Hagerman

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Favorit i repris?

Inlägg av Lundmanus » 16 september 2002, 20:19

Har inte tittat in på forumet på länge, men en snabbkoll ger vid handen att det är samma frågor som ventileras som för sådär ett halvår sedan. Marcus, kan du inte länka till de gamla trådarna?

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Germaner

Inlägg av Ruben » 17 september 2002, 02:33

Leonidas!
Jag är väl i stort sett ense med Hagerman och Catshaman om att begreppet germaner är en konstruktion som skapats av romarna och som i senare tid (ca 1850-1960) givits en ,totalt missvisande, betydelse som närmast för tankarna till en nation eller en konfederation.
Precis som Catshaman tycker jag emellertid att det är ett felgrepp att totalt kassera begreppet på grund av att det missbrukats.
Begreppet germaner som en beteckning på en rad stammar som talar ett likartat språk, delar till stora delar religion, myter och sägner samt organisation av samhället är enligt min mening tillämpbar trots det grova missbruk av termen som förekommit.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Hagerman

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:34

Leonidas skrev:Jag har precis sett avsnittet som handlar om Germaner (i vilket fall historien om synen på germanerna). Hon påstår följande om germanerna...

1. Germanerna började använda runor för att efterlikna det romerska skriftspråket. D.v.s. det var bara till för utsmycknad. Fyllde ingen praktisk funktion i Norden.

2. De stora gravhögarna som uppkommer under 400-600 e.kr. är bara ett sätt att efterlikna de romerska kejsarna, och således visa att man minsann i Norden också är mäktega. (Notera gravarnas datering och det Romerska rikets fall).

3. Asarna skulle vara en "rip off" från Olympen. (Notera att det helt plötsligt handlar om att efterlikna den grekiska gudavärlden och inte den romerska).

4. Stora mängder guld strömmar till Norden, som ofta omarbetas till smycken och konstföremål, t.ex. brakteatrar och Gallehushornen. Brakteatrarna ska vara direkta avbildningar av romerska mynt. Detta stämmer i.o.f.s. men hon missar, eller undviker att förklara varför en helt ny konststil uppkommer. Under denna tid skapas en helt ny konststil, unik för Norden.


Jag skulle veta sanningshalten i dessa påståenden. Jag vet att mitt ställningstagande i dessa påståenden lyser igenom, men jag skulle vilja veta vad ni andra tror...
Bullshit, politisk korrekt dynga direkt från kulturetablissemangets hage.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Angående Hagermans program om vår tidiga historia

Inlägg av bigj5 » 24 juni 2003, 16:16

Det kanske är så att Hagerman är den reella historien på spåren, och den passar nog illa för dem som verkar tro att folk på ett avgörande sätt var annorlunda än vad man är idag. Det var i stortsett redskapen och tankegångarna som var annorlunda, annars var folk då precis som idag!

Att den sändes i "statstelevisionen" är väl snarare en garant för att man försöker se det så objektivt och allsidigt som möjligt. I en sk "fri" kanal skulle ju vad som helst kunna dyka upp - med som låg spaltmil från verklighetens dåtida värld - eller hur? ;o) 8) 8)

Vad gäller politiskt och historiskt flum så leder väl sådana herrar som Herrman Lindqvist och annat löst folk hästlängder - eller hur? :lol: :lol:
Skulle tro att Hagerman faktiskt försöker spåra verkligheten sådan den kan ses idag - att försöka trä på en historiesyn som existerade förr är nog att göra historien en björntjänst! Som i bästa fall leder bort från historien, i värsta fall blir en historisk förfalskning!
8O :lol:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 17:08

Det kanske är så att Hagerman är den reella historien på spåren, och den passar nog illa för dem som verkar tro att folk på ett avgörande sätt var annorlunda än vad man är idag. Det var i stortsett redskapen och tankegångarna som var annorlunda, annars var folk då precis som idag!
Du vet lika väl som jag och alla andra här på forumet att folk från olika kulturer visserligen är människor, men olika bakgrund formar våra liv och gör oss annorlunda. Detta gäller även folk från olika tider. Jag vet inte exakt vad du menar med att de var precis som idag, jag inser att de såg ut som vi och kunde tänka och känna likadant som vi, men de levde och handlade efter sin verklighetesbild. Men det är inte det som diskussionen om Hagerman handlar om, utan att hon förvandlar historiska skéden som det passar henne och den rådande politiska uppfattningen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2003, 17:29

Djinghis Khan skrev:
Det kanske är så att Hagerman är den reella historien på spåren, och den passar nog illa för dem som verkar tro att folk på ett avgörande sätt var annorlunda än vad man är idag. Det var i stortsett redskapen och tankegångarna som var annorlunda, annars var folk då precis som idag!
Du vet lika väl som jag och alla andra här på forumet att folk från olika kulturer visserligen är människor, men olika bakgrund formar våra liv och gör oss annorlunda. Detta gäller även folk från olika tider. Jag vet inte exakt vad du menar med att de var precis som idag, jag inser att de såg ut som vi och kunde tänka och känna likadant som vi, men de levde och handlade efter sin verklighetesbild. Men det är inte det som diskussionen om Hagerman handlar om, utan att hon förvandlar historiska skéden som det passar henne och den rådande politiska uppfattningen.
Hon skjuter sig verkligen i foten när hon avfärdar göticismens och nationalismens felaktiga uppfattning av "germanerna" med den rådande politiska korrektheten kring "germanerna".

