vikingar i västerled

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

vikingar i västerled

Inlägg av hangatyr » 20 augusti 2002, 15:26

Någon som såg Nova igår? Handlade om vikingar i västerled. En farbror (dansk forskare vid Roskilde tror jag) hävdar att vikingarna drog ända ner till New York. Detta är lite intessant... Själv är jag skeptisk, men inte helt och hållet. Kommentarer någon?

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

vikingar i västerled

Inlägg av olafR » 20 augusti 2002, 20:07

hangatyr skrev:En farbror (dansk forskare vid Roskilde tror jag) hävdar att vikingarna drog ända ner till New York. Detta är lite intessant... Själv är jag skeptisk, men inte helt och hållet. Kommentarer någon?
Att de bara skulle ha hållit sig på sin boplats är väl rätt långsökt att tro, dom gjorde nog både långa och korta "upptäcktsresor" både norrut och söderut där borta, om inte annat så för att se om dom kunde slippa Skrälingarnas attacker.

Det finns faktiskt berättelser från mellanamerika om blonda blåögda besökare.
Det krävs nog fynd från vikingarna utmed kusten för att kunna säga något säkert om detta.

Någon som vet hur lång tid det skulle ta att segla till t ex Florida från Canada?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 20 augusti 2002, 21:46

Det finns faktiskt berättelser från mellanamerika om blonda blåögda besökare.
Och från Sydamerika också. Den franske forskaren Jacques de Mahieu hävdade att han 1970 funnit spår av "runor" i en grotta i Cerro Polilla i östra Paraguay, tillsammans med en hjälmprydd skäggig "gubbe" och konturer av ett vikingaskepp på ett utsirat kors inhugget i en klippa.

Orkar inte skriva allt, men vill ni veta mer om hans teorier så kan ni ju säga till, det var ju egentligen inte detta som var huvudämnet.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: vikingar i västerled

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2002, 22:07

hangatyr skrev:Någon som såg Nova igår? Handlade om vikingar i västerled. En farbror (dansk forskare vid Roskilde tror jag) hävdar att vikingarna drog ända ner till New York. Detta är lite intessant... Själv är jag skeptisk, men inte helt och hållet. Kommentarer någon?
New York? Fanns staden då? ;) Eller var det "Nya Jorvik"? Allvarligt talat, så är det väl inte omöjligt, men i avsaknad av bevis får väl det hela ses som spekulation.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 augusti 2002, 22:47

Johan Elisson skrev:
Det finns faktiskt berättelser från mellanamerika om blonda blåögda besökare.
Och från Sydamerika också. Den franske forskaren Jacques de Mahieu hävdade att han 1970 funnit spår av "runor" i en grotta i Cerro Polilla i östra Paraguay, tillsammans med en hjälmprydd skäggig "gubbe" och konturer av ett vikingaskepp på ett utsirat kors inhugget i en klippa.

Orkar inte skriva allt, men vill ni veta mer om hans teorier så kan ni ju säga till, det var ju egentligen inte detta som var huvudämnet.

/Johan
Han driver tesen att vikingarna koloniserade Sydamerika och skapade de flesta kända förhistoriska monument. Det arkeologiska underlaget för detta är ytterst tunt och de Mahieus argumentation har sedan länge smulats sönder av sydamerikanska arkeologer. Tyvärr har idéerna anammats av delar av den sydamerikanska turistindustrin.
De Mahieu har även publicerat rent politiskt material, där han pläderar för rasism och fascism. Han har beskrivits som en av de mest konsekvent nazistiska bland de intellektuella invandrarna i Argentina.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 21 augusti 2002, 00:04

Ojsanhejsan! Min bok var nog inte tillräckligt up-to-date! :wink:

/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Vikingar i Söderled?

Inlägg av varjag » 24 augusti 2002, 06:48

Det ar en ganska laang och aventyrlig segling soderut fraan Newfoundland eller Nova Scotia till Hudsonfloden.Nagot egentligt svar pa fraagan lar inte faas om inte naagra fynd gores som bekraftar saadana resor. 'Basen' for saadana resor bor ju ha varit Gronland men eftersom de flesta vikingar tydligen i 'kustfart' i okanda vatten foredrog att landa skeppen pa natten - och skrälingarna var aggressiva - maaste foretaget ha varit riskfyllt. Efter hemkomster fraan dristigafarder tenderade man ju att dikta naagot om bragderna - och intet saadan kväde finns val bevarat?

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

Re: vikingar i västerled

Inlägg av olafR » 26 augusti 2002, 12:06

B Hellqvist skrev:New York? Fanns staden då? ;) Eller var det "Nya Jorvik"? Allvarligt talat, så är det väl inte omöjligt, men i avsaknad av bevis får väl det hela ses som spekulation.
Inte staden New York, men det låg väl en ganska stor indianstad i närheten.

Såg ett program om Nordamerikanska "indianstäder" för några år sedan och blev rätt förvånad faktiskt.
Man hade ju en bild av att nordamerikas indianer bara bodde i Tält.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 augusti 2002, 19:52

Om jag inte mins fel så levde indianerna inåt landet som kringströvande folk och dom vid kusten, odlade och fiskade, och där igenom var dom bofasta! men när den vi kom och ville köpa skin skulle en hel del av dom flyttat för att börja jaga björn och varg, sen dog en massa av olika sjukdomar som den vita mannen hade, typ förkylning!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 28 augusti 2002, 07:24

Anno skrev:Om jag inte mins fel så levde indianerna inåt landet som kringströvande folk och dom vid kusten, odlade och fiskade, och där igenom var dom bofasta! men när den vi kom och ville köpa skin skulle en hel del av dom flyttat för att börja jaga björn och varg, sen dog en massa av olika sjukdomar som den vita mannen hade, typ förkylning!
Ja det är riktigt, men de dog väl av mässling och smittkoppor, va?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 augusti 2002, 10:31

Dom dog i alla fall av "lätta" sjukdomar som vi själv kunnde tåla, men som inte indianerna haft tidigare så dom dog som flugor! :x

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 28 augusti 2002, 12:37

Anno skrev:Dom dog i alla fall av "lätta" sjukdomar som vi själv kunnde tåla, men som inte indianerna haft tidigare så dom dog som flugor! :x
japp. hårda bud.

Skriv svar