Silverskatt hittad i Uppland

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Silverskatt hittad i Uppland

Inlägg av Marcus » 05 apr 2008 10:38

En unik silverskatt har grävts fram av arkeologer i Uppland. 472 mynt präglade i bland annat Bagdad och Damaskus låg gömda en halv meter in i en vikingagrav.
Silverskatten hittades bara femtio meter från en gammal vikingaboplats och arkeologerna tror att det är invånarna där som av någon anledning har gömt skatten i sina förfäders grav.
Kanske hotades de av fiender.
- Varför de grävde ner den kan vi inte veta men kanske använde de graven för att få beskydd från sina avlidna släktingar, säger arkeologen Louise Evanni som var med och hittade skattgömman.
Det var i tisdags som det första myntet dök upp och i onsdags hittade riksantikvarieämbetets arkeologer resten av de 472 mynten. Mynt som präglats i Bagdad, Damaskus och nuvarande Libyen någon gång mellan 600 och 850 e Kr.
Utgrävningen av området ska bereda plats för det nya bostadsområdet Steningehöjden i Sundveda, väster om Märsta. Skatten hittades några decimeter in i den cirka tusen år äldre järnåldersgraven.
- Det är den största myntskatten som hittats i Uppland sedan 1827, berättar en glad Louise Evanni. Det finns bara en handfull liknande skatter från den här perioden i Uppland.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=757862

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Silverskatt hittad i Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 apr 2008 12:01

Tidningen Uppsala Nya Tidning hade ungefär samma innehåll och därifrån kan man inte hitta några nya rön.

Däremot kan man lägga in DN-fakta kring denna upphittande.
Publicerad 4 april 2008 17:07

Många skatter

Omkring 2.300 vikingatida silverskatter har hittats i Sverige, allt som allt innehållande cirka 225.000 mynt, och smycken och hackat silver.

Den största myntskatten i Sverige är från Spillings på Gotland. 1999 hittades totalt 14.295 mynt från olika länder. Skatten bestod av 65 kilo silvermynt och 25 kilo bronsmynt.

Skattfyndet utanför Märsta är det största i Uppland sedan 1827, då en liknande myntskatt hittades vid Upplands Väsby.
En bild på skatten visas på följande sida; http://www.arkeologiuv.se/arkiv/nyheter ... rskatt.htm

Dom har bl a hittat ett par nya fornlämningar till i Uppland och jag tror inte att det är den allra sista skatten som dom kommer att hitta i landskapet eller någon annanstans i landet.

Stefan

Fokusark
Ny medlem

Inlägg av Fokusark » 14 maj 2008 22:27

Ja, ett riktigt speciellt fynd. Om ni är intresserade av att läsa
en intervju med arkeologen Louise Evanni som deltog i utgrävningen
finns hennes egna ord på http://www.fokusark.se/int_2.html.
Intervjun innehåller även 3 stycken bilder från utgrävning.
Besök Fokus Arkeologi
& håll dig uppdaterad!

Http://www.fokusark.se

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 15 maj 2008 15:35

Det unika med skatten är dels att den hittades vid en ordinär arkeologisk undersökning, dels att den hittades i en grav samt att den hittades på fastlandet och inte Gotland. Dessutom har inga silverskatter av denna storlek hittats under modern tid i Mälardalen.
Vad är "en ordinär arkeologisk undersökning"?

Vad Gotland beträffar får man intrycket av att en motsvarande skatt där kanske skulle fått en notis i lokalblaskan. :) Hur mycket mer glitter hittar man där?

Fokusark
Ny medlem

Inlägg av Fokusark » 15 maj 2008 15:49

Ja du... Gotland silverskatter och myntfynd är väl att betrakta som unik.
Jag har inga exakta siffror på hur mycket fynd det rör sig om, men eftersom Gotland har varit en central plats för handel under mycket lång tid är självklart, fynden av mynt stora. Jag anser att anledningen till att det även hittats så mycket "skatter" på Gotland hör till att landytan inte är särkilt stor.
Jag är inte alltför insatt i ämnet, men som kuriosa kan jag väl säga att under en utgrävning i Västergarnsocken där jag medverkade var det knappast ovanligt att hitta mynt som lösfynd.
Jag tror dock att det inte är alltför vanligt att hitta en "silverskatt" som rymmer så många mynt.

Kommentarer?
Besök Fokus Arkeologi
& håll dig uppdaterad!

Http://www.fokusark.se

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 apr 2025 17:51

Jag kom att det kanske har ett samband och bilden är zoomingsbar.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... n.html?m=0

Ni som bor i Uppsala eller i grannlänen så finns denna skylt i Bergsbrunna. Om ni åker på Skogsvägen antingen från rondellen vid ICA Supermarket eller över järnvägsövergången (Gårdsvägen heter vägen till efter första backen).

Från den nämnda rondellen; Skogsvägen fram till Kristinavägen och till vänster på Källstigen (vändplatsen), ca 15-20 meter in i skogen på cykelvägen.

Från järnvägsövergången, sväng höger omedelbart efter järnvägsövergången på Banvägen och efter två 90-gradiga svängar så är det Källstigen, fortsätt fram till vändplatsen.

Stefan