Sagornas tid

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: Brist på populär litteratur, Finn fem fel

Inlägg av Lundmanus » 25 september 2002, 19:30

Leonidas skrev: Jag kan ha fel på den punkten.
Knappast. Kolla här t. ex. http://www.lu.se/info/lum/LUM_09_00/13_historia.html

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sagornas tid

Inlägg av B Hellqvist » 25 september 2002, 22:40

B Hellqvist skrev:
Leonidas skrev:Stora utgrävningar som t.ex. Vittene, Uppåkra och Sutton Hoo (i Storbrittanien, men med uppländska vapen i gravarna) har visat på fina och rika fynd.
Var beläggs det att det rör sig om uppländska vapen i Sutton Hoo-fyndet? Det står väl knappast "Made in Uppland" på dem... Det finns en teori som hävdar att fynden i Sutton Hoo och Vendel är prestigegåvor från en dansk potentat.
En båtgrav från 600-talet vid Sutton Hoo i östra England har så stora likheter med Vendel- och Valsgärdegravarna att man ibland antagit att den döde varit svensk. Istället tillhör graven en kung av East Anglia. Likheterna visar att kungen i Sutton Hoo och de svenska stormännen tillhört kretsar som haft förbindelse med varandra. Upplänningarna har dock inte kunnat tävla med den östengelske kungen i rikedom. Medan kungens gravgods innehåller många föremål av guld och silver, finns i deras utrustning bara förgylld brons.


Vilket innebär att det vore märkligt om upplänningarna exporterade högkvalitativa vapen till anglerna, och hade "sekunda" vapen själva.

The Sutton Hoo helmet, Anglo-Saxon, AD c.625
(...) Two of these are scenes from Germanic or Scandinavian mythology. (...) In the opinion of the staff of the British Museum's Department of Medieval and Later Antiquities, 'The Sutton Hoo helmet has it's roots in the parade helmets of the late Roman Empire but it's immediate ancestry lies in a group of helmets buried in the chieftan's graves of Vendel and Valsgrade in the Uppland region of Sweden.'


Vilket inte ska tolkas som att hjälmen var uppländsk till ursprunget, utan bara att den var tillverkad i liknande stil och med drag gemensamma med nordeuropeiska hjälmar från den tiden.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Lundmanus

Inlägg av Ruben » 25 september 2002, 23:41

Jag tror att Leonidas avsåg perioden 0-600 specifikt, inte historia som ämne överhuvudtaget. Att historiker inte skrivit så mycket om perioden 0-600 kan väl inte anses som speciellt konstigt med tanke på vad källmaterialet består av. Läs istället vad som publicerats i de skriftserier som utges från våra universitets arkeologiska inst. våra länsmuseer, Riksantikvarieämbetet, Statens historiska museum och Vitterhetsakademien.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: sveariket 0-500 e.kr.

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2002, 03:44

Lundmanus skrev:
koehl skrev:Jag tänker mig en stambefolkning i nuvarande sverige, ättlingar efter de som invandrade i landet för 5 000 år sedan. En kärna sas.
Du syftar på den antagna invandringen av bönder omkring 3000 f. Kr. Även om det skulle stämma så är det hela betydligt mer komplicerat än så.
Som du påpekat är perioden före år 0 en vagga av ganska blandat material. Nog om det, eller (en god idé!) starta en ny sträng om de förkristliga sverige.

Jag spekulerade om perioden 0-500. Vilka var människorna då (eller klarare uttryckt härskarklassen) som, vilket leonidas räknade upp:
1. begravdes i jättehögar
2. började använda runor
3. gjorde vikingaräder
4. begravs i uppland (och möjligen england) med dyra smycken

Var de svenskar? Vilka var de släkt med? Hur kom de till makten?
De lyckas under denna tid göra Uppsala till något av skandinaviskt kultcentrum. De anlägger marknadsplatser och (möjligen?) kolonier i Öst.
Och de tycks (ännu mer möjligen) ha haft territoriella intressen i England.

-Och, de lämnar ett språk som TROTS låneord, influenser, och invandring från såväl franska och lågtyska som engelska under 2000 års tid ändå har sin karaktär och sitt särdrag.

Du nämnde byggnader. Här i Wien har jag nära till habsburgska muséet och Cafe Sacher, men långt till mitt bibliotek i sverige. kanske har du nära till bra litteratur? Stämer det att de nordvästra germanstammarna kring nordsjökusten tycks ha byggt mer generöst med tre skepp medan de östligare Alemmanerna Bajuwarerna och Thüringarna varit lite snålare, med 6-7 meter långa, 3-4 meter breda byggnader.

