När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 7 januari 2009, 01:11

kultursnubbe skrev:
Rus skrev:
Mycket lågt att referera till rasbiologisk forskning för att skyla över sin egen okunskap i ämnet - du visar hur lite du har på fötterna med såna billiga metoder.
Jag glömde en sak rörande dessa vendelgravar, en tidigare inofficiell "hemlighet" som diskuterades bland arkeologer var att en av personerna i dessa gravar var tydligen tolkad som samisk. Vilket är intressant och tystnaden är kanske mer talande. 8-)
Du är jätteduktig på att kasta fram en massa påståenden utan att ange källor. Appropå hemlighet... vet du att påven är en hon? :wink:

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Olof Trätälja » 7 januari 2009, 01:29

Siri skrev:Angående den grönögda indiska kvinnan: om man antar att teorin om skyterna är korrekt så är det ju logiskt med ögonfärgen eftersom de även vandrade österut, till t ex nuvarande Afghanistan, Pakistan och (norra) Indien.
För det första så vet vi väl inte vilken ögonfärg hon egentligen har. Det är rent allmänt nästan omöjligt att avgöra nyanser på film eller TV-bilder eftersom ögonen reflekterar strålkastarna. I det här fallet rör det sig dessutom om arrangerade bilder där effekten avsiktligt används.

Sedan vet inte jag vad en indisk kvinna "borde" ha för ögonfärg i fråga om grönt eller grått, vilket beror på att jag inte vet om den genetiska frågan är riktigt utredd. En hypotes har varit att skillnaden beror på den allmänna pigmenteringen och att den grå nyansen uppstår hos mycket ljusa personer, vilket inte gäller den Indiska kvinnan eller Indier i allmänhet. I så fall skulle det överraska mycket om ögonen ändå var grå. En annan hypotes är att det finns en speciell gen och i så fall borde sannolikheten för gröna ögon vara mindre eftersom färgen är mycket ovanlig hos, i varje fall vissa, mellanliggande folk. Mot bakgrund av att slaver mycket sällan har gröna ögon tvivlar jag på att Skyterna hade det särskilt ofta. Åtminstone de som var lite ljusare.. och de övriga var väl troligen mestadels brunögda. Å andra sidan så skulle det kunna finnas gröna anlag gömda under de bruna som kanske kommer fram ibland.

Nu tror jag dock inte att det var lappoids avsikt att utreda detta i detalj och inte heller min. Det man kan konstatera är väl att det hela inte är så där alldeles enkelt, men samtidigt att det ingalunda är fråga om allmän slump och enbart sociala konstruktioner. Mig veterligt finns det tex inga folk eller om man så vill etniska grupper någonstans i världen som talar väsensskilda språk men som ändå inte kan skiljas genetiskt, även om de bor i samma land. (Däremot givetvis det omvända, olika folk som talar samma språk) Nu skulle man väl i och för sig kunna tänka sig någon stam eller folk som blivit delat genom kolonisering och därefter börjat tala olika språk, men jag känner i så fall inte till det och det är inte riktigt relevant heller, för en sådan delning förblir inte intakt genom årtusendena eftersom den genetiska sammansättningen ständigt ändras. Snart nog kommer de att bli även genetiskt särskiljbara.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5067
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av koroshiya » 7 januari 2009, 10:29

Rus skrev: Tja, då får vi väl båda läsa på eftersom rätt svar är Njord. :wink:

Vad det gäller ledungsflottan så är det indicier som pekar på att den är förkristen, inte hårda bevis - inte än.

Av John Kraft:
Ledungen, det svenska sjökrigsväsendet under tidig medeltid, var inriktad på sjötåg österut mot Finland, Baltikum och Ryssland. Med krigsflottan kunde sveakungen tvinga de östliga grannarna att betala årliga tributer. Flottan kunde i gengäld ge de betalande skydd mot piratdåd och därigenom underlätta handeln.

De svenska skeppen var avsevärt mindre än skeppen i de danska och norska flottorna. Standardstorleken tycks ha varit skepp med tolv roddare, alltså sex årpar. Hela flottan omfattade omkring 200 sådana skepp.

