Mer nordisk mytologi

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Mer nordisk mytologi

Inlägg av raunas » 20 juli 2002, 15:26

Ytterligare frågor ang. nordisk mytologi.....

Om jag har uppfattat det rätt så är Bor eller Burr far till Oden, Ville och Ve tillsammans med Bestla.
Bor eller Burrs fader är Bure.
Bestla är dotter till jätten Böltorn.

Någon som har kommentarer på detta?
Någon som vet vilka fädrer Bure eller Böltorn hade eller känner till någon saga där de ingår?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 juli 2002, 16:13

På detta sätt beskriver Voluspá: Valans spådom, urtidsmörkret, tillståndet innan världen har skapats. Detta gapande svalg kallades Ginnungagap och det omgavs av två riken. I söder fanns Muspelheim, eldens rike där eviga lågor flammade. I norr fanns Nifelheim, där dimmorna samlades och där älvarna Elivågor strömmade från källan Hvergelmer. Mot avgrunden Ginnungagap frös sedan älvarna till och isformationer tornade upp sig i tomheten. Men spridda flammor från eldarna i Muspelheim letade sig fram till Nifelheims is och smälte dess kanter. Blandningen av is och eld skapde sedan något märkligt: Ur de smälta dropparna som föll ned i avgrunden skapades de två första levande varelserna: Ett väldigt sovande väsen, on ofantlig jätte vars namn var Ymer och en hornlös urko, den livgivande Audhumbla, ur dess juver fyra floder av mjöl strömmade.
Under tre dagar har honbit för bit slickat fram en man ur den salta stenen. Det är Bure, en stark och vacker yngling som med tiden får en son (vem är modern? Ingen minns längre.) Han får namnet Bor och denne Bor är gudarnas urfader ty hans söner är Oden,Vile och Ve; de första asarna.


Källa:http://move.to/asarna

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 29 juli 2002, 23:58

Jag har några frågor.

Av vad jag har förstått smiddes hammaren Mjölner av två dvärgar som hette Brok och Ejtri. Och de lär ha smitt fler "magiska" föremål förutom Mjölner, som de skänkt asarna. Någon som vet vad för "magiska föremål" det rör sig om?

Hur passade smeden Völund in i mytologin? Han lär ha smitt ett svärd som hette Thyrfing, men till vem och varför vet jag inte.

Och en språk-orienterad fråga,

Mjölner (eller Mjölnir) lär ju betyda "den som krossar" eller "den krossar" eller något i den stilen. Då kan man ju anta att ordet mjöl (och mjölnare) kommer där ur, och betyder krossat (och krossare). Är det så, tro? Känner någon till andra ord som man vet kommer från urnordiskan? De får gärna ha mytologisk anknytning.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 30 juli 2002, 00:34

Ingmar skrev:Jag har några frågor.

Av vad jag har förstått smiddes hammaren Mjölner av två dvärgar som hette Brok och Ejtri. Och de lär ha smitt fler "magiska" föremål förutom Mjölner, som de skänkt asarna. Någon som vet vad för "magiska föremål" det rör sig om?

Hur passade smeden Völund in i mytologin? Han lär ha smitt ett svärd som hette Thyrfing, men till vem och varför vet jag inte.

Och en språk-orienterad fråga,

Mjölner (eller Mjölnir) lär ju betyda "den som krossar" eller "den krossar" eller något i den stilen. Då kan man ju anta att ordet mjöl (och mjölnare) kommer där ur, och betyder krossat (och krossare). Är det så, tro? Känner någon till andra ord som man vet kommer från urnordiskan? De får gärna ha mytologisk anknytning.

mvh ingmar
Brokk tillverkade också dessa föremål:
Lokes Vad Med Brokk


I tanklös sinnesstämning och skämtsamt syfte skär Loke av Sivs gyllene hår. Tor vredgas och tvingar Loke att bege sig till underjorden och försöka förmå DVÄRGARNA där att tillverka nya hårflätor till Siv. De skall vara av idel guld och kunna växa som vanligt hår. Dvärgarna går med på att smida håret. När dvärgen BROKK smitt FREJS underbara skepp SKIDBLADNER, ODENS mäktiga spjut GUNGNER och SIVS guldhår slog LOKE vad om sitt huvud med Brokk att hans bror EITRE inte skulle kunna smida maken till konstverk. Med Brokks bistånd smider Eitre då tre förnämliga klenoder, den gyllene galten GYLLENBORST, guldringen DRAUPNER och hammaren MJÖLNER. Under processen ängslas Loke, han är rädd att han ska förlora huvudet, och förvandlar sig till en fluga. Tre gånger sticker flugan dvärgarna, så att blodet börjar flyta. Därmed avslutades arbetet för tidigt, så att hammarens skaft blir för kort. Sedan begav de sig till ASGÅRD för att få vadet dömt av Oden, TOR och FREJ. Gudarna enades då om att Brokk vunnit vadet. Brokk som inte brydde sig så mycket om dyrbarheterna gav dessa till domarna. Loke försökte fly i sina specialskor som kan färdas genom luften och över vattnet, men Tor stoppade honom. Brokk tyckte dock så synd om Loke att han bestämde sig för att bara sy ihop hans läppar. Det tog ett bra tag innan han lyckades slita upp sömmarna.
Källa: http://home.swipnet.se/ramstrom/sgner1.htm#TopPage

