Hagerman

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 juni 2003, 13:23

Djinghis Khan skrev:Är det ngn kanal som är högst subjektiv i sitt utbud så är det SVT.
Japp, märks ganska tydligt i deras tidigare program som "Norra magasinet" och deras "nya" samhällsprogram "Uppdrag granskning" som är helt uppenbart subjektiva i sina ämnen man behandlar. :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 13:24

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Är det ngn kanal som är högst subjektiv i sitt utbud så är det SVT.
Japp, märks ganska tydligt i deras tidigare program som "Norra magasinet" och deras "nya" samhällsprogram "Uppdrag granskning" som är helt uppenbart subjektiva i sina ämnen man behandlar. :roll:
Är inte Janne Josefsson också anställd av SVT?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 juni 2003, 13:27

Djinghis Khan skrev:Är inte Janne Josefsson också anställd av SVT?
Jo... :roll:

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Janne J

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 17:28

Min store journalistiske idol är faktiskt Janne "Kungen" Josefsson! 8)
Fast han sysslar ju inte direkt med historia!

MVH
biggen

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 juni 2003, 17:33

Ja vi kan förstå det. Han har väl ungefär dem värderingar som man skulle tro att du har... :roll:

/Johan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Janne J

Inlägg av Leonidas » 25 juni 2003, 21:11

bigj5 skrev:Min store journalistiske idol är faktiskt Janne "Kungen" Josefsson! 8)
Fast han sysslar ju inte direkt med historia!

MVH
biggen
Vilken skräll!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 21:19

Johan Elisson skrev:Ja vi kan förstå det. Han har väl ungefär dem värderingar som man skulle tro att du har... :roll:

/Johan
Förvånad? Hagerman kan man säga är en journalist som är en kvinnlig, historiskt inriktad motsvarighet till Josefsson! :P

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Josefsson

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 22:16

Ho ho ho...

Janne Kungen Josefsson skiljer sig från övriga journalister genom att ta sitt jobb på allvar - han avslöjade ju rasisterna hos moderaterna bl.a. Bra gjort. Övriga journalister gör ungefär tvärtom, de kan liknas vid en grupp samhällssnackare vars främsta uppgift tycks vara att med alla medel dölja direktörers och andra trixares fifflande för befolkningen! :wink:

Hagerman är en duktig historiker även hon, ingen Herman Lindqvist precis, om man säger! Så henne skall ni kolla in, i statstelevisionen, garanten för att det blir någorlunda hyfsat vad gäller historian, om man säger! I andra privatiserade kanaler kan ju vad som helst dyka upp - exempelvis att goterna härstammar från Skandinavien! Eller att månen är gjord av rockefort-ost! Ho ho ho :lol:

MVH
biggen j5

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Josefsson

Inlägg av Patrik » 25 juni 2003, 22:23

bigj5 skrev:Hagerman är en duktig historiker även hon,
För sista gången, hon är ingen historiker hon är journalist...
bigj5 skrev:ingen Herman Lindqvist precis, om man säger!
Och vilken kanal är det som låter honom bre ut sig i om man får fråga? :roll:
Kan det vara den allsmäktiga statliga televisionen kanske...
Eller...
Fast du lär väl din vana trogen bara mala och mala i all oändlighet...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 22:33

Både Hagerman och Lindqvist är historiskt engagerade journalister, jag lyssnar egentligen inte så mycket på ngn av dom men om jag ska välja så blir det helt klart Lindqvuist. Hagerman har en examen i idéhistoria, men är långt ifrån ngn akademiker eller Historiker i ordets rätta bemärkelse. Hon har sedan utbildat sig som journalist, och har arbetat som kulturskribent och författare. End of Story.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Lindqvisten

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 23:51

Ja, ja!

Visserligen är jag en historisk allätare som är glad för varje skärva historia i TV:n och ser även Lindqvistens program! Men han får ju sig en dänga av min gamle kurspolare Peter Englund från min Uppsalatid emellanåt - och akademiledamoten smäller nog något högre eftersom jag redan då insåg att denne grabb kommer att gå långt! Därmed litar jag ju således mer på denne än Lindqvisten! Om man säger! 8)

Skit samma om Hagerman är journalist eller ej, jag tycker hon är en bra historiker som gör bra program i TV. Såg alla kungens män för några år sedan, den var även bra kommer jag ihåg!

Det beror alldeles på vilken utgångspunkt man har i sitt historieälskande!
Personligen är jag av den varianten som gräver något extra för att se om vi inte kan giva det bestående en känga lite då och då! Det blir mer drag under galoscherna då! :lol:

MVH
Bj5

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 juni 2003, 08:59

Compadres, låt oss skratta hjärtligt åt detta! Killen ser journalisten och politruken Hagerman som en pålitlig källa, medan han förkastar Bonniers världshistoria, NE m.m. trots att dessa verk är författade av akademiska experter!