Ledungsflottan byggde på värnplikt. Varje hamna (=årtull), som var den minsta enheten i organisationen, utrustade en roddare. Ledungens framväxt och användning speglar kungamaktens utveckling. De indicier som avtecknar sig tyder på att både riket och kungamakten tidigt fått betydande fasthet.

Den svenska ledungens distriktsindelning kan följas tillbaka till förkristen tid. Ledungsdistrikten har på olika sätt påverkat den kristna sockenbildningen. Ledungen kom också att bära upp det framväxande skattesystemet, när värnplikten successivt avlöstes med skatter.
:-D Det är sant. Vi hade båda fel, haha. Det var väldigt dåligt av mig. I vilket fall - jag tror att det viktiga att konstatera här är att Ambrosianis tankar inte bevisas av något stenklot med en örnsymbol., eller vad det var. Istället är det så att detta stenklot får sin tolkning av den allmänna uppfattningen om vad Birka är för något. Man har funderat lite snabbt och kommit fram till att någon med mycket makt ligger bakom Birka, och vem skulle det vara om inte vår käre gamla sveakung? Så tolkas fynd utifrån det. Jag kan förvisso ha fel, men jag har inte sett denna koppling mellan örnar och kungar i Mälardalen.

Det kommer aldrig komma några bevis för en sådan indelning. Det är bara en storsvensk dröm om att göra Sverige till ett av världens mest avancerade länder under denna tid. Indicierna tyder på att systemet kanske inte fanns förrän på 1200-talet. Riket och kungamakten fick således betydande fasthet först tämligen sent. Det enda argument som framförs är att jämföra den kvarvarande indelningen med existerande bebyggelse. Om då bebyggelsen visar sig vara gammal har det sagts att organisationen också måste vara gammal. Det finns emellertid ingen sådan koppling. Men om man väl köper det argumentet finns det plötsligt ingen hejd på hur gammal denna organisation kan vara, och ingen egentlig orsak att stanna i vendeltiden. Man kan lika gärna hävda att ledungen existerade under bronsåldern.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Samequeen » 7 januari 2009, 11:26

----
Senast redigerad av 1 Samequeen, redigerad totalt 13 gånger.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Samequeen » 7 januari 2009, 11:48

---
Senast redigerad av 2 Samequeen, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 7 januari 2009, 14:19

Samequeen skrev:
kultursnubbe skrev: jag skall utveckla lite. Attt det bara skulle vara"germanska" stammar med Nordeuropeisk bakgrund (vad nu detta skulle vara för något?) är nys. Jag vill ta de som oftast kalls svear som ett exempel. Att detta område har varit en del av Östersjöregionen är klart och utövat olika tryck men också andra regioner har inneburit tryck på Mälarregionen. Genmässigt är det exv balter som i några undersökta fall finns i båtgravarna, enligt Hervarasagan och Saxo är det daniska vikingar (Sydskandivaiska) som ger upphov till uppsalaätten. Björkö har i sitt anläggande klara arkeologiska kopplingar till daner och också friser. Alltså olika involveringar där germanska stammr blir lite passé. Men östsvenskarna (svearna) verkar ha släkt på betydligt längre håll och en utvald haplogrupp visar att de är de som är mest släkt med finskugriska folk, Permitiska och volgafinska folk i östra Ryssland, balter och finländare. De likheter som finns är exv ljushårighet (vithet) och blåögdhet. Vilket visar att historien är mer komplicerad än antika benämningar. En sida av många- kan inte garantera den faktamässigt då nina kunskaper är för grunda.

