Christer Samuelsson skrev:Hej Wilmer.
Du skriver:
Maja Hagerman ska f ö ha sagt följande, i ett av sina Uppsala-finansierade reklamprogram för Svelandsteorin (Se kanske
http://www.wikipedia.org/wiki/Svealand_theory )
Detta är enkom en oföskämdhet mot Maja Hagerman, vad menar du egentligen med "se kanske"
Christer Samuelsson
Ok, jag ska försöka förtydliga mig.
1) Jag erkänner gärna att jag inte själv hört citatet direkt, det är mig givet i andra hand: "Uppsala, Birka och Sigtuna ligger där det ligger, västgötarna får hitta på sin egen historia..."
Det kanske är en missuppfattning - och om det inte motsvarar något hon uttalat så tar jag till mig kritiken om att det är oförskämt.
Men, om det som jag uppfattat det stämmer, så tycker jag snarare att oförskämdheten är omvänt riktad.
- Vad jag vill säga med det är att diskussionsklimatet för att debattera forntida sverige knappast blir särskilt öppet om man redan från början fastslår att det är lönlöst att söka andra lösningar där det redan (i "officiella" akademiska kretsar) accepterats som ett faktum att det i Uppland ända sedan Asarnas (förmodade) invandring till ett (aldrig såsom ort angivet) Sigtuna funnits en härskande folkstam,
svear, som underlagt sig landet i forntida Sverige. Jag håller på att färdigställa ett inlägg i forumet
Sveariket och Götaland angående detta, se gärna där. Helt kort - den ändrade kultur som inträffar med vendeltiden i Uppland, när landhöjningen frigjort allt större odlingsmarker och bidragit till grundadet av de tre stora folklanden där - det ser jag snarare som en indikation på att den folkstam benämnd
sueoner (oftast översatt svear) vuxit fram i ett tidigare (från "säljägartid" - citat Dan Koehl ) annorlunda befolkat Uppländskt sjölandskap.
- Birka från Ansgars dagar på 800-talet är på inget sätt entydligt klargjort som Björköns handelsplats - där saknas t ex en "16-18 km bred vik åt norr rakt in i Baltiska havet;", inte heller har det gjorts fynd av någon kyrkobyggnad från 800-talet.
- Sigtuna etablerades runt 1000-talet. Finns inget som säger att detta är en plats som haft en motsvarighet under tusen år före detta
-Uppsala; det finns 74 platser i Sverige (lantmäteriet.se, Kart- och ortnamnssök) som heter Uppsala eller har detta som en del i namnet. Av dessa platser är Uppland den nordligaste, och absolut inte den centralaste.
- Det finns inga fynd som tyder på att det funnits en konsekvent kultur eller fokstam boende i Uppland under tvåtusen år, säg, sedan asarnas invandring, som skulle kunna sägas ha varit den härskande i större eller midre delar av forntida Sverige. Från Vendeltid, 550 e.Kr., är det en annan sak - men med tanke på de uppländska folklandens jämbördiga, och dessutom samtidiga, gravsättningar tyder det snarare på att det rör sig om hövdingar med lokalt, och just
jämbördigt, inflytande. Har det funnits en "kungamakt" i detta sammanhang så kan den faktiskt ha varit lokaliserad någonannanstans - t ex på Öland, där Köpingsvik visar upp flera tecken på att ha varit ett starkt kungafäste och dessutom kan ha varit det egentlige Birka Ansgar och hans efterföljare Unni besökte.
Med detta vill jag förtydliga mitt invändande mot uttalande i stil med det som Maja Hagerman sagts ha uttalat. Om hon inte gjort det tar jag tillbaka det - men den uppfattning som uttalandet uttrycker är ingalunda något unikt - det är tvärtom själva utgångspunkten för den forntidsforskning som bedrivits i Sverige från Uppsala-universitetets grundande på 1600-talet under dess rektor Olof "Atlantis" Rudbeck - mannnen som kanske grävde Mimers brunn vid Uppsalahögarna och som bidrog till omdöpandet av Salaån till Fyrisån.
Allt för att i den svenska nationens intresse hävda en storhet gentemot danernas, ända tills Karl IX++ lyckades kväsa dem en gång för alla.

(Missförstå mig rätt här - jag är visserligen till börd skåning, men i första rummet svensk.)
2) Med "se kanske" ville jag ge en hänvisning till en lista argument från Wikipedia om vad som är grundvalen för
teorin att Uppland/Svealand skall ha hyst den härskande folkstammen ända sedan jesu födelse, och kanske t o m tidigare.
För den som ser brister i Wiki-listningen uppmanar jag gärna till justering/komplettering; Wikipedia är "folkets encyklopedia" där intressanta ämnen och fakta kan föras in av den som känner sig manad.
/Wilmer T
... här skiner solen...