Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 oktober 2005, 19:20

Loleth skrev:Han menade att midsommarstången är gammal med början någon gång under bronsålder.
Hur vet han det? Hällristningar?
Loleth skrev:De två ringarna symboliserar sol och måne.
Ids inte leta igenom tråden, men jag vill minnas att såväl tvärslå som ringar är betydligt yngre än resten av stången. Inte bronsålder.
Loleth skrev:Fågeln som sitter på toppen är tuppen (har glömt namnet)
Tuppen Gyllenkamme, eller så var det en falk.
Loleth skrev:Detta är en intressant teori tycker jag och den känns ganska trolig för mig
Jaha, men vad vi sitter här i 2000-talet och tror har absolut ingenting alls att göra med hur det faktiskt varit. Det kommer ni nog att gå igenom på den där kursen.

Loleth
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 november 2003, 13:32
Ort: Bjärnum, Skåne bor i Lund

Inlägg av Loleth » 30 oktober 2005, 15:09

Hur han vet det vet jag ej. Själv har jag inte sett det. Jag gjorde nog lite syftningsfel, varken han, jag eller någon annan vet det eftersom det är okänt men han tänkte kanske på solkors osv som förekommer på hällristningar.

Okej att tvärslån var yngre visste jag inte så stort tack för upplysningen.

Du har rätt i att det vi tror inte har så mycket med att göra hur det verkligen var. Det visste jag redan innan jag pluggade arkeologi. Arkeologin har utvecklats som vetenskap men mycket är fortfarande teorier som ändras när nya metoder och andra teorier kommer. Vad gäller midsommarstången tror jag knappast att vi kommer att få den sanna bilden. Traditionen har säkert blivit formad lokalt och därför kan vi göra olika tolkningar på olika midsommarstänger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 oktober 2005, 09:17

Mycket av den kunskap som efterfrågas är försvunnen för alltid, sånt får man leva med när man håller på med historiska ting. Man får klara sig med det man kan få reda på, med varierande grader av säkerhet; och i det här fallet tycker jag att redan den "negativa" kunskapen är nog så intressant, alltså att midsommarstången bevisligen inte har så urtida rötter som bl.a. jag trott; det är inte en stenåldersceremoni som överlevt. Det närmaste man kan komma är en vår-rit (med allt löv-prydande, av bl.a. majstången) som flyttats i kalendern, och det så sent som på 1700-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juni 2006, 19:00

Ca. femton månader efter att frågan väcktes tyckte han att det var läge att leverera:

http://www.faktoider.nu/midsommar.html

Tack för hjälpen, alla som deltog.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2006, 23:48

Intressant syntes Hexmaster

Har funderat kring en sak angående majstången: om vi utgår från att seden kom från utlandet för att spridas i landet via borgerlig/högreståndskultur - varför har majstången då fått ett så starkt fäste i Siljandsbygden, där vi ju också har bland de äldsta beläggen för dess användning i vårt land? Detta är besynnerligt med tanke på att Siljansbygden var en ärkekonservativ region där man på sockenstämmorna t.o.m. aktivt motarbetade inflytande från borgerligt/adligt håll (alltifrån knappar i kläderna till skiftesreformerna). Om vi ska följa den gängse uppfattningen om en högrestånds-påverkan borde majstängerna av tradition ha varit mer rotade i urban miljö samt i nyhetsvänliga bygder (vi har ju belägg för majstänger i 1600-talets städer), men knappast i centrala Dalarna där dylika "herremannafasoner" surt brukade avvisas.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 26 juni 2006, 18:52

Dalarna har väl inte varit konservativa i allt. Frågan är dessutom om den starka koppling mellan Dalarna och majstänger som finns idag inte är en 1800-talsskapelse från just de människor som tog fram idén om att den skulle vara en urgermansk frukbarhetssymbol. Visst har Majstänger funnit här tidigare, men så vitt jag vill minnnas är de äldsta beläggen från slutet av 1700-talet.

Det kanske är en annan disskussion men Dalarna får ofta stå symbol för oförändrade och ursprungliga traditioner på ett sätt som kanske inte alltid stämmer. Under 1800-talet var det väl i stora delar så, men knappast tidigare.
Vad gäller södra siljansdalen (Leksand och Rättvik) så finns ju där väldigt mycket kulturpåverkan söderifrån under 1600 och 1700-talen, om än mindre grad Mora/Orsa.
I sammanhangen är det väl annars intressant med Mallresningen, och huruvida den är äldre. Har Mallorna funnit före majstången, och man dessutom hade majningstradition, så fanns ju redan flera element att fånga upp härifrån vad majstången anbelangar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 juni 2006, 19:26

FBQ skrev:Dalarna har väl inte varit konservativa i allt. Frågan är dessutom om den starka koppling mellan Dalarna och majstänger som finns idag inte är en 1800-talsskapelse från just de människor som tog fram idén om att den skulle vara en urgermansk frukbarhetssymbol. Visst har Majstänger funnit här tidigare, men så vitt jag vill minnnas är de äldsta beläggen från slutet av 1700-talet.