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php

/Rrune
Jag har ju läst Götherströms avhandling om högstatusbåtgravarna i Uppland, och kan bekräfta att det finns lämningar av samiska markörer hos en manlig undersökt individ. Jag tror också att man måste skilja tidsmässigt på Ruserna och Rurik visavi den danska makten i Sverige. Den engelsk/danska är senare än den rusiska. (Rurik lär ju haft N3 som Y-DNA, hans ättlingar lär ju ha det. Finns på en annan tråd här.) Jag tror att det är så, att de som behärskade Uppland, låt oss kalla dem "Uppsalakungar", möjligen "Fornkungar", var av samiskt/finskt ursprung med kanske lite slaviskt tillägg. Det var antagligen de som satt i Birka, om man ska tro på vad tex Annika Larsson skriver om silverbroderierna på klädedräkten visar.
Senare under 1000-talet och Knut den stores tid så gick handeln över Sverige, "Nordliga leden" via Birka. Då upprättades stödjepunkter längs leden av tengnar, som var Knuts handgågne män. Se tex Carl Löving "Vid nordliga leden".

I nyaste numret av "Forskning och framsteg" kan man se ett sammandrag av forskningen i Uppsala universitet om genetik. Det intressanta är "fördelningskakorna". De flesta män i Sverige har I1a, och N3, även samer. R1b (saxare och kelter) ser man följer faktiskt "nordliga ledens" sträckning i princip. R1a finns i Uppland och finns faktiskt också något bland samer.
Det anses vara "slaviskt". Det finns också i en gren av Ruriks släkten.
Ett par hundra år tidigare lär "Folkungar" från Östergötland ha slagit sig ner på gårdar i Mälardalen. Se Ambrosiani "Från Fornkungar till Folkungar", 2002.

Högarna i Valsgärde innehåller intressant information tex hjälmarna och snittet på "krigarnas" vapenrock, med klart iranskt snitt och hjälmar med romerskt arv. "Vendeltid", artikel av Bertil Almgren, 1980.
Troligen kom de via Balkan upp till Skandinavien.
(4 Redigerat av B Hellqvist.) Ca 50% av svenska män har I1, ca 25 har R1b och ca 25 R1a. Det finns N3 i den norrländska finska befolkningen och hos de finnar som flyttat till Sverige i senare tid. De tre haplogrupper jag nämnde har ganska många undergrupper som kan härledas till tid och plats. Ingen vet vad Rurik hade för haplogrupp. Punkt.

I1, R1b och R1a finns hos samer och man kan ju undra hur det gått till... :oops:

Det finns ingen bevisad/påvisad "dansk makt" i Sverige under brons- eller järnålder. I Birkautgrävningarna så kunde man direkt bevisa att åtminstone vad det gäller Birka så var det danska inflytandet noll. Punkt. Vad det gäller Rurik och Ruser så har du uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.

(5 Redigerat av B Hellqvist.)

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Samequeen » 7 januari 2009, 16:20

---
Senast redigerad av 1 Samequeen, redigerad totalt 13 gånger.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Wavy Gravy » 7 januari 2009, 17:32

Rus skrev:
Samequeen skrev:
kultursnubbe skrev: jag skall utveckla lite. Attt det bara skulle vara"germanska" stammar med Nordeuropeisk bakgrund (vad nu detta skulle vara för något?) är nys. Jag vill ta de som oftast kalls svear som ett exempel. Att detta område har varit en del av Östersjöregionen är klart och utövat olika tryck men också andra regioner har inneburit tryck på Mälarregionen. Genmässigt är det exv balter som i några undersökta fall finns i båtgravarna, enligt Hervarasagan och Saxo är det daniska vikingar (Sydskandivaiska) som ger upphov till uppsalaätten. Björkö har i sitt anläggande klara arkeologiska kopplingar till daner och också friser. Alltså olika involveringar där germanska stammr blir lite passé. Men östsvenskarna (svearna) verkar ha släkt på betydligt längre håll och en utvald haplogrupp visar att de är de som är mest släkt med finskugriska folk, Permitiska och volgafinska folk i östra Ryssland, balter och finländare. De likheter som finns är exv ljushårighet (vithet) och blåögdhet. Vilket visar att historien är mer komplicerad än antika benämningar. En sida av många- kan inte garantera den faktamässigt då nina kunskaper är för grunda.

