat än missförstå mej. Jag ser inga konstigheter i din beskrivning, men mången historieintresserad person anser detta vara en skall vi säja helt och hållet frisisk affär. En handelsplats kunde man vid denna tid anlägga litet hur som helst, om du förstår vad jag menar. Utan den sannolikt lokale småkungen eller t.o.m. småkungarnas samtycke och gillande, är handelsplatsen på Björkön en omöjlighet. Det är blott det jag menar.Dan Koehl skrev:Christer Samuelsson skrev:Sjuhundra innevånare alltså, som skall äta, vilket i sammanhanget är viktigt. Någonstans ifrån kommer käket. Är det från Holland eller kan det möjligen vara från landskapet runt omkring. Vad skulle fodras om landskapen runt denna handelsplats, som ju f.ö. verkar inhysa sjörövare i hög grad, skulle leverera mat till denna Frisiska stad.....
Tja Friserna vore nog tvugna att med maktmedel helt sonika sätta sig på området Runt Birka.Här håller jag inte med dig, jag tror att liksom man 400 år senare i Sverige kunde upprätta handelsstäder med utländskt styre, var det möjligt för de eventuella friserna att utveckla en handelsplats med beskydd av den svenske kungen. Och självfallet fanns ju redan en infrastruktur på plats, som kunde förse "staden" med förnödenheter.
När Caesar nådde kanalen och Nordsjön, observerade olikheten hos romerska skepp och detta områdes skepp:Dan Coehl skrev:De frisiska ocjh senare nordiska skeppen påminner en del om grekiska och romerska galärer och säkerligen är vikingarnas senare navigation och sjöexpansiva politik följden av deras skeppsbyggande, som , hur gärna man än vill, inte uppfanns i mälardalen. Säkert hade man dock redan under vendeltid kommit så långt att man tuvecklade egna detaljer, men impulsen kom från Rom via friserna.
Caesars Gallic War citerad av Kevin Greene, The Achaeology of The Roman Economy, s.22Their keels were considerably more flat than those of our own ships, that they might more easily weather shoals and ebb-tide. Their prows were very lofty, and their sterns were sililarly adapded to meet the force of waves and storms.
Aha, detta är ju ett korrekt påpekande, även om det inte var romarnas handelskepp jag fram för allt avsåg.Dûrion Annûndil skrev:Och romarnas handelsskepp var då mer lika senare tiders koggar till storlek och funktion, än galärer. Så att skeppstypen var mer lokal än romersk är väl inte omöjligt..?