Finlands försvenska historia

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Finlands försvenska historia

Inlägg av Olof Larsson » 2 juli 2002, 23:30

Hur såg de finsktalande områdena ut innan Sverige "lade beslag" på dem?
Hur var det med statsbildningar, städer, handel, jordbrukets utbredning och organisation?

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 3 juli 2002, 12:40

Jag ska försöka återkomma till denna fråga när jag hittat lite papper om detta och när jag vaknat till lite. *gäsp*

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 5 juli 2002, 10:53

Om detta ämne finns inte särdeles mycket dokumenterat. Dels för att det var en väldigt lång tid sedan (jfr. om Sverige finns det ju heller inte alltför mycket information om tiden före 1000-1100-talen) och dels för att folket mestadels var eller betecknades som vildar och hedningar.

Vid vår tideräknings begynnelse fanns endast kringströvande samer i landet. Den finska invandringen tog fart först under de kommande århundradena, när finsk-ugriska stammar kom söderifrån över havet från Estland och/eller via karelska näset. Professorerna är delade i denna fråga.

Först befolkades Egentliga Finlands (Åboland med omnejd) vidsträckta åkerjordsområde samt kusten i Satakunta. Härifrån utbreddes befolkningen längs åsar och vattenvägar till västra Tavastlands sjödistrikt vid Päijänne. Det finska folkets spridning i landet torde ha skett mestadels fredligt, men i skrifter talas det ofta om plundringståg till Sverige och stamfejder.

Före korstågstiden levde fornfinnarna oftast ett fredligt liv. De var sysselsatta med jakt, fiske och primitivt jordbruk. De stod även i handelsförbindelse med västeuropa, dit de genom frisiska och gotiska köpmäns förmedling levererade pälsverk i utbyte mot salt, tyger och vapen. Relationerna mellan västfinnar (egentliga finnar och tavaster) och östfinnar (karelare) var dels fredlig, dels av krigisk natur. Mellan tavasternas och karelarnas bostadsområden låg den väldiga savolaxiska ödemarken, där sammandrabbningar mellan de båda stammarna ofta förekom.

Finlands sydkust med sina djupa vikar och stora skärgård erbjöd gott skydd åt de sjöfarare, som från skandinavien sökte sig till Ryssland på handels- och plundringsfärder. Det karga Finland utövade ingen större lockelse för vikingarna på deras väg söderut längs de ryska floderna. Inte heller finnarna ville bosätta sig vid denna kust som var utsatt för nordmännens strandhugg. Otvivelaktigt förekom dock fredliga och krigiska kontakter mellan tavaster och vikingar.

Några städer fanns troligtvis inte, utan dessa uppkom först under korstågstiden. Finnarna hade heller inte uppfattat sig som en hel nation ännu, utan det rådde skillnader mellan de olika finska stammarna: Savolaxer, Tavaster, Karelare o.s.v.
Finland var ännu inte före korstågstiden något avancerat land med organiserat jordbruk, men handeln var dock livlig.

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 5 juli 2002, 11:38

Ang. finlands försvenska historia så finns det en del om detta ämne i boken "Sveriges Historia" (boken går från stenåldern till nutid).. finlands historia (försvenska och svenska) behandlas kontinuerligt då Finland tillhörde Sverige under såpass lång tid :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 5 juli 2002, 13:22

Jonas Ström skrev: Vid vår tideräknings begynnelse fanns endast kringströvande samer i landet. Den finska invandringen tog fart först under de kommande århundradena, när finsk-ugriska stammar kom söderifrån över havet från Estland och/eller via karelska näset. Professorerna är delade i denna fråga.
Det här är väl en ganska känslig fråga i Finland? Det finns de som hävdar att de första bosättarna kom väster ifrån, över Bottenviken.
Jonas Ström skrev: Några städer fanns troligtvis inte, utan dessa uppkom först under korstågstiden. Finnarna hade heller inte uppfattat sig som en hel nation ännu, utan det rådde skillnader mellan de olika finska stammarna: Savolaxer, Tavaster, Karelare o.s.v.
Finland var ännu inte före korstågstiden något avancerat land med organiserat jordbruk, men handeln var dock livlig.
Finländarna började väl uppfatta sig som en nation i samband med den ryska ockupationen?