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php

/Rrune
Jag har ju läst Götherströms avhandling om högstatusbåtgravarna i Uppland, och kan bekräfta att det finns lämningar av samiska markörer hos en manlig undersökt individ. Jag tror också att man måste skilja tidsmässigt på Ruserna och Rurik visavi den danska makten i Sverige. Den engelsk/danska är senare än den rusiska. (Rurik lär ju haft N3 som Y-DNA, hans ättlingar lär ju ha det. Finns på en annan tråd här.) Jag tror att det är så, att de som behärskade Uppland, låt oss kalla dem "Uppsalakungar", möjligen "Fornkungar", var av samiskt/finskt ursprung med kanske lite slaviskt tillägg. Det var antagligen de som satt i Birka, om man ska tro på vad tex Annika Larsson skriver om silverbroderierna på klädedräkten visar.
Senare under 1000-talet och Knut den stores tid så gick handeln över Sverige, "Nordliga leden" via Birka. Då upprättades stödjepunkter längs leden av tengnar, som var Knuts handgågne män. Se tex Carl Löving "Vid nordliga leden".

I nyaste numret av "Forskning och framsteg" kan man se ett sammandrag av forskningen i Uppsala universitet om genetik. Det intressanta är "fördelningskakorna". De flesta män i Sverige har I1a, och N3, även samer. R1b (saxare och kelter) ser man följer faktiskt "nordliga ledens" sträckning i princip. R1a finns i Uppland och finns faktiskt också något bland samer.
Det anses vara "slaviskt". Det finns också i en gren av Ruriks släkten.
Ett par hundra år tidigare lär "Folkungar" från Östergötland ha slagit sig ner på gårdar i Mälardalen. Se Ambrosiani "Från Fornkungar till Folkungar", 2002.

Högarna i Valsgärde innehåller intressant information tex hjälmarna och snittet på "krigarnas" vapenrock, med klart iranskt snitt och hjälmar med romerskt arv. "Vendeltid", artikel av Bertil Almgren, 1980.
Troligen kom de via Balkan upp till Skandinavien.
Ca 50% av svenska män har I1, ca 25 har R1b och ca 25 R1a. Det finns N3 i den norrländska finska befolkningen och hos de finnar som flyttat till Sverige i senare tid. De tre haplogrupper jag nämnde har ganska många undergrupper som kan härledas till tid och plats. Ingen vet vad Rurik hade för haplogrupp. Punkt.

I1, R1b och R1a finns hos samer och man kan ju undra hur det gått till... :oops:

Det finns ingen bevisad/påvisad "dansk makt" i Sverige under brons- eller järnålder. I Birkautgrävningarna så kunde man direkt bevisa att åtminstone vad det gäller Birka så var det danska inflytandet noll. Punkt. Vad det gäller Rurik och Ruser så har du uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.
Ja, det sista var väl onödigt och något som klingar av gammaldags rasism, faktiskt. Deras utseende tas upp samtidigt som det kastas löje över påståendet att just samer skulle kunna ha varit "fruktansvärda krigare". Har man höga kinkotor och är liten till växten kan man inte vara krigare (jfr Djingis khan och hans mongoler). Troligen söker Rusen muta in just krigaryrket för... germaner och vikingar??? Kriget ansågs vara germanernas favoritsyssla enligt 1800-talets rasisitiska tankegångar. När skall vi bli kvitt dessa?

"I1, R1b och R1a finns hos samer och man kan ju undra hur det gått till." Gubben efter citatet återger troligen inte en sinnesstämning rotad i "embarrasement" utan troligen stolthet. Ruser-svear skall ha tagit sig några squaws och "förädlat" den samiska, kortväxta rasen. Varför griper inte administratörer in med kraft mot rasismen? Därför att ingen anmält diskussionen. - B Hellqvist

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 7 januari 2009, 21:58

Rus skrev: Vad det gäller Hervarsagan så skrevs den på Island under 1200-talet och den anses vara milt sagt otillförlitlig. T ex, det är bara har två generationer mellan Björn vid Högen som regerade omkring 830 och Erik Segersäll som blev kung omkring 970... Ha ha ha! Bra jobbat! Saxo Grammaticus är en dansk historiker/sagoberättare som bl a skrev "Gesta Danorum, dvs danernas "bedrifter". Du tror inte han har överdrivit lite kanske :D . Han skriver t ex själv att syftet med boken är att "glorifiera faderlandet". Du är riktigt underhållande som använder en sån bok som en "sanning". Tycker denna kommentar om Saxo är ganska talande :D
Jag skall svara eftersom det ingår i en normal uppfostran att göra så trots din brist på respekt för att andra kan se saker på ett annat sätt och din uppenbara intolerans.