Om det nu finns en tendens att uppländska byggnader skiljer sig åt mot tex skånska (tyvärr har vi väl för få från olika perioder för att i egentlig mening kunna göra större statistiska jämförelser) så kan ju detta vara en indikation på olika, om inte härstamningar, så olika influenser. (Men jag förmodar att du inte på allvar hittar fyrkansgårdar från 0-500-tal i Sveariket? Däremot tippar jag, stora och långa byggnader med tre skepp)

men en fråga som sträcker sig längre i tid tillbaka en denna strängs gräns?
Avser du, med vad du skrivit att östersjökustens folk skulle haft dominerande härstamning från balt-sydöstra österjön, och skåne-västergötland från Danska öarna-Nordvästtyskland?

Skulle detta förklara den ologiska starka gränskänslan mellan svear och daner?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Litteratur

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2002, 04:48

Ruben skrev: Jag avsåg i främsta hand akademisk litteratur. ...Är det andra frågeställningar du vill söka svaret på såsom, gravskick, produktion, fortifikation, agrar teknik, ädla metaller mm. Så hör gärna av dig igen.
FORSETE, är son till BALDER och NANNA. Han är rättvisans gud. Mästare på att lösa avancerade tvister och sitter som ordförande i ASAGUDARNAS ting. Som högste domare synes han ha usurperat en roll som tidigare tillkom den högste guden. Han bodde på det guld- och silverglänsande GLITNIR och enligt frisisk berättelse äger han en gyllene yxa. Namnet betyder "ordförande".

Fråga: Vilken Frisisk berättelse avses?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Sagornas tid

Inlägg av Leonidas » 26 september 2002, 11:23

B Hellqvist skrev:
B Hellqvist skrev:
Leonidas skrev:Stora utgrävningar som t.ex. Vittene, Uppåkra och Sutton Hoo (i Storbrittanien, men med uppländska vapen i gravarna) har visat på fina och rika fynd.
Var beläggs det att det rör sig om uppländska vapen i Sutton Hoo-fyndet? Det står väl knappast "Made in Uppland" på dem... Det finns en teori som hävdar att fynden i Sutton Hoo och Vendel är prestigegåvor från en dansk potentat.
En båtgrav från 600-talet vid Sutton Hoo i östra England har så stora likheter med Vendel- och Valsgärdegravarna att man ibland antagit att den döde varit svensk. Istället tillhör graven en kung av East Anglia. Likheterna visar att kungen i Sutton Hoo och de svenska stormännen tillhört kretsar som haft förbindelse med varandra. Upplänningarna har dock inte kunnat tävla med den östengelske kungen i rikedom. Medan kungens gravgods innehåller många föremål av guld och silver, finns i deras utrustning bara förgylld brons.


Vilket innebär att det vore märkligt om upplänningarna exporterade högkvalitativa vapen till anglerna, och hade "sekunda" vapen själva.

The Sutton Hoo helmet, Anglo-Saxon, AD c.625
(...) Two of these are scenes from Germanic or Scandinavian mythology. (...) In the opinion of the staff of the British Museum's Department of Medieval and Later Antiquities, 'The Sutton Hoo helmet has it's roots in the parade helmets of the late Roman Empire but it's immediate ancestry lies in a group of helmets buried in the chieftan's graves of Vendel and Valsgrade in the Uppland region of Sweden.'


Vilket inte ska tolkas som att hjälmen var uppländsk till ursprunget, utan bara att den var tillverkad i liknande stil och med drag gemensamma med nordeuropeiska hjälmar från den tiden.
Kan du engelska? ... but it's immediate ancestry lies in a group of helmets buried in the chieftan's graves of Vendel and Valsgrade in the Uppland region of Sweden.

Jag kan leta upp fler belägg för den teorin, som jag uppfattat det som, stöds av de flesta forskare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sagornas tid

Inlägg av B Hellqvist » 26 september 2002, 21:42

Leonidas skrev:Kan du engelska? ... but it's immediate ancestry lies in a group of helmets buried in the chieftan's graves of Vendel and Valsgrade in the Uppland region of Sweden.

Jag kan leta upp fler belägg för den teorin, som jag uppfattat det som, stöds av de flesta forskare.
Ja, jag kan engelska. Kan du? Bara för att hjälmjävlen har vissa gemensamma drag med Vendel- och Valsgärdehjälmarna, så behöver det inte betyda att den är tillverkad i Uppland. Ska det vara så förbannat svårt att fatta?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 september 2002, 22:31

Nu är det inte bara hjälmen det är fråga om utan en rad andra fynd också...

Skriv svar