När kom finnarna till Finland?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 17 augusti 2005, 23:22

"Komi mythology"
av N.D. Konakov m.fl.
(Budapest, 2003)

ćud' ... (< Russ. chud'), a mythic people: (1) the mythic ancestors of the Komi; (2) personages of legends about an ancient people; (3) personages of Komi tales, spirits.
...
The warlike ć. are also associated with ethnically alien peoples or with robbers making plundering raids on villages. The ć. robbers are usually led by a sorcerer who caan be killed only with a bread bullet or a bullet made of copper button.
...
In fact the Komi legends about the ć. are part of the very wide area of such legends spread among the Northern Russians and their neighbours. This area embraces the territory of the European North from Scandinavia to the Urals. The south boundary of this area goes through the Ladoga lake region, the northern and eastern districts of the Vologda province, and passong by the Vyatka region, comes into the Komi-Permyak autonomous region. In the Trans-Ural region, in Siberia, the legends about ć. have spread through the mediation of migrants from the European North.

Baltiron
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 29 juli 2005, 21:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Baltiron » 18 augusti 2005, 11:41

D. Löwenhamn skrev:Jag läste nyligen, men minns ej var, att en forskare kommit fram till att finnarna mycket väl kan ha vandrat via Sverige och sedan längsmed isen tagit sig över Östersjön. En slutsats som står i stark kontrast till de slutsatser som fattats hittills. Någon som vet mer?

mvh/ Daniel
Jag har sett något liknande, med knorrren att det var germaner som bytte till finno-ugriskt språk. Vilket skulle ha varit svårt för german-dyrkare att acceptera eftersom det skulle innebära att man tagit upp en "underlägsen" kultur. Men det var i dagspress så det kan har varit hur missuppfattat som helst.

Mvh

Baltiron

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 18 augusti 2005, 12:03

En bekant till mig i Helsingfors som just håller på att doktorera om finsk historieskrivning (och nationell mytbildning) menar att förfäderna till dagens finnar sannolikt har bott i området "hela tiden" (d v s efter landisens tillbakasmältande) och att den gamla uppfattningen om en relativt sentida invandring över Finska viken mer hör mytologin till. Och då kan de ju ursprungligen som D. Löwenhamn skriver lika gärna ha kommit över Skandinavien i isens spår.

/ Probstner

Grevnäs
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 juli 2005, 18:27
Ort: Åbo

Inlägg av Grevnäs » 18 augusti 2005, 12:14

Jo!
Det är en förutsättning att finnar har det genetiska arv som jag beskriver ovan.
Hela teorin om att just finnarna skulle ha kommit över Finska viken är en nationell myt som har haft sina nationalistiska grunder.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 20 augusti 2005, 12:48

Kul att se att Djinghis är tillbaks!

Finnar i sagorna kan närmast läsas som samer och är oftast bosatta i Norra Sverige (i sagorna nu alltså!).
Dessa "finnar" äger stor trolldom och magiska flintpilar (Lappkungen Guses tre pilar).
De anlitas för att göra "själsfärder" för att speja över tex Island (Kung Harald Gormsson).

Första gången samerna omtalas i skrift är av Tacitus ca98eKr och han kallar dom fenni, vidare säger han att dom lever i stort barberi och avskyvart torftigt. De har inga skyddsvapen, inga hästar, inga bostäder- De lever av grönsaker och klär sig i djurhudar. Såväl kvinnor som män jagar och de använder pilar av sten eller ben.

På 500-talet skriver Prokopios och Jordanes om screfenae (=skidfinnar?).