Det enda då anför är att den är från 1200-talet och ett svpeande anses vara oförlitlig, jaha av vem då av dig? Det falsifierar inte denna kungalängd speciellt mycket då märk väl denna är ett tillägg till själva sagan. P. Sawyer i boken "När Sverige blev Sverige" gör som sagt var en intressant utredning om trovärdigheten för denna och också en koppling till Svenska förhållanden på 1100-talet. Man kan nog säga att P-Sawyers diskussioner i denna fråga som f d professor i Leeds och med specialkompetens när det gäller vikingatiden och dess förhållande smäller lite högre än dina åsikter om 1200-tal och anses vara.

Sedan gör du ett litet missgrepp som visar att du inte riktigt verkar ha en seriös grunsinställning, dvs en värderingsfri utgångspunkt. Du acceptetar plötsligt Hervarasagans Björn vid högen men uppenbart inget annat. Och var sjutton får du 830 ifrån? Då passar sagan men inte när ättens ursprung diskuteras. Dessutom har du lite fel här eftersom den björn som tar makten är Björn Järnsida även omnämnd hos Saxo som ursprnget och då är det plötsligt 4 om inte 5 generationer fram till Erik Segersäll.

Du presenterar en åsikt om Saxos författarskap utan någon referens vad jag kan se. Trots detta finns en viktig sak att säga, det vi pratar handlar inte om Sven harladsson i första hand utan om en tradition som både Saxo och Hervarasagans kungalängd redovisar. En tradition som uppkommit i det talspråkliga samhället som rådde före kyrkans skriftliga kultur. Dessutom är själva makten i Sverige att betrakta som en bihandling och knappast huvudstoryn. Genom att vi rör oss med två källor brukar det anses som ganska bra utgångsläge och det köper jag.
Rus skrev: Jag har lagt märke till att du använder några ord mycket frekvent. Dessa är "verkar", "tror", "väl", troligen" etc... Det handlar alltså mest om dina "kvalificerade" gissningar...
Mina eller andras bedömningar, eftersom det inte går att uttala sig med 100% sannolikhet om det förflutna det finns följaktligen inga sanningar . Därför bör man om man är seriös genom ordvalet visa att det råder en osäkerhet. Att tro det kan finnas absoluta sanningar sysslar enbart de som ar andra avsikter med historien än att förstå den. Fast jag glömde Internet och exv Wikipedia där är det förstås helt sant allting.


Rus skrev: Vad det gäller arkeologi så förstår jag att du inte har läst igenom materialet från Birka-utgrävningarna. Ett mycket professionellt arbete! Bara för att beröra krigarna i garnisionen - dvs Sveakungens krigare.

Så mycket för Vaner och Asar, Oden och Frej... :roll:
Jag kan inte finna att hon skrev att det var någon sveakungens krigare i det saxade inlägget. När det gäller Birka så har jag inte diskuterat denna garnison utan först och främst det tidiga Birka och den västliga inriktningen och A. Carlsons reflexion utifrån Ambrosiani angående detta. Dvs tiden för grundandet och en tid framöver. Har Ambrosiani fel slutsats här? Märkligt du rekomenderade ju honom.

När det gäller vaner rör det sig om de sk ynglingakungarna som enligt Ynglingatal (900-tal i bästa fall) är av Freys ätt och kallas just Ynglingar av det skälet. Frey brukar kopplas till vaner fast kanske inte i din värld. Dessa kastas ut från Uppsala och märkligt nog verkar det vara daner återigen som ställer till det. Men det är inte så intressant, eftersom det ligger lite i myternas värld , däremot den ätt som enligt den bevarade traditionen kommer från Sydskandinavien och du anför som Munsöätten. De kan förstås stått Oden nära.


