Vinlandskartan äkta?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Vinlandskartan äkta?

Inlägg av Gorm » 10 november 2004, 15:43


Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Vinlandskartan äkta?

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 november 2004, 19:11

Mycket intressant, personligen finner jag det ganska sannolikt. Lillieströms utalanden är emellertid strunt.
"Påven utser en biskop för Vinland år 1400."
Det är en herre vid namn Erik Gnupsson som utses av Påven 1121. .
Det hela är naturligtvis skrivet på latin och minns jag inte fel så talas det om "insulare" vilket kan, om jag nu är rätt underättad, betyda både land eller landområde samt ö. Jag vore tacksam om Bazram kommenterade det sista. Det finns de som påstår att Gnupson avseglade men alldrig återkom. Det är vad man vet om den saken
Nu finns det en mängd historiker och arkeologer som satt sin själs ev. salighet i pant på att att vinlandskartan är falsk och jag kan svårligen föreställa mej att debatten är över.
Hälsningar Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 10 november 2004, 19:21

Om dessa nya rön stämmer så finns det i alla fall en chans att kartan är äkta i o m att en av huvudargumenten (att bläcket är från 1900-talet) faller. Alltid nåt. :)

/Gorm

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 november 2004, 19:26

Gorm skrev:Om dessa nya rön stämmer så finns det i alla fall en chans att kartan är äkta i o m att en av huvudargumenten (att bläcket är från 1900-talet) faller. Alltid nåt. :)

/Gorm
Visst är det så.
Christer S.

Ailios
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:14
Ort: Sweden

Inlägg av Ailios » 10 november 2004, 21:20

Jag tycker det är märkligt att hela Grönlands kust är så
detaljerad. Nordkusten är väl dold av istäcket och kan
väl knappast att ha kunnat kartlagts av vikingarna.
Samtidigt så är den Skandinaviska halvön helt
oigenkännlig. Vad menar förresten den här s.k. kartografen
med att det finns flera medeltida kartor med Vinland på?
Var finns de?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 november 2004, 21:36

Ailios skrev:Jag tycker det är märkligt att hela Grönlands kust är så
detaljerad. Nordkusten är väl dold av istäcket och kan
väl knappast att ha kunnat kartlagts av vikingarna.
Samtidigt så är den Skandinaviska halvön helt
oigenkännlig. Vad menar förresten den här s.k. kartografen
med att det finns flera medeltida kartor med Vinland på?
Var finns de?
Den s.k. kartografen är Lillieström. Även jag undrar var dessa andra vinlandskartor står att finna.
De kartor som ritades över Sverige vid denna tid var ganska detaljerade, men egentligen alldeles stolliga. Om man jämför grönlands verkliga kartbild med den här http://www.econ.ohio-state.edu/jhm/arch ... cmx02c.jpg
så stämmer nog inte det heller.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Varg
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 oktober 2004, 23:20
Ort: Skogen

Inlägg av Varg » 10 november 2004, 22:27

>>Kritiska forskare menar att man inte kunde avteckna Grönland så detaljerat på medeltiden. Men nu tyder allt på att kartan är medeltida.

Hyperkritiska isåfall. Det vore väl snarast märkligt om sjöfarare som nordborna *inte* hade gjort en grundlig utforskning av Grönland. Ön var ju koloniserad och trafikerades regelