FBQ skrev:Dalarna har väl inte varit konservativa i allt. Frågan är dessutom om den starka koppling mellan Dalarna och majstänger som finns idag inte är en 1800-talsskapelse från just de människor som tog fram idén om att den skulle vara en urgermansk frukbarhetssymbol. Visst har Majstänger funnit här tidigare, men så vitt jag vill minnnas är de äldsta beläggen från slutet av 1700-talet.
Det kanske är en annan disskussion men Dalarna får ofta stå symbol för oförändrade och ursprungliga traditioner på ett sätt som kanske inte alltid stämmer. Under 1800-talet var det väl i stora delar så, men knappast tidigare.
Vad gäller södra siljansdalen (Leksand och Rättvik) så finns ju där väldigt mycket kulturpåverkan söderifrån under 1600 och 1700-talen, om än mindre grad Mora/Orsa.
I sammanhangen är det väl annars intressant med Mallresningen, och huruvida den är äldre. Har Mallorna funnit före majstången, och man dessutom hade majningstradition, så fanns ju redan flera element att fånga upp härifrån vad majstången anbelangar.
Såvitt jag kan se har "det riktiga" Dalarna (läs Siljansbygden och västerdalarna) sedan urminnes tid faktiskt varit stockkonservativa i alla avséenden, det är ju inte för inte som detta "reliktområde" varit ett tacksamt forskningsobjekt för etnologer. Vad var det han kallade det, Fredrik Lindström, "Sveriges kulturella frysbox". Som det har framgått i den här tråden är de äldsta beläggen för majstänger i Sverige från 1600-talets andra hälft: vilket det äldsta belägget från Dalarna är vet jag inte, men från 1700-talets Mora har vi belägg för att man i byarna utsåg en s.k.
majstångsfjälsman - en yngling som hade i uppgift att se över majstången så att den skulle "vara i behövligt skick". Hur gammal seden med mallresning är vet jag inte heller, men det tåls kanske att kolla upp. Problemet är, vilket jag nämnde, att man i Dalarna faktiskt aktivt och medvetet motarbetade nymodigheter utifrån på sockenstämman. Detta gällde allt från knappar i kläderna till storskiftet. Om några masar som hade besökt städerna hade fått för sig att ta med seden med majstång till hemsocknen på1600-1700-talet borde detta ha väckt stor uppståndelse hemmavid och noterats på något sätt i protokollet.
Är det förresten någon som har en bild på Eric Dahlbergs majstänger från
Suecia Antiqua? Vore intressant att jämföra med majstängerna från Siljan.