Runskrift

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Runskrift

Inlägg av Richard R » 10 juli 2002, 09:28

Hej, allihopa!

Jag tänkte höra med forumet om det finns någon som vet om det existerar runskrift på annat material än just runstenar. Jag har läst om runskrift på diverse knivar , smycken och som klotter på något lejon någonstans i närheten av Medelhavet. Men, våra förfäder måste ju också ha ristat runor på ett papersliknande material? Har tiden förstört allt?

Och hur gammal är den nordiska runskriften?
( 200-talet efter kristus är det äldsta datumet jag har hört talas om )

Tack

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 juli 2002, 10:28

det mesta skrevs på träbitar,så dessa föremål har försvunnit till största delen. Det fanns även en sorts griffeltavlor som man skrev på. Dessa tavlor hade en yta av påstruket vax, på vilket man ristade in anteckningar. Dessa tavlor användes av handelsmän för att skriva notor och uträkningar. Dessa ristnignar är även de av naturliga skäl borta.

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

Inlägg av olafR » 10 juli 2002, 10:36

Näver var ett annat populärt material att skriva på, dom har hitta näverbrev under utgrävningarna i Novgorod. Dessa finns att beskåda i Vetenskapens Världs serie Vikingar i Öst och Vikingar i Väst.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Tidiga runinskrifter i Sverige

Inlägg av catshaman » 10 juli 2002, 16:27

Hej Richard R
Av de tidiga ca 450 runfynden i Europa före 600 AD är ca 70 från Sverige. Hälften 35 på brakteater varav 1 på medaljong därtill 3 på kvinnospännen och en på amulett. 24 stycken är på fast sten eller skiffer/stenbit, 2 på spjut, 1 på remsölja och 2 på krukskärvor.
.
Exempelvis Tyskland visar en lite annan karaktär med flesta av de va 100 fynden från Rhenlandet och då på kvinnosmycken 80% och vidare en del på remsöljer och liknande. Naturligtvis är det bärande materialets beständighet som ger denna bild. Förmodligen har en stor del av brakteaterna varit fästmögåvor i Norden så att vi får ungefär samma bild som i Rhenlandet där förmodligen nordiska handelsmän handlade med romarna
.
Tyvärr är bara en bråkdel av texterna läsbara även om man gör tappra försök. Min samling är i det närmaste begriplig. På följande URL finns också lite mer statistik mm.
http://medlem.spray.se/catshaman/s24romare/0runtext.htm
ha det catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Mer om runor

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 08:09

Hej
Jag håller med om vad ni andra har skrivit om runor och fyller på lite. Skrift har från början varit för tre kategorier av handelsmän, religiösa och därmed en överklass. I snäv mening är skrift ordnade strängar av symboler. Men i vid mening är alla tecken ett sätt att meddela och det blir kommunikation när samtiden förstår tecknen. Annars blir det bara minnesanteckningar för den som bevarat dem i något material.
.
I vid mening är även bildristningar ett meddelande där det icke alltid finns en kod vi kan förstå. Egentlig skrift började i Norden runt 2300 f.Kr. och om man söker noga i hällristningarna finner man symboler som K, T, I, L, U m.fl. som då var betydelsebärande minnesanteckningar. Man skriver inte långa meddelande när man ligger på ett berg och fryser häcken av sig. Futharken skapades förmodligen på 200-talet och man kan se spår av såväl grekiska som norr-italienska så de lärda har något att strida om.
.
När vi säger runor tänker vi oftast på runsten. De var ofta ett sätt att markera närvaro och ägande. Man behöver inte som på Ramunds sten skriver "Jag äger ett örtugland" för att alla i samtiden ska veta att jag finns eller har funnits i närheten av stenen. I övrigt är en stor del av småfynden ägomarkeringar på småprylar och sen förstås fästmögåvorna som på sätt och vis markerar "ägande" och en liten andel är magi i nån form.
.
Det var naturligtvis överklassen som reste stenarna där vi har exempelvis "tegn- och drängstenarna". Tegn var en lokal länsherre som på gränsen till kristendomen även var ritualledare. Vi vet ej utbredningen av bebyggelse vid den tiden. Men vi kan av förekomsten se att det var något av en modesak eftersom största delen av dessa stenar finns i ett strök i Norra Jylland och i Västergötland.
.
Det som förundrar är att det finns strök i Östgötland, Södermanland och Mälardalen och där använder man ordet "dräng" som skulle indikera en lägra klass och militär ordning. I Skåne finns en blandning av båda medan de knappast förekommer i södra Danmark, men där kan mörkertalet vara stort eftersom landskapet är stenfattigt.
.
Uppgifterna är från Carl Löfvings doktorsavhandling från i fjol och Mats G. Larsson har också varit inne på frågorna. Organisationen tegnar och svenner, rinker, karlar (där sistnämnda är "drängar") ska förmodligen ses som Knut I:s och Olof Skötkonungs organisation av den lokala styrelsen i Danmark - Sverige i början av 1000-talet. Jämfört med att det finns tusentals runstenar är denna kategori förstås liten men berättar något om att ägande och styrande var en viktig del av världen bakom runstenarna.
Ha det catshaman

