Det är väl vad de flesta som forskar om nordisk mytologi anser. Enligt dem har Snorre tydliga tendenser att framställa tillrättalagda förklaringar på inte bara religion utan även hur namn och olika företeelser uppstod. Forskningen har visat att inte mycket av dessa innehåller någon substans utan snarare är Snorres gissningar som vävs in i texten som fakta.Leonidas skrev:Ber om ursäkt för min otydlighet. Jag menade snarare på vad du grundar "troligen"?Örjan skrev:Han hittade troligen på en helt egen förklaring om att asagudarna egentligen var en hövdingasläkt som kom från öster och bosatte sig i Skandinavien där de skapade egna riken, efter deras död skulle folket sedan ha börjat tillbe dem som gudar. Asaland är därför en etymologisk förvrängning av Asien som skapats för att passa in i Snorres teori.
Jag har inte boken tillgänglig men jag tror att detta diskuteras mer utförligt i kommentarerna till "Nordiska kungasagor" från 1991 där Ynglingasagan ingår.
Eftersom Ynglingsagan skrevs under 1200-talet på beställning av den norske kungen som ville visa vilka fina anor han hade så kan man anta att det var därför Snorre ville visa att asagudarna från början var människor som först efter sin död började hyllas som gudar. Det skulle vara väldigt svårt för en kristen kung att på allvar hävda att hans förfader var en hednisk gud.