På 700-talet omtalas de som renskötare av Paulus Diaconus.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 15:07

HedMunkfors skrev:Under vilket århundrade kom finnarna till Finland? Och såg de asiatiska ut?
Då måste de ha blandats med det finest of Sweden för ljusare folk får man leta efter. Men visst kan finnar ibland ha tämligen smala ögon jämfört med tex svenskar?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 augusti 2005, 17:00

Carolus skrev:
HedMunkfors skrev:Under vilket århundrade kom finnarna till Finland? Och såg de asiatiska ut?
Då måste de ha blandats med det finest of Sweden för ljusare folk får man leta efter. Men visst kan finnar ibland ha tämligen smala ögon jämfört med tex svenskar?
Att det måste till blandningar för att en grupps fysisk-antropologiska egenskaper skall genomgå förändringar är en gammal rasistisk myt. Hur finnarnas förfäder än såg ut så kan de mycket väl ha bleknat av egen kraft på stället, precis som våra förfäder. Och det där med smala ögon... Det finns en gammal fysisk-antropologisk föreställning om att det i grupper som bor i bistert klimat är gynnsamt med "smala ögon". Men jag har inte läst om det i något vetenskapligt verk utgivet under de senaste 40 åren.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 augusti 2005, 18:31

Carolus skrev:Då måste de ha blandats med det finest of Sweden för ljusare folk får man leta efter. Men visst kan finnar ibland ha tämligen smala ögon jämfört med tex svenskar?
Men herrejösses. Tror du att blont hår endast kan komma från germaner?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2005, 11:30

Med risk för att låta som en gammal rasbiolog - tycker jag mig kunna urskilja två huvudtyper hos finnarna. Dels de som har ett "samiskt utséende" med kort, robust kroppsbyggnad, korta, breda ansikten och aningen snedställda ögon, samt de med "västeuropeiskt utséende" gracilt byggda i kroppen samt med långa ansikten och djupt liggande ögon. Båda grupperna brukar dock vara ljushåriga och ha grå lr. blå ögon. Jag antar att den första gruppen är förfinskade sameättlingar, samt att de gracila finnarna är delvis ättlingar till folk söderifrån

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 augusti 2005, 11:58

Är alla svenskar då lika? Det bor sameättlingar även i Sverige!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 augusti 2005, 12:20

Med risk för att låta gnölig så är jag osäker på om man kan dra några sådana slutsatser, i all synnerhet som samernas förfäder väl sannolikt också kom söderifrån. Och de grupper som flyttade norrut efter den bortsmältande isen var väl sannolikt mer eller mindre mörka och har sedan bleknat på stället. Över huvud taget skall man nog snarast föreställa sig successiva övergångar vad gäller fysisk-antropoligiska egenskaper, även om det förstås finns en del exempel på klassiska "blandningar" också.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2005, 12:41

Ralf Palmgren skrev:Är alla svenskar då lika? Det bor sameättlingar även i Sverige!
...och jag är en av dem, och ser inte särskilt "svensk ut". Jag har lagt märke till att svenskar med ursprung från norra Svealand och norrut (förutom norrlandskusten) generellt har en större likhet med samer än de i söder. Förmodligen samma sak här som i Finland - i grunden är svenskarna och samerna samma folk, men svenskarna har i större grad beblandats med jordbrukande (?) folk söderifrån, som anlänt i ett senare skede då deras kroppstyp inte verkar anpassad för ett arktiskt klimat som de första jägarfolken i skandinavien var.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 12:48

Snedställda ögon, korta breda ansikten och så vidare behöver inte nödvändigtvis vara ett samiskt drag. De flesta smaer flyttade norrut när finnarna gjorde sitt inträde. Sannolikheten är nog högre att dessa var drag som fördes med redan från Volgaområdet, det vill säga att det är drag som man idag kan återfinna hos östfinnar.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 augusti 2005, 12:50

Jag tycker mig nog inte ha sett så väldigt stor skillnad mellan finlandssvenskar, ålänningar och svenskar från södra och mellersta Sverige!!!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 12:51

Djinghis Khan skrev:Jag har lagt märke till att svenskar med ursprung från norra Svealand och norrut (förutom norrlandskusten) generellt har en större likhet med samer än de i söder. Förmodligen samma sak här som i Finland - i grunden är svenskarna och samerna samma folk, men svenskarna har i större grad beblandats med jordbrukande (?) folk söderifrån, som anlänt i ett senare skede då deras kroppstyp inte verkar anpassad för ett arktiskt klimat som de första jägarfolken i skandinavien var.
Fullständigt trams.

mvh/ Daniel

Skriv svar