Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 augusti 2007, 15:10

paulderfinne skrev:
Ralf Palmgren skrev:Jag ser inte hur New Foundland definitivt är det rätta svaret
Låtom oss vänta då (Under tiden kan du ju läsa länken som jag postade :wink: )
Eftersom det i de närmaste inläggen före Christers fråga var frågan om skalder och då Christer frågar:
En Skandinavisk Snorre eller Snorri är född på ett exklusivt landområde. Vardå...
Jag gissar att det kan vara frågan om en ytterligare skald. Den kändaste skalden med namnet Snorre eller Snorri är Snorre Sturlasson och som på isländska heter Snorri Sturluson så gissar jag att det eventuellt kan vara frågan om honom.

På sidan som du Paulderfinne länkar till omnämns New Foundland bara på ett ställe och det under:
Det har vært mange spekulasjoner om vinrankene på Vinland. Det synes urimelig at de norrøne sjøreisene faktisk gikk langt nok syd til at de virkelig fant ville vinranker i store nok antall. Arkeologisk sett har man kun funnet spor av Leiv Eirikssons ferd på Newfoundland.
Snorre eller Snorri omnämns endast här:
Torfinn frykter at de innfødte vil komme tilbake, sinte og i større antall. Han legger en plan for det kommende slaget. Skrællingene kommer igjen, men nordmennene klarer å slå dem. De blir der resten av vinteren før de seiler tilbake til Grønland om våren. I løpet av deres opphold føder Gudrun deres sønn som de kaller for Snorre.
Jag säger inte att det är fel utan jag gissar bara att det kanske kan vara frågan om [Hvamm (Kvamme)] på Island där skalden Snorre Sturlasson föddes.

Vi får helt enkelt avvakta och se vad som är rätt svar då Christer ser hit efter att han nu har blivit informerad om att han har ställt en fråga på denna sida.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 13 augusti 2007, 15:32

Ralf Palmgren skrev:
Torfinn frykter at de innfødte vil komme tilbake, sinte og i større antall. Han legger en plan for det kommende slaget. Skrællingene kommer igjen, men nordmennene klarer å slå dem. De blir der resten av vinteren før de seiler tilbake til Grønland om våren. I løpet av deres opphold føder Gudrun deres sønn som de kaller for Snorre.
Ja men med "der" menas ju Vinland, i dag New Foundland. Jag är helt säker på att Christer menar det stället in Grönlänningssagan.

Man varsågod, vi väntar

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 augusti 2007, 22:04

Mima herrar.
Jag ber om ursäkt,medan jag varit frånvarande.
Thorfinn Karsefni, var väl en relativt rik handelsman från Island som hade gift sej med Gudrid, Leif Erikssons svägerska som dessutom var änka bevars. Dessa två fick sonen Snorri, under en expedition till Vinland. Han är således den förste Europeen som är född i Vinland.
Rätt svar är således Vinland. Det kan man läsa om i sagan om Erik den Röde.
Svårare än så är det inte. Dock behöver det inte vara sant, men det är vad sagorna underrättar oss om.

Paulderfinne har att ställa nästa fråga.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 16 augusti 2007, 17:42

Jag tyckte nog att Graf Zeppelin också hade rätt, men varsågod:

Var beskrivs vikingatågens början (överfallet på Lindisfarne) såhär:

Kod: Markera allt

on the sixth day before the ides of January in
the same year, the harrowing inroads of heathen men made
lamentable havoc in the church of God in Holy-island, by rapine
and slaughter.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 17 augusti 2007, 01:42

Man fristes til at svare: Ingen steder.

s. 26 af ”The Laud” eller ”Peterborough” Chronicle, Oxford, Bodleian, MS. Laud 636 siger:

Her wæron reðe forebecna cumene ofer Norðanhymbra land (&) þæt folc earmlice bregdon: þæt wæron ormete ligræscas, (&) wæron geseowene fyrene dracan on þam lyfte fleogende. Þam tacnum sona fyligde mycel hunger. (&) litel æfter Þam þæs ilcan geares on vi idus Ianuarii earmlice héðenra manna hergung ádiligode Godes cyrican in Lindisfarena ee þurh reáflác (&) mansleht.....”.

Som jeg oversætter til:

”Her være ræd(somme) varsler komne over Nordhumbria land (&) det folket ulykkeligt frygtsomme gjorde: Disse var ormede lynild, (&) var rødglødende drager der i luften fløj. Disse tegn snart fulgtes af megen hunger(snød). (&) lidt (der)efter i det samme år på den 6. idus januar (8. januar) usle hedenske mænd hærgede (og) ødelagde Gud’s kirke på Lindisfarne ø (ved) røven (&) mandslagtning....”