Det kanske är en annan disskussion men Dalarna får ofta stå symbol för oförändrade och ursprungliga traditioner på ett sätt som kanske inte alltid stämmer. Under 1800-talet var det väl i stora delar så, men knappast tidigare.
Vad gäller södra siljansdalen (Leksand och Rättvik) så finns ju där väldigt mycket kulturpåverkan söderifrån under 1600 och 1700-talen, om än mindre grad Mora/Orsa.
I sammanhangen är det väl annars intressant med Mallresningen, och huruvida den är äldre. Har Mallorna funnit före majstången, och man dessutom hade majningstradition, så fanns ju redan flera element att fånga upp härifrån vad majstången anbelangar.
Såvitt jag kan se har "det riktiga" Dalarna (läs Siljansbygden och västerdalarna) sedan urminnes tid faktiskt varit stockkonservativa i alla avséenden, det är ju inte för inte som detta "reliktområde" varit ett tacksamt forskningsobjekt för etnologer. Vad var det han kallade det, Fredrik Lindström, "Sveriges kulturella frysbox". Som det har framgått i den här tråden är de äldsta beläggen för majstänger i Sverige från 1600-talets andra hälft: vilket det äldsta belägget från Dalarna är vet jag inte, men från 1700-talets Mora har vi belägg för att man i byarna utsåg en s.k. majstångsfjälsman - en yngling som hade i uppgift att se över majstången så att den skulle "vara i behövligt skick". Hur gammal seden med mallresning är vet jag inte heller, men det tåls kanske att kolla upp. Problemet är, vilket jag nämnde, att man i Dalarna faktiskt aktivt och medvetet motarbetade nymodigheter utifrån på sockenstämman. Detta gällde allt från knappar i kläderna till storskiftet. Om några masar som hade besökt städerna hade fått för sig att ta med seden med majstång till hemsocknen på1600-1700-talet borde detta ha väckt stor uppståndelse hemmavid och noterats på något sätt i protokollet.

Är det förresten någon som har en bild på Eric Dahlbergs majstänger från Suecia Antiqua? Vore intressant att jämföra med majstängerna från Siljan.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 26 juni 2006, 21:09

Jag saknar dessvärre scanner, så någon annan kanske kan ordna med de bilderna.
Det kanske är läge att starta en disskussion kring innovation kontra konservation i Dalarna, jag vet dock inte riktigt var den skulle ligga?
Uppgiften från Mora var ny för mig, varifrån kommer uppgiften? Jag är inte så väl bevandrad i kyrkboksmaterialet här, men känner en del som har ägnat sig åt det, och så vitt jag vet har ingen hittat några belägg från 1600-talet. Hade majstängerna varit betydligt äldre hade det nog funnits belägg på det.
Sedan tror jag nog att de stora byalagen i Dalarna kan ha spelat in i att seden slog rot här på ett annat sätt än på vissa andra håll.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2006, 00:05

FBQ skrev:Jag saknar dessvärre scanner, så någon annan kanske kan ordna med de bilderna.
Det kanske är läge att starta en disskussion kring innovation kontra konservation i Dalarna, jag vet dock inte riktigt var den skulle ligga?
Vore intressant, fast Dalarna som kulturellt reliktområde är väl en så etablerad självklarhet att jag tvivlar på att det skulle bli en riktig diskussion av det. Men visst, under kulturhistoria vore kanske lämpligt? Ang. Dahlbergs bilder kan kanske digitalkamera vara ett alternativ om man inte har en scanner
Uppgiften från Mora var ny för mig, varifrån kommer uppgiften? Jag är inte så väl bevandrad i kyrkboksmaterialet här, men känner en del som har ägnat sig åt det, och så vitt jag vet har ingen hittat några belägg från 1600-talet. Hade majstängerna varit betydligt äldre hade det nog funnits belägg på det.
Det har "jag läst". Låter inte särskilt övertygande kanske, men jag ska givetvis leta rätt på litteraturen om du vill veta mer. Seden med fjälskarl nämns dock här
Sedan tror jag nog att de stora byalagen i Dalarna kan ha spelat in i att seden slog rot här på ett annat sätt än på vissa andra håll.
På vilket sätt? Med tanke på att byalagsmännen mottarbetade förändringar vid sockenstämman borde de snarare tvärtom ha motverkat en främmande sed att slå rot

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 27 juni 2006, 13:19

Jag har lite bråttom just nu, jag kanske skall starta en tråd på kulturhistoria, så får jag lov att förklara vad jag menade med mitt uttalande om Dalarnas ställning. Självklart är inget, att man är konservativ i vissa avseenden betyder nödvändigtvis inte att man är det i andra.
Med de stora byalagen menade jag att i stora delar av mellansverige som till största delen bestod av ensamliggande eller byar på kanske 2-3 gårdar så var det svårt att få till stånd en ordentligt organisation kring majstångsresningen. På många håll har ju inga byalag över huvud taget existerat. Sockenvis blir det svårare att få till ordentligt engagemang från alla olika byar.
Vi får fortsätta mer senare

Skriv svar