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2002, 10:30

Egentlig skrift började i Norden runt 2300 f.Kr. och om man söker noga i hällristningarna finner man symboler som K, T, I, L, U m.fl. som då var betydelsebärande minnesanteckningar
Va?
Var har du sett argument för detta??
Tillåt mig tvivla.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

tidiga skrifttecken

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 10:57

http://medlem.spray.se/catshaman/index.html
Välkommen till min sajt där jag har tre elektroniska böcker full bokstorlek och 20 års forskning i ämnet
ha det catshaman

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2002, 11:21

jo jag gick in på din sajt direkt efter att jag skrivit inlägget coh måste säga att jag blev inte övertygad, snarare tvärt om. Jag uplever din forskning som spekulativ. Hur har du burit dig åt när du tolkat in så otroligt mkt i hällristningarna? Jag ser massor av märkliga kopplingar till Sumer och Egypten, vilket för mig känns väldigt långsökt.
Upplys mig!

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

för den skeptiska

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 11:39

Jag har ett PS jag inte fick med
PS. Denna URL går mer direkt på din undran. Där finns över 400 symboler avbildade och förklarade
http://medlem.spray.se/catshaman/indexT.htm
Hoppas att din naturliga skepsis ska övergå i nyfikenhet och kanske insikt att våra förfäder hade rationella avsikter och meningar i sitt skrivande
.
Förövrigt kan du inte inbilla dig att du på en kafferast ska ta till dig det som jag lagt ned decenniers arbete på full tid.
Du får allt gå den långa vägen och sätta dig in i saken innan vi kan diskutera. det blir svårt om du har förutfattade åsikter. Då ärt jag inte den rätta att diskutera med. Jag har fått många brev från folk som har insett dessa samband.
.
Vi har fått det mesta av vårt kultur söderifrån med början runt 6000 år sedan. Bevisen finns på hällarna och i artefakterna för den som "vill se". Norden var långt ifrån en isolerad ö bebodd av vilda barbarer. Men om du vill se det så är det upp till dig.
ha det catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Om snabb uppfattning

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 12:16

Hej Hangatyr
Jag var ute på stan för en fika mellan mina två svar. På den tid hade du hunnit analysera över 20 år av min forskning och dömde ut det. Du måste vara ett geni. Jag är imponerad av din snabba uppfattning
.
Emot detta sätter jag ett värmande brev jag fick nyligen.
.
"Hejsan. Råkade komma in på din sida på nåt sätt och blev helt fast! =) Jag har läst igenom allt där nu.., kanske inte nåt som en 17 åring vanligtvis borde göra, men mitt dygn är helt felvänt så jag har inte nåt att göra på nätterna, så jag sitter och bättrar på mitt historiekunnande, och jag är fruktansvärt intresserad av historia.
.
Jag uppskattar verkligen din sida, ämnena verkar inte så intressant när man hör det, men när man väl läst så blir det spännande! Jag tackar så mycket och önskar dig all lycka till i framtiden! Kanske ett onödigt mail, men jag vill bara att du ska få nåt sorts beröm eller vad man nu ska kalla det av mig. Lev väl! /Kristofera "
.
Du förstår kanske jag har ingen lust att käftas med folk. Jag har lagt ned tid, pengar och annat för att öppna forntiden på ett begripligt sätt. Speciellt glad blir jag om jag kan ge ungdomar en genväg till forntiden. Jag har fått kämpa mot egna och andras fördomar för att nå en vettig och rationell syn på våra förfäder. Om du inte gillar den är det din sak.
Ha det catshaman