Symeon/Simeon of Durham (1096-1129) skriver i ”Historia regum Anglorum et Dacorum" (Historien om Anglerne og Danernes Konger), der er en delvis nedskrivning af en nu tabt udgave af Angel-Saksiske Krønike (de to dele omhandler år 732 –1129 e.Kr.):

”I det samme år hedningerne fra de nordlige egne kom med en flåde til Britannien som bistik og spredte sig til alle sider som frygtsomme ulve, røvede, nedbrændte og slagtede ikke kun vilde dyr, får og okser, men selv præster og degne, og flere munke og nonner. Og de kom til kirken på Lindisfarne, lagde alt øde med smertefuld plyndring, overtrampede helligstederne med besudlende skridt, rev alterne op og tog alle skatte fra den hellige kirke. De dræbte nogle af brødrene, tog somme med sig i fodjern, mangen drev de ud, nøgne og overfuset med fornærmelser, nogle de druknede i søen..”

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 17 augusti 2007, 07:14

Odinkarr skrev:Man fristes til at svare: Ingen steder
Det kan du ha rätt i. Jag har inte läst originalet. Min källa kommer ur nätet:

http://omacl.org/Anglo/

anglosaxiska krönikorna hade alltså räckt. Men tack i allla fall för dina utredningar.

Frågan är din Odinkarr

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 17 augusti 2007, 16:26

I 700 tallet e.Kr. finder vi landskabet ”Deira” i Britannien med hovedbygden Jórvík.

Hvad kaldte vi oprindeligt dette landskab, bygden, og de af os der satte bopæl der ved ankomsten dertil fra år 449 e.Kr. fremefter?

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 18 augusti 2007, 11:28

Ursäkta om jag frågar, men vad betyder bopael och vem menar du med "vi"?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 20 augusti 2007, 00:36

Kære Paul,

Min dansk-svenske ordbog forklarer mig at det nudanske ”bopæl” modsvares af det nusvenske ”bostad”, dvs. hvor vi gjorde ”landnám”.

”Vi” er udflytterne fra Sønderjylland (Jelling til Angel), syd-Fyn, Lolland (Saksmarku) og Falster (kan man sige ”utvandringen från riket”?)

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 20 augusti 2007, 09:24

Tack för översättningen!


Om jag minns rätt låg Deira nånstans där var Northumberlnad ligger idag. Och det tror jag kommer från "north of Thumber". Kan det vara det du menade?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 20 augusti 2007, 13:29

Landskabet Deira var i 700 tallet e.Kr. ca. syd for Tees-floden og nord for Humber-floden ude ved kysten, med York og Whitby som de to hovedbygder. Landskabet var omringet af Bernicia (mod nord), Northumbria (mod vest) og Lindsey (mod syd).

”Nord-for-Humber” er ikke svaret jeg søger.

Mvh

Flemming

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 18 september 2007, 13:59

Kan du tipsa litet mera?

Madswede
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 7 augusti 2007, 19:11
Ort: Sandviken

Inlägg av Madswede » 18 september 2007, 14:41

Det enda andra namn på området jag kan hitta är det romerska Maxima Cosariensis, men det är väl inte det du söker?

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 18 september 2007, 15:07

Det är nog ett svårt spörsmål. Odinkarr menar kust tiden mellan romarnas avtåg påf tyrahundratalet och Anglernas ankomst på 600-talet. Tror jag åtminstone. Det enda jag vet (har kollat mina böcker) att staden York hette Jorvik på norrön...

Madswede
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 7 augusti 2007, 19:11
Ort: Sandviken

Inlägg av Madswede » 18 september 2007, 15:40

Jodu, jag har kollat lite mer och detta var ju inte så lätt. Jag kan inte hitta något som passar in på vad Odinkarr frågar efter. Det fanns ett kungadöme som hette Ebrauc (Eboracum), men det kan ju inte vara vad anglerna kallade området? Kan det vara så att dom helt enkelt kallade området Wales? Ankomsten 449 som Odinkarr talar om verkar ha varit i Kent och inte i närheten av York (?) och alla folk dom slogs mot verkar dom ha kallat för walesare. Nja, jag är nog ute på djupt vatten... knepigt värre...

Skriv svar