Sagan om Völund:
VÖLUND, var en skicklig smed som smitt både trollringen ANDVARNUT och svärdet GRAM. Han är en av ALFERNAS hövdingar, son till en samekonung. Konstigt nog kallas han i "VÖLUNDSKVÄDET" för "den vite Völund", trots att han definitionsmässigt borde varit en av SVARTALFERNA. Det sägs om honom och hans två bröder att han åkte skidor och jagade när han inte smidde märkliga ting. En morgon fann de tre bröderna, EGIL, SLAGFINN och Völund, tre kvinnor vid en sjöstrand som spann lin. På marken bredvid dem låg deras svanhamnar (HAMN). Dessa kvinnor var VALKYRIOR, och bröderna tog dem med sig hem. En som hette HERVOR gifte sig med Völund. I sju vintrar fann sig dessa kvinnor i att vara gifta med de tre bröderna. Men längtan till "mörkan skog" blev dem därefter övermäktig, och de försvann för alltid på det åttonde året. Förgäves sökte två av bröderna efter dem, medan Völund i stilla sorg smidde ring efter ring för sin kära och tålmodigt väntade på henne - förgäves. I denna berättelse känner vi igen en tidig version av den så kallade SVANJUNGFRUSAGAN som varit vida spridd över jorden, inte minst norra Europa och Asien, och som ligger till grund för TJAJKOVSKIJS balett SVANSJÖN. Völundas vackra smycken väckte uppmärksamhet. På inrådan av drottningen lät kung NIDUD fängsla Völund. Den arme smeden tvingades att smida dyrgripar åt kungaparet. Man skar av hans senor i knävecken och isolerade honom på en holme. Men Völund bidade sin tid. När kungens båda unga söner kom för att beundra hans verk högg han huvudena av dem. Han klädde in deras hjärnskålar med silver, och av deras ögon smidde han ädelstenar. Allt detta skänkte han till drottningen. Kungens dotter gav han spännen som han smitt av brödernas tänder. Dessutom berusade han henne med MJÖD så att hon somnade, varefter han förförde henne. Sedan han avlämnat besked till den förtvivlade kungen om sina dåd lämnade Völund landet. Han steg till väders med vingar som han själv skapat.
Samma källa som tidigare...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 30 juli 2002, 14:38

Det låter som en ganska trolig koppling mellan mjöl och mjölner.

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 31 juli 2002, 00:10

Leonidas: Det tackar jag för.

Angående mjöl/mjölner så kan man också dra liknelser till ryskans ord för åska, molniya. Och åskade gjorde det ju när Tor vevade Mjölner. Liknelsen är kanske långsökt, men det finns mycket som indikerar på att asatron förekom flitigt i västra ryssland. Jag är inte någon språkhistoriker, men det tycks för mig rimligt att ryskan är yngre än fornnordiskan. Någon som vet mer?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 31 juli 2002, 00:25

Ingmar skrev:Leonidas: Det tackar jag för.

Angående mjöl/mjölner så kan man också dra liknelser till ryskans ord för åska, molniya. Och åskade gjorde det ju när Tor vevade Mjölner. Liknelsen är kanske långsökt, men det finns mycket som indikerar på att asatron förekom flitigt i västra ryssland. Jag är inte någon språkhistoriker, men det tycks för mig rimligt att ryskan är yngre än fornnordiskan. Någon som vet mer?

mvh ingmar
Det kan vara så... Men jag tror att det är troligare att det är ett ryskt låneord. Det fanns många skandinaviska bosättningar i nuvarande Ryssland.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 17 oktober 2002, 12:32

Var Brok och Ejtri inblandade i skapandet av Brisingamen också? Jag kommer bara ihåg att halsbandet gjordes av fyra dvärgar.

Sharpskin
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 januari 2003, 10:09
Ort: lödöse

Inlägg av Sharpskin » 11 februari 2003, 19:26

(ett litet grammatiskt inlägg)

ordagrant betyder mjölner/mjölnir/mjolner krossaren
S.H.A.R.P

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 12 februari 2003, 07:37

Leonidas skrev:Det låter som en ganska trolig koppling mellan mjöl och mjölner.
Tja, men man ska vara försiktig när man pysslar med etymologi. Ofta biter man sig i rumpan om man ljudtolkar ords släkt med varandra.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 12 februari 2003, 09:56

hangatyr skrev:
Leonidas skrev:Det låter som en ganska trolig koppling mellan mjöl och mjölner.
Tja, men man ska vara försiktig när man pysslar med etymologi. Ofta biter man sig i rumpan om man ljudtolkar ords släkt med varandra.
Jo, jag vet. Det är ett riktigt minfält. Men spekulera kan man ju alltid göra.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 12 februari 2003, 10:46

förmodligen är dock både mjöl och Mjölner besläktade (jag sitter dock inte på en egen hellquist så det är svårt att säkert avgöra vid detta tillfälle) såsom avledningar (evt. i andra avljudsförhållanden) av verbet mala.

SAOB: "[fsv. mala, motsv. d. male, isl. mala, got., fsax., fht. malan, t. mahlen; av en indoeur. rot mel-, föreliggande i lat. molere, gr. μύλλειν, o. besläktat med MALM, MJÖL, MULL. "

Tolkningen av Mjölner som krossaren o.d. är då helt riktig.

Skriv svar