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Re: Hagerman

Inlägg av WilmerT » 14 juli 2003, 01:44

Leonidas skrev:Jag har precis sett avsnittet som handlar om Germaner (i vilket fall historien om synen på germanerna). Hon påstår följande om germanerna...

1. Germanerna började använda runor för att efterlikna det romerska skriftspråket. D.v.s. det var bara till för utsmycknad. Fyllde ingen praktisk funktion i Norden.

2. De stora gravhögarna som uppkommer under 400-600 e.kr. är bara ett sätt att efterlikna de romerska kejsarna, och således visa att man minsann i Norden också är mäktega. (Notera gravarnas datering och det Romerska rikets fall).

3. Asarna skulle vara en "rip off" från Olympen. (Notera att det helt plötsligt handlar om att efterlikna den grekiska gudavärlden och inte den romerska).
1. Se inläggen på Runor...

2. De fina högarna utanför Gamla Uppsala omfattar förvisso den _största_ (den västra), men inte de första storhögarna i Sverige.
- I Hälsingland finns högar daterade från 300 - 400-talen som definitivt var tidigare än de Uppländska. Samma innehållstyp där, med kvinnliga förtecken (och alls inte krigiska kungar)
- I västra Norge finns dessförinnan från 200-talet de första storhögarna i Norden.
En möjlig rutt blir därmed Norge->Hälsingland->Uppland
Eftersom Uppland till största delen låg under vatten under årtusendet runt Kristi födelse så är det kanske inte så konstigt om inflyttning skett efterhand som landet höjer sig. Kvinnokulturen från Hälsingland, och från 600-talet sueonerna från Götalandskapen och skogstrakterna runt Hjälmaren/Mälaren.

3. Se inläggen på Asa-tro...
Bla sid 7 har jag gjort några inlägg. Thor heyerdahl har lyft upp det hela i ljuset genom sitt sista projekt, Jakten på Odin; det finns tecken på at Asarna faktiskt fanns - sedan huruvida de invandrade eller inte runt Kristi födelse är en annan sak.
Men visst finns det likheter med den grekiska och romerska mytologin - de är i princip desamma, med olika namn. Problemet är att i alla klassiksa källor görs oftast liknelsen med de Romerska/Grekiska gudarna och hjältarna, där vissa attribut passar in men kanske inte i sin helhet. Romarnas beskrivningar av galler/kelternas gudar har samma brister.


* Maja Hagerman ska f ö ha sagt följande, i ett av sina Uppsala-finansierade reklamprogram för Svelandsteorin (Se kanske http://www.wikipedia.org/wiki/Svealand_theory )

"Uppsala, Birka och Sigtuna ligger nu en gång där det ligger. Västgötarna får hitta på sin egen historia"...

- Känt är ju att Sigtuna anlades runt 1000-talet. men inte under de tusen åren före detta.
- Vad Birka gäller saknas t ex alla spår av den kyrka som Ansgar ska ha anlagt på 830-talet. Den finns däremot (tillsammans med en nerbrunnen domkyrkobyggnad från 1100-talet) i Köpingsvik, Öland. Inte heller kan Björkön sägas ha en vik åt norr in i Baltiska havet, med en bredd av 100 stadier (16-18 km). Men det gäller däremot Köpingsvik. Stiftet Kaupang som skulle inrättas i Birka ersattes med Liunga utanför Linköping eftersom köpstaden var utplundrad vid 1100-talets början.
- Vad Uppsala gäller existerar 74 platser (fornlämningar, naturföremål, orter etc. i Sverige - alla inom Götalandskapen och de sydligaste Svea-landskapen, nordligaste platsen är i Uppland. Det finns _inga_ fynd vare sig i Gamla Uppsala eller Uppsala som talar för att det funnits ett hednatempel där. Däremot finns det spår av diserna, den kvinnokult eller övernaturliga väsen som förmodligen var resterna av de fruktbarhetsutövande kulturerna som trängdes undan av Asa-troende, krigiska stammar under första tusentalets andra hälft.
Se punkt 2 ovan...

