Samequeen skrev:Det är intressanta teorier som West. och An. har, men det finns ett aber. Man har även testat ben ur gamla gravar, så det är inte bara moderna människor det handlar om. Och man har testat i högstatusgravar, och det är inte begravda trälar.
Jag undrar också varför de heter Germinid Princes? De är ju besvisligen till namnet Ruriks ätt. Det är ju därför de testade, eller vad?
Människor begravda i högstatusgravar var inte mindre benägna att hoppa över skaklarna än andra. Det blir säkerligen mer komplicerat av att stormän tenderade att ha flera kvinnor, samtidigt som de gifter sig av politiska skäl. Dvs man tar fruar från grannländer, eller ännu längre bort. Fienders fiender. Se hur det svenska kungahusets genealogi ser ut! Om Ruriks far gifter sig med en hövdingadotter från Ladogatrakten, blir Rurik mindre Roslagsbo då?
Jag vill även minnas att jag läst att man under yngre järnålder kunde "erkänna" barn man fått med sina trälar. Om de artade sig bra naturligtvis. Fast det kan ha varit från en roman!
De Germinida Prinsarna är ett problem. Jag går bet på varifrån det kommer. För övrigt såg jag det här på engelskspråkiga Wikipedia;
"
The DNA results of modern Rurikid princes indicate that Rurik was of Finno-Ugrian descent (haplogroup N3a1) [3]. Further genetic studies seem to indicate the existence of two haplogroups among modern Rurikids: the descendants of Vladimir II Monomakh (Monomakhoviches) are of N3a1 group typical for Finno-Ugrian people, while the descendants of Oleg I of Chernigov (Olgoviches) are of R1a group typical for Slavic peoples. According to the Russian Newsweek magazine it indicates that the official genealogy is probably incorrect but leaves the ethnic origin of Rurik unclear [4]" Notera min fetstil. Det enda man bevisade med det är att någon prinsessa blev lite ensam när hennes prins var borta!
Eller?
På
http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... /ydna.html säger man så här;
"By all means it seems that Rurik was a historical person who was born on the Roslagen seashore (slightly north of Stockholm, Sweden). However, he was of the Finno-Ugrian descent (haplogroup N3a1- although, theoretically, this could have been the Obolensky branch which might be descended from Rurik)."
Dvs de kan inte säga säkert att Rurik hade finno-ugrisk härkomst. Notera att det i tabellen är specificerat vilka som har finno-ugriska gener - Rurik har det inte. Huruvida det här är bra gjort eller inte vet inte jag. I noterna återfinns orginalet till Din tidigare länk
viewtopic.php?f=36&t=31740&start=30#p472034 Där de bland annat förvirrar till det med runstenarna efter Ingvarståget. Som inte var son till Rurik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvarst%C3%A5get. Så vitt jag kan se försöker man inte bevisa vem Rurik var, eller hur befolkningen i Roslagen såg ut på 800-talet. Snarare vilka som idag kan räkna påbrå från ryska kungar.
Och, igen, även om man tillhör en ätt betyder det inte att man kan testa Dig genetiskt och sedan med säkerhet säga att en anmoder/fader har samma gener. Ja, inte ens på morssidan är man säker. Adoption, sjuka barn som byts ut mot livsdugliga, fäder som adopterar sina oäktingar. Det är bara om man kan jämföra två dna man kan se om man är genetiskt befryndad. Eller inte.
Man ska även komma ihåg i sammanhanget att Ruriks roll som riksskapare för Ryssland är avskydd av breda lager ryssar.
"Even though some historians emphasize folklore roots for the Rurik legend and consequently dismiss Rurik as a legendary figure, there is a controversy about his ethnic origins in Eastern Europe...
Some Slavic historians argue that the account of Rurik's invitation was borrowed by a pro-Scandinavian chronicler from a hypothetical Norse document. For instance, the Primary Chronicle states that Rurik arrived to Slavic lands with two brothers, Sineus and Truvor, and sent them to rule the towns of Beloozero and Izborsk, respectively. Instead of connecting Sineus to Signjotr and Truvor to Torvald, they suggest that the chronicler read a hypothetical Scandinavian document and misinterpreted the Norse words 'sine hus' (with house) and 'tru voring' (with loyal guard) as the names of Rurik's brothers: Sineus and Truvor.
There is another theory that Rurik, on account of common intermarriages between Varangians and Slavic women, was of mixed Slavic-Varangian descent. This theory is based on the information of the first modern historian of Russia, Vasily Tatishchev (a Rurikid himself), who claimed that Rurik was of Wendish extraction. He went so far as to name his mother, Umila; his maternal grandfather, Gostomysl; and a cousin, Vadim. Those who assume good faith on Tatishchev's part point out that he based his account on the lost Ioachim Chronicle."
Från engelsspråkiga Wikipedia om Rurik. Man kan undra vad det får för konsekvenser för Roslagens etniciet om de "bevisar" att Rurik var slav..
Edit:
fetstil som ramlat bort