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2002, 12:26

hangatyr skrev:jo jag gick in på din sajt direkt efter att jag skrivit inlägget coh måste säga att jag blev inte övertygad, snarare tvärt om. Jag uplever din forskning som spekulativ. Hur har du burit dig åt när du tolkat in så otroligt mkt i hällristningarna? Jag ser massor av märkliga kopplingar till Sumer och Egypten, vilket för mig känns väldigt långsökt.
Upplys mig!
....sade jag. Låt mig fråga då igen: Hur har du burit dig åt när du tolkat in så otroligt mkt i hällristningarna? Jag ser massor av märkliga kopplingar till Sumer och Egypten, vilket för mig känns väldigt långsökt.
Upplys mig!

Mitt första intryck var just det som jag att det. Menar du att jag inte har rätt att få ett först intryck? Vidare bad jag om att du skulle förklara de frågor som jag hade, vilket hade givit dig en chans att just förklara hur du lagt upp dina 20 år av forskning. Eller väntar du dig att jag ska acceptera dina minst sagt revolutionerande teorier rakt av?

Vidare undrar jag vad du gör på ett debattforum om du inte har lust att, som du säger, käfta med folk?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2002, 12:32

Måste bara göra ett tillägg: du säger att svaren finns på hällarna för den som "vill se", finns det inte en risk att man "vill se" för mycket och allt för hårt, att det kritiska granskandet får stryka på foten då?

Dessutom upplever jag det som att du ställer dina teorier som den rätta läran till, motsats från alla andra som tydligen tycker fel. ".
Norden var långt ifrån en isolerad ö bebodd av vilda barbarer.
När påstod jag det? Det är väl snarare du som påstår att utan hjälp utifrån så hade vi varit just barbarer? Det är samma resonemang, tycker jag, som de som hävdar att pyramiderna byggts av främmande civilisationer för fram, det vill säga att vi inte klarar av att skapa saker själva, utan måste ha hjälp.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

inga kommentarer

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 12:59

Inga kommentarer till sådant du kan finna på min sajt
jag har annat att göra
ha det catshaman

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2002, 13:12

jaha.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

återgå till rubriken

Inlägg av catshaman » 11 juli 2002, 13:35

Richard R.s rubrikfråga var om "runskrift" man antar kodifierades som fonetisk skrift runt 200-talet. Jag gjorde en anmärkning att vissa tecken är mycket äldre --- ja, t.o.m. äldre än fonetiska systemet man antar fenicierna införde runt 1000 f.Kr. Dessförinnan använde flera kulturer stavelseskrift. Enstaka av de urgamla symbolerna lever kvar såväl i vårt alfabet som i futharken. Låt os diskutera runskriften först.
.
Det är korkat att förneka att på våra hällar finns urgamla skriftsymboler. Eftersom de bevisligen finns. Här på Dal har vi enstaka klara symboler ur minoiska Linear. Nyligen fick jag uppdatera eftersom normmännen hittat fem minoiska symboler vid Kongberg där man antar minoerna plockat silvertrådar från ytan av berget direkt. Det är de många små bitarna som skapar en helhjet och en syntes.
.
För den norska tolkningen se

http://medlem.spray.se/catshaman/03hkist.htm
Förövrigt tycker jg vi ska ägna åt oss "runskrift" och dess förekomst om jag måste förtydliga
ha det catshaman

Skriv svar