Gutarna under forntiden, Romartiden. Kungarike?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Gutarna under forntiden, Romartiden. Kungarike?

Inlägg av Carolus » 22 augusti 2005, 15:26

Har hört att Gotland mycket tidigare än övriga Norden antog södra Europas jordbruksvanor. Sant?

Hur var det under romartiden? Kom någonsin romarna dit?

Har Gotland någonsin varit ett kungarike?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 augusti 2005, 16:10

Gotland har likson övriga Norden aldrig hört till Romarriket. Enligt Gutasagan regerade dessa personer på Gotland under den Nordiska forntiden &vikingatiden: Thielvar, Hafthi Thielvarsson, Guti Hafthisson, Graim Hafthisson och Gunfjaun Hafthisson. Dessa är med stor sannolikhet bara påhittade och inte så värst historiska. Däremot är det troligt att det funnits hövdingar och ledare som skulle kunna klassificeras som regenter eller kungar under den nordiska forntiden. Jag har inte påstått att Gotland var ett kungarike men att det funnits ledande personer på ön under den ifrågavarande tidsperioden. Under vikingatid var de gotländska köpmännen kända för sin handel.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Gutarna under forntiden, Romartiden. Kungarike?

Inlägg av Leonidas » 22 augusti 2005, 16:49

Carolus skrev:Har hört att Gotland mycket tidigare än övriga Norden antog södra Europas jordbruksvanor. Sant?

Hur var det under romartiden? Kom någonsin romarna dit?

Har Gotland någonsin varit ett kungarike?
Vilka jordbruksvanor har du hört att de antog?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 23 augusti 2005, 01:56

Intressant aspekt. Jag har ingen aning kring detta, men ger mig in i leken med plausibla förklaringar som kanske inspirerar någon att skriva fakta i frågan.

Som jag uppfattat det järntid jordbruket kom hjulplogar och liknande in relativt sent, vilket kanske inte bara berodde påfrånvaron av idéer, utan kanske också hängde samman med den tidens boskpskötsel, vilken bl.a. gick ut på att jordbruksmarker var inhägnade medan boskapen betade mer fritt.

Smarta bönder släppte dock säkert in boskapen i hägnen efter skörden och lät dem käka upp resterna, och samtidigt gödsla markerna, om de ej sattes i träda.

Längs med gotlands kuster kan situationen ha varit en annan. Det verkar som om gamla traditioner av att samla ilandfluten tång, på gotländska sleke, kan ha skapat behov av att vända jorden.

Denna smarta metod att göda markerna kan möjligen gjort gotlänningar mer lyhörda för nya tekniska metoder att åstadkomma detta, tex genom plogar, ett behov som möjligen var mindre i sveriges inland.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 08:27

Leonidas skrev: Vilka jordbruksvanor har du hört att de antog?
Vilka vet jag inte. Läste på franska Wikipedia om Gotland att de antog söderns jordbrukskultur medans övriga Norden fortfarande fiskade och jagade.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2005, 08:38

Carolus skrev:Läste på franska Wikipedia om Gotland att de antog söderns jordbrukskultur medans övriga Norden fortfarande fiskade och jagade.
Hmm, menar du detta:
Au néolithique, les Gotlandais étaient déjà passé du mode de vie des pêcheurs et des chasseurs du Nord de l'Europe à celui des agriculteurs du Sud de la Scandinavie.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gotland

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 augusti 2005, 11:44

När jordbruk och boskapsskötsel kom till Skandinavien var inte ens Gotland upptäckt. Om man nu räknar med att Gotland upptäcktes och bosattes av Tjelvar och c:o det vill säga.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 augusti 2005, 11:50

Jag har aldrig påstått att Gotland upptäcktes och bosattes av Tjelvar utan att Gutasagan uppger att det funnits mytiska härskare på ön.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 augusti 2005, 12:11

Jag vet det. Men var det verkligen så att Gutasagan hävdade att dessa härskare var mytiska personer. Var det inte så att de framställde dessa som verkliga personer men att sedan eftervärlden valt att tolka dem som mytiska?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 24 augusti 2005, 12:13

D. Löwenhamn skrev:När jordbruk och boskapsskötsel kom till Skandinavien var inte ens Gotland upptäckt. Om man nu räknar med att Gotland upptäcktes och bosattes av Tjelvar och c:o det vill säga.
Tjelvar? Han finns alltså belagd från stenålder? ;)

/Johan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 augusti 2005, 12:16

Bortse från det jag skrev. Jag läste fel någonstans.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 augusti 2005, 12:37

Gutasagan nedskrevs först under medeltiden (före 1285). I detta verk som kan läsas här http://runeberg.org/gutasaga/, omnämns Tjelvar (Thjelvar). Denna nordiska mytologiska gestalt dyker även upp i Snorres Edda men då med namnet Tjalfe eller Tjalve (Thjálfi). I "Vem är vem i nordisk mytologi" av Åke Hultkrantz står följande om Tjalve: "Tors tjänare och följeslagare, bror till Röskva. Föräldrarnas bondgård besöktes av Tor med vagn och bockar. Tor dödade sina bockar och anrättade en måltid på dem för sig och värdfolket. När sedan Tor återkallade dem till livet var en av dem ohjälpligt halt. Det visade sig att Tjalve hade brutit ett av benen för att komma åt märgen. (I kvädet om Hymer är det Loke som vållar skadan.) Till straff måste bondfamiljen nu lämna ifrån sig Tjalve och Röskva, som blir Tors tjänare".

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 15:04

Hexmaster skrev:
Carolus skrev:Läste på franska Wikipedia om Gotland att de antog söderns jordbrukskultur medans övriga Norden fortfarande fiskade och jagade.
Hmm, menar du detta:
Au néolithique, les Gotlandais étaient déjà passé du mode de vie des pêcheurs et des chasseurs du Nord de l'Europe à celui des agriculteurs du Sud de la Scandinavie.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gotland
Ahh, oui.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2005, 15:20

OK, bra. Då får jag fråga vad exakt frasen "...du Sud de la Scandinavie" betyder - är det "södra Skandinavien" eller "söder om Skandinavien"?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 15:25

Hexmaster skrev:OK, bra. Då får jag fråga vad exakt frasen "...du Sud de la Scandinavie" betyder - är det "södra Skandinavien" eller "söder om Skandinavien"?
Södra skandinavien. Upptäckte mitt fel nu.

Skriv svar