Rus skrev: Här ser du ett exempel på tolkningar av arkeologiska fynd i ett specifikt contex. Som du ser - inga objekt relaterade till Danmark. Vad det gäller krigarnas utrustning så var den tillverkad i mälardalen eller importerad från öst - Kiev Rus, Bysans m m.

Fynden i Birka visar således att det fanns inget dansk inflytande över Birka och för den skull Mälardalen/Svea Rike!
Återigen jag diskuterade för Birkas del det tidiga Birka och visst finns det i ett bredare perspektiv vilket artikeln stöder
med diskussionen med Hideenseesmyckena vid Sigtuna. Dessutom skriver hon

"Yet, during this period of declining contacts or even conflicts, a symbol of the Danish realm is deposited in the hall-building of the warriors of Birka. This was clearly a deliberate statement with an ambiguous interpretation. The fact that it was found in a deposition containing symbolic offerings from the individuals in the garrison, could indicate that the warriors in some way were connected to the Danish realm of power".

Det hon gör är förstås inget uttalande av sanning utan pekar på olika tolkningar man kan göra visst. Det gör hon också med dessa Hiddenseesmycken. Dessutom är just tiden efter Ansgar och fram till Unni lite problematisk eftersom ingen kunde tydligen garanrtera seglingsrutten, därför kunde enligt Adam "de våra inte segla" till Birka. kanske var det fler som inte kunde segla till Birka. Alltså kan det ske en förändring och annan inriktning för Birka här. Är det inte här någonstans som det börjar flöda mer föremål Österifrån? För är det inte så att Birka i själva verket enligt föremålen förändras i inriktningen från Västligt till mer östligt? Att det som med alla relationer mer ibland och minsre ibland t o m kanske utan någon alls i perioder är väl självklart. Då systemet med överherradömen, vikingahövdingar etc visar på lösliga strukturer.

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 7 januari 2009, 22:03

Olof Trätälja skrev:
Problemet är ju i någon mån att ni båda argumenterar på ungefär samma vis. I ditt fall så hittar du på något om slavisk blåögdhet som du hoppas skall vara provocerande (och det är f.ö. definitivt fel som bevis för det tråden avhandlar av flera skäl) och sedan eskalerar det tills du får det svar som du hoppas på också det avsett att provocera, även om vi var några som försökte skämta bort redan ditt första inlägg.

Detta är ingen fråga som lämpar sig för den typen av argumentation.

Hur skall man allmänt tolka vad som står här annars med tanke på den förkrigsforskning som bedrevs inte minst i Uppsala och de "sanningar" som då var etablerade. När det dessutom är så att blåa ögon och just hår enbart bland de nordeuropeisk stammarna är rena fantasier.
ante_eklof skrev:
Vissa historiker vidhåller att de “germanska” folken all härstammar från Skandinavien, men jag finner det litet svårt att tro. Trots mitt tvivel kan jag inte förneka att det blonda håret och blå ögonen är recessiva gener som kräver lång isolation av en folkgrupp (med en hel del inavel) för att bli dominerande statistiskt sett. Eftersom nästan alla europeer är “indo-europeer” och “kaukaser” så kom vi alla från ett område runt Kaukasus innan vi blev Europeer. Men bara de “germanska” stammarna med nord-europeisk bakgrund har dessa egenskaper.

Siri
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 januari 2009, 00:16
Ort: Roden

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Siri » 7 januari 2009, 23:55

Olof Trätälja skrev: Mot bakgrund av att slaver mycket sällan har gröna ögon tvivlar jag på att Skyterna hade det särskilt ofta. Åtminstone de som var lite ljusare.. och de övriga var väl troligen mestadels brunögda.

