Ny aproach på Tors hammare?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Ny aproach på Tors hammare?

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 mars 2005, 19:19

När jag surfade lite för några dagar sedan hittade jag den här sidan, där det står en del... nya... saker angående våra vänner vikingarna.

Kan detta stämma, eller är det som jag tror, hogwash? Eller, egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men det är väl inget nytt när det kommer till lilla(?) mig?

Vill gärna höra era åsikter om det hela. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 5 mars 2005, 19:30

Hur skall man då förklara Torshammarringar?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 mars 2005, 19:37

Gorm skrev:Hur skall man då förklara Torshammarringar?
Fanns det sådana på den tiden?

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 5 mars 2005, 20:28

Tjoho - den sidan diskuterades på historiska Världar för ett tag sedan. I korthet så kan man säga att det är kul att folk har idéer men sidägaren ifråga är ytterligare en av dessa glada fanatiker som presenterar saker som inte går att beläggas över huvud taget. Att det inte skulle vara torshammare - tja, så kan det ju ha varit men sannolikheten är, när andra företeelser och fyndgrupper räknats in, löjligt låg.

Torshammarringar finns det gott om i gravar från sen järnålder. Du hittar en bild på en av dem, från Björkö, här.

/N B

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 mars 2005, 21:06

Tack för den korta och koncisa sågningen. :lol: :)

Det var en konstig ring, tyckte jag, tills jag insåg att det inte behövde vara en fingerring ni pratade om. :) :oops:

Men för att bli lite OT angående (forn)kristna symboler. Vargkorset, har det någon koppling till kristendomen, eller är det hogwash det med? Att det äruppochner vet jag har ingenting med kristendomen att göra, men eftersom det finns ett kors innuti korset börjarman fundera, även om det naturligtvis inte behöver vara en kristen symbol så fort det är ett kors med. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 5 mars 2005, 22:20

Ang Vargkorset så har det endast påträffats ETT exemplar så det är föga representativt. Detta gör att det går att lägga in vilken tokning man vill egentligen, särskillt eftersom det rör sig om ett lösfynd från Island. Jag skulle påstå att det troligtvis är ett kristet kors som använder sig av en förkristen symbolik. Förkrisen symbolik återfinns ju t ex på många runstenar. Tittar man noga så ser man att det är ett likarmat kors med en förlängning. Förviss behöver inte ett kors innebära att det är kristet, det finns kors från många religioner. Frågan är om det förekommer några ickekristna kors från samma period (troligtvis vikingatid)? Själv känner jag inte till något.

/Johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 mars 2005, 11:42

Aha, jag visste itne att bara ett enda vargkors har påträffats. Det är ju lite skillnad mot bl.a torshammaren som väl har påträffats något fler ggr? :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 6 mars 2005, 11:51

Tomas Ibsen skrev:Aha, jag visste itne att bara ett enda vargkors har påträffats. Det är ju lite skillnad mot bl.a torshammaren som väl har påträffats något fler ggr? :)

/Tomas
Ja, om jag inte minns fel så har det påträffats kring 40 exemplar i Sverige av Torhammaren i form av ett halssmycke. Därtill kommer de kring 450 torshammarringar som påträffats i gravurnor men dessa har troligtvis inte haft samma syfte. Torshammaren i silver påträffas i regel i skattfynd.

/Johan

Skriv svar