/Wilmer T
... här skiner solen...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Hagerman

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 juli 2003, 23:06

Hej Wilmer.
Du skriver:

Maja Hagerman ska f ö ha sagt följande, i ett av sina Uppsala-finansierade reklamprogram för Svelandsteorin (Se kanske http://www.wikipedia.org/wiki/Svealand_theory )


Detta är enkom en oföskämdhet mot Maja Hagerman, vad menar du egentligen med "se kanske"
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Re: Hagerman

Inlägg av WilmerT » 18 juli 2003, 15:54

Christer Samuelsson skrev:Hej Wilmer.
Du skriver:

Maja Hagerman ska f ö ha sagt följande, i ett av sina Uppsala-finansierade reklamprogram för Svelandsteorin (Se kanske http://www.wikipedia.org/wiki/Svealand_theory )


Detta är enkom en oföskämdhet mot Maja Hagerman, vad menar du egentligen med "se kanske"
Christer Samuelsson
Ok, jag ska försöka förtydliga mig.
1) Jag erkänner gärna att jag inte själv hört citatet direkt, det är mig givet i andra hand: "Uppsala, Birka och Sigtuna ligger där det ligger, västgötarna får hitta på sin egen historia..."
Det kanske är en missuppfattning - och om det inte motsvarar något hon uttalat så tar jag till mig kritiken om att det är oförskämt.
Men, om det som jag uppfattat det stämmer, så tycker jag snarare att oförskämdheten är omvänt riktad.
- Vad jag vill säga med det är att diskussionsklimatet för att debattera forntida sverige knappast blir särskilt öppet om man redan från början fastslår att det är lönlöst att söka andra lösningar där det redan (i "officiella" akademiska kretsar) accepterats som ett faktum att det i Uppland ända sedan Asarnas (förmodade) invandring till ett (aldrig såsom ort angivet) Sigtuna funnits en härskande folkstam, svear, som underlagt sig landet i forntida Sverige. Jag håller på att färdigställa ett inlägg i forumet Sveariket och Götaland angående detta, se gärna där. Helt kort - den ändrade kultur som inträffar med vendeltiden i Uppland, när landhöjningen frigjort allt större odlingsmarker och bidragit till grundadet av de tre stora folklanden där - det ser jag snarare som en indikation på att den folkstam benämnd sueoner (oftast översatt svear) vuxit fram i ett tidigare (från "säljägartid" - citat Dan Koehl ) annorlunda befolkat Uppländskt sjölandskap.
- Birka från Ansgars dagar på 800-talet är på inget sätt entydligt klargjort som Björköns handelsplats - där saknas t ex en "16-18 km bred vik åt norr rakt in i Baltiska havet;", inte heller har det gjorts fynd av någon kyrkobyggnad från 800-talet.
- Sigtuna etablerades runt 1000-talet. Finns inget som säger att detta är en plats som haft en motsvarighet under tusen år före detta
-Uppsala; det finns 74 platser i Sverige (lantmäteriet.se, Kart- och ortnamnssök) som heter Uppsala eller har detta som en del i namnet. Av dessa platser är Uppland den nordligaste, och absolut inte den centralaste.
- Det finns inga fynd som tyder på att det funnits en konsekvent kultur eller fokstam boende i Uppland under tvåtusen år, säg, sedan asarnas invandring, som skulle kunna sägas ha varit den härskande i större eller midre delar av forntida Sverige. Från Vendeltid, 550 e.Kr., är det en annan sak - men med tanke på de uppländska folklandens jämbördiga, och dessutom samtidiga, gravsättningar tyder det snarare på att det rör sig om hövdingar med lokalt, och just jämbördigt, inflytande. Har det funnits en "kungamakt" i detta sammanhang så kan den faktiskt ha varit lokaliserad någonannanstans - t ex på Öland, där Köpingsvik visar upp flera tecken på att ha varit ett starkt kungafäste och dessutom kan ha varit det egentlige Birka Ansgar och hans efterföljare Unni besökte.

Med detta vill jag förtydliga mitt invändande mot uttalande i stil med det som Maja Hagerman sagts ha uttalat. Om hon inte gjort det tar jag tillbaka det - men den uppfattning som uttalandet uttrycker är ingalunda något unikt - det är tvärtom själva utgångspunkten för den forntidsforskning som bedrivits i Sverige från Uppsala-universitetets grundande på 1600-talet under dess rektor Olof "Atlantis" Rudbeck - mannnen som kanske grävde Mimers brunn vid Uppsalahögarna och som bidrog till omdöpandet av Salaån till Fyrisån.
Allt för att i den svenska nationens intresse hävda en storhet gentemot danernas, ända tills Karl IX++ lyckades kväsa dem en gång för alla. :-)
(Missförstå mig rätt här - jag är visserligen till börd skåning, men i första rummet svensk.)

2) Med "se kanske" ville jag ge en hänvisning till en lista argument från Wikipedia om vad som är grundvalen för teorin att Uppland/Svealand skall ha hyst den härskande folkstammen ända sedan jesu födelse, och kanske t o m tidigare.
För den som ser brister i Wiki-listningen uppmanar jag gärna till justering/komplettering; Wikipedia är "folkets encyklopedia" där intressanta ämnen och fakta kan föras in av den som känner sig manad.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Skriv svar