Skyterna ska ju ha varit ett blont och blåögt folkslag, vilket är anledningen till spekulationerna om att de vandrat hitåt vid den tid då de försvann mer eller mindre från Sydryssland-Centralasien på 200-talet e kr. Därför kan ljusare ögon och hy i länder längre österut även komma från dem, då skytiska stammar tidigare vandrat ditåt.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Olof Trätälja » 8 januari 2009, 00:09

Siri skrev:Olof Trätälja skrev: Mot bakgrund av att slaver mycket sällan har gröna ögon tvivlar jag på att Skyterna hade det särskilt ofta. Åtminstone de som var lite ljusare.. och de övriga var väl troligen mestadels brunögda.

Skyterna ska ju ha varit ett blont och blåögt folkslag, vilket är anledningen till spekulationerna om att de vandrat hitåt vid den tid då de försvann mer eller mindre från Sydryssland-Centralasien på 200-talet e kr. Därför kan ljusare ögon och hy i länder längre österut även komma från dem, då skytiska stammar tidigare vandrat ditåt.
Skyterna är en ganska oklar beteckning vilken har fått stå för många olika folk. Men det är en intressant diskussion och genetiken är absolut en variabel för att förstå historien om detta. Men det känns som att det vore bättre att ta den diskussionen i en annan tråd då denna spårat ur fullständigt.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Siri
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 januari 2009, 00:16
Ort: Roden

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Siri » 8 januari 2009, 00:41

Olof Trätälja skrev:
Siri skrev:Olof Trätälja skrev: Mot bakgrund av att slaver mycket sällan har gröna ögon tvivlar jag på att Skyterna hade det särskilt ofta. Åtminstone de som var lite ljusare.. och de övriga var väl troligen mestadels brunögda.

Skyterna ska ju ha varit ett blont och blåögt folkslag, vilket är anledningen till spekulationerna om att de vandrat hitåt vid den tid då de försvann mer eller mindre från Sydryssland-Centralasien på 200-talet e kr. Därför kan ljusare ögon och hy i länder längre österut även komma från dem, då skytiska stammar tidigare vandrat ditåt.
Skyterna är en ganska oklar beteckning vilken har fått stå för många olika folk. Men det är en intressant diskussion och genetiken är absolut en variabel för att förstå historien om detta. Men det känns som att det vore bättre att ta den diskussionen i en annan tråd då denna spårat ur fullständigt.
Jag tycker nog ändå det känns lite relevant här som en möjlig länk till en del av vikingarnas ursprung (med djurornamentik och rytteri som andra indikationer). Själva kärnan i diskussionen är ju det ovanliga blonda/blåögda anlaget, som verkar ha förekommit i den sydryska regionen tidigare (hos Skyter, Sarmater - nordvästlig, ursprungligen skytisk folkgrupp med starka självständiga kvinnor, Budiner m fl). Tidsmässigt stämmer det också hyfsat bra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2009, 10:22

Ja, om tråden inte är urspårad så är det då väldigt nära. Hyfsa tonen rejält. Och försök att hålla er till ämnet.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 8 januari 2009, 10:45

De DNA-studier som nu görs kommer att påvisa hur migrationen av stammar har gått till. Eftersom man kan få fram DNA ur mycket gammalt material, så kommer de benfynd man hittar på olika platser att kunna analyseras, knytas till en specifik kultur/stam och slutligen får vi en god bild över hur migrationen har gått till. Denna DNA-analys kommer att kunna bekräfta/avfärda olika legender - goternas ursprung t ex.

Jag tror dock att samerna kommer att komma sämre ur detta. Jag tror t ex att Samernas påståenden om att de är en urbefolkning vs andra folkgrupper kommer på skam. Detta får i så fall direkta konsekvenser vad det gäller jakt- och fiskerättigheter samt rätt till renbetsland.

Deltar aktivt i dessa DNA-studier och följer forskningen noggrannt. När olika personer pratar om R1b, R1a och kategoriserar vissa som "slaviska" osv så är det ett tecken på att de inte har en aning om vad de pratar om. Man måste ner på en helt annan detaljnivå för att kunna härleda en viss haplogrupp till en viss etnisk grupp/stam. Själv har jag haplogruppen R1b1b2a1b, dvs en germansk haplogrupp, och jag fortsätter arbetet med att öka detaljnivån.

Skriv svar