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 6 juli 2002, 13:26

Leonidas skrev:Det här är väl en ganska känslig fråga i Finland? Det finns de som hävdar att de första bosättarna kom väster ifrån, över Bottenviken.
Det finns ett otal med teorier om detta. Många vill inte ens erkänna att den finsk-ugriska befolkningen kom från Uralbergen. Själv tror jag att bosättarna kom från ost/sydost-trakten.
Leonidas skrev:Finländarna började väl uppfatta sig som en nation i samband med den ryska ockupationen?
Helt korrekt. Under det svenska styret så uppfattade finländarna sig som en del av det svenska riket. Det var först på 1800-talet under nationalismens intåg som befolkningen började bli mer medveten om Finland som en nation.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 6 juli 2002, 13:37

När beräknas de första bosättningarna västerifrån (Sverige), i Finland, ha genomförts? Jag har hört uppgifter som säger att det var runt Kristi födelse. Men dessa uppgifter har stött på en massiv kritik från den del av forskarna som förespråkar att koloniseringen av Finland först skedde österifrån. Vilka bodde där innan? Kan det bara ha varit frågan om samer?

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 7 juli 2002, 21:17

Leonidas skrev:När beräknas de första bosättningarna västerifrån (Sverige), i Finland, ha genomförts? Jag har hört uppgifter som säger att det var runt Kristi födelse. Men dessa uppgifter har stött på en massiv kritik från den del av forskarna som förespråkar att koloniseringen av Finland först skedde österifrån. Vilka bodde där innan? Kan det bara ha varit frågan om samer?
Som jag skrev tidigare så lär den ha skett kring kristi födelse, när finnarna kom antingen söderifrån över finska viken, karelska näset eller österifrån. Före finnarna kom så fanns det endast kringströvande samer i landet. Detta är dock inget som behöver stämma till 100%, vilket också har gjort forskarna oeniga.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 juli 2002, 22:35

Jonas Ström skrev:
Leonidas skrev:När beräknas de första bosättningarna västerifrån (Sverige), i Finland, ha genomförts? Jag har hört uppgifter som säger att det var runt Kristi födelse. Men dessa uppgifter har stött på en massiv kritik från den del av forskarna som förespråkar att koloniseringen av Finland först skedde österifrån. Vilka bodde där innan? Kan det bara ha varit frågan om samer?
Som jag skrev tidigare så lär den ha skett kring kristi födelse, när finnarna kom antingen söderifrån över finska viken, karelska näset eller österifrån. Före finnarna kom så fanns det endast kringströvande samer i landet. Detta är dock inget som behöver stämma till 100%, vilket också har gjort forskarna oeniga.
det där lät ju inte nådigt rasistiskt, men jag antar att du inte menar på det sätt som det kan låta (i mina kanske allt för känsliga öron)?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 7 juli 2002, 22:52

Har för mig att merparten av dagens finländare har svenskt ursprung. Det är ju ganska lätt att fastställa med DNA.

Sen finns det ju i.o.f. språkforskare som har varit inne på att finskan skulle ha talats i Sverige för riktigt länge sedan. Det finns tydligen ortsnamn som tyder på det: Laxå, som är oförklarligt om man inte gör en finsk tolkning på namnet.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 7 juli 2002, 22:58

?? Lax-å? Helt klart två svenska ord.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 7 juli 2002, 23:20

Det finns varken Lax eller å. Laksio är däremot (nu kan jag vara ute och cykla rejält...) sandigt område på finska. Vilket stämmer betydligt bättre.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 7 juli 2002, 23:21

Aha. Då har du säkert rätt.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 juli 2002, 00:01

Samer talar väl finsk-ugriska språk.
Det finns ju en teori om att Europa norr om Alperna befolkades av samer till de indoeuropeiska folkvandringarna. Namn som t.ex. Laxå eller för den delen Roxen skulle ju kunna härstamma från den tiden.
Anledningen till att det talas finska i finland istället för något indoeuropieskt språk skulle enligt samma teori kunna vara p.g.a. att den indueuropeiska invandringen där gick väldigt långsamt, varvid invandrarna började använda ursprungsbefolkningens språk.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 20 juli 2002, 13:31

Jag är ingen expert på folkgrupper och varifrån de kommer och det jag tidigare skrivit är mest sådant som jag snappat upp från böcker. Expempelvis "endast kringströvande samer" är ett dylikt fall. Jag menar inget illa åt samerna som folkgrupp, utan jag skrev så som jag har läst det.
Ni behöver alltså inte ta mina tidigare skrifter på fullt allvar, eftersom jag bara presenterar teorier, så rätta mig om jag har fel.

Skriv svar