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om Hagerman

Inlägg av bigj5 » 24 juni 2003, 17:51

Kan ni då, som verkar besitta historisk korrekthet, vad som mer i detalj menas med "den rådande politiska uppfattningen" samt relatera denna på det historiska vi för närvarande diskuterar? Skulle vara intressant, eller svänger ni er bara med floskler och flum månne? :lol:


Sedan har näste debattör, Leonidas, lyckats pressa fram följande:
"Hon skjuter sig verkligen i foten när hon avfärdar göticismens och nationalismens felaktiga uppfattning av "germanerna" med den rådande politiska korrektheten kring "germanerna"."

Skulle du vilja utveckla denna motsägelse! :wink:

Vill bara tillägga att Hagerman är en modern historiker, som kommit en bit på vägen om man säger - åtminstone i jämförelse med de gissningslekar man sysslade med förr i tiden! :D

MVH
bigj5

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Om Hagerman

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 18:05

bigj5 skrev:Kan ni då, som verkar besitta historisk korrekthet, vad som mer i detalj menas med "den rådande politiska uppfattningen" samt relatera denna på det historiska vi för närvarande diskuterar? Skulle vara intressant, eller svänger ni er bara med floskler och flum månne? :lol:
I dagens Sverige styr vänstern både över den opinionsbildande median och politiken. Därför är det på modet att se historien utifrån på vad ni ser som "utsatta" gruppers villkor och hur det har format historien. Men i er iver att bevisa den marxistiska tolkningen att historien endast består av klasskamp så (väljer ni att) glömmer ni ofta gärna fakta.
Vill bara tillägga att Hagerman är en modern historiker, som kommit en bit på vägen om man säger - åtminstone i jämförelse med de gissningslekar man sysslade med förr i tiden! :D

MVH
bigj5
Hagerman är ingen historiker alls, utan hon är en journalist utan akademisk examen. Och det enda hon gör i sina böcker är att gissa!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Angående Hagermans program om vår tidiga historia

Inlägg av Patrik » 24 juni 2003, 18:46

bigj5 skrev:Att den sändes i "statstelevisionen" är väl snarare en garant för att man försöker se det så objektivt och allsidigt som möjligt.[...]
Vad gäller politiskt och historiskt flum så leder väl sådana herrar som Herrman Lindqvist och annat löst folk hästlängder - eller hur?
Och vilken kanal är det som ger honom utlopp för sina utlägg måntro? :roll:

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Jösses!

Inlägg av bigj5 » 24 juni 2003, 18:57

Tror ni att det även föreligger en slags "vänster-konspiration" mot allt och alla också månne? :lol: :lol: :lol:

Fast det där med att bemöta argument verkar ni ha lite svårt för - kan det bero på att de egne argumenten lyser med den berömda frånvaron? Och då är det ju säkrast att skjuta på budbäraren - så att man tryggt kan fortsätta att gå omkring i en tunnel? :lol: :lol: 8)

Nej. kom loss nu, diskutera historia istället för att sprida gammal politisk dynga omkring er! det är intressantare! Eller hur?

MVH
bigj5

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Om Hagerman

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2003, 23:36

bigj5 skrev:
Sedan har näste debattör, Leonidas, lyckats pressa fram följande:
"Hon skjuter sig verkligen i foten när hon avfärdar göticismens och nationalismens felaktiga uppfattning av "germanerna" med den rådande politiska korrektheten kring "germanerna"."

Skulle du vilja utveckla denna motsägelse! :wink:
Som tidigare skrivits så drivs inte Hagerman av vetenskapliga värden, utan av politiska och moraliska. I hennes serie om germanerna var detta mer än tydligt. Titta i denna tråds tidigare inlägg. Om du inte sett programmet är det svårt att förstå vad jag menar.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 juni 2003, 23:53

Jag upprepar frågan efter bigjim tydligen missade min lilla kommentar i allt svammel. :roll:
bigj5 skrev:Att den sändes i "statstelevisionen" är väl snarare en garant för att man försöker se det så objektivt och allsidigt som möjligt.[...]
Vad gäller politiskt och historiskt flum så leder väl sådana herrar som Herrman Lindqvist och annat löst folk hästlängder - eller hur?
Och vilken kanal är det som ger honom utlopp för sina utlägg måntro? :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 23:57

Än en gång vädjar jag till er att ignorera honom, så tröttnar han på att driva med oss här på forumet. "Om man kväver pajasen på uppmärksamhet, så kan han inte fortsätta" beslöt vi på ett annat forum under liknande förhållanden, och det var verkningsfullt. Antingen försvinner han till nya jaktmarker, eller också så sansar han sig och kan diskutera med oss på riktigt och intressant sätt.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Djingis Khan

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 00:21

Djingis, är du rädd för att diskutera med mig? Vad om denna rädsla? :D

Jag ser ju saker och ting från ett annat håll bara - det är välan bara att bemöta det!
Eller är detta en klubb för självälskare månne?
Kom loss nu - annars får du ju inte reda på fler synvinklar som även kan berika dig! 8)
MVH
bigj5

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 13:09

Patrik skrev:Jag upprepar frågan efter bigjim tydligen missade min lilla kommentar i allt svammel. :roll:
bigj5 skrev:Att den sändes i "statstelevisionen" är väl snarare en garant för att man försöker se det så objektivt och allsidigt som möjligt.[...]
Vad gäller politiskt och historiskt flum så leder väl sådana herrar som Herrman Lindqvist och annat löst folk hästlängder - eller hur?
Och vilken kanal är det som ger honom utlopp för sina utlägg måntro? :roll:
Är det ngn kanal som är högst subjektiv i sitt utbud så är det SVT.

Skriv svar