Trälar

Skriv svar
Ylva
Ny medlem

Trälar

Inlägg av Ylva » 19 maj 2005, 08:34

Är det någon som har en uppfattning om hur vanligt det var med trälar i norden under vikingatiden? Var det något som de flesta jordägande höll sig med eller bara de allra rikaste?
Var de flesta trälarna hittagna från länder utanför norden eller var det lika vanligt att man tog trälar i sin egen bygd?

Jag hittar inte några uppgifter om detta. Har någon något litteraturtips så vore det välkommet.

/Ylva

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 19 maj 2005, 13:23

Det kom nyligen ut en tvärvetenskaplig bok som heter: Trälar - ofria i agrarsamhället från vikingatid till medeltid . Kanske kan vara något?

En recension: http://www.algonet.se/~arador/rec/tralar_2003.html

/Johan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2005, 13:34

Vilken bra recension!

Saxar slutet:
Martin Rundkvist skrev: Till sist slår han (Dick Harrison) fast att källäget gör det meningslöst att spekulera om träldomens kvantitativa betydelse.

Efter läsningen är mitt bestående intryck av boken just att de tillgängliga källorna rörande träldomen och de första landborna är magra och inte lär bli mycket fetare i framtiden. De skriftliga källorna daterar sig mest från träldomens slutskede. Arkeologin kan belägga att somliga människor under järnåldern bodde i fähuset och att somliga mördades vid begravningsritualer för stormän.
Trälarnas härkomst borde rimligtvis tas upp i åtminstone någon av uppsatserna, i recensionen nämns inget sådant.

Hittade en avlivning av en myt också, sånt är ju alltid roligt...
Martin Rundkvist skrev:Han konstaterar därav att den norske medeltidsbonden uppenbarligen inte alltid var så fri som en nationalromantisk forskning velat ha honom.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 19 maj 2005, 13:41

Jag har tyvärr inte läst boken själv trots att den står i bokhyllan. Den verkar dock intressant, att det funnits trälar brukar de flesta ta som självklart trots att källäget är bristfälligt. Är det kanske Jan Fridegårds Trägudars lands fel?

/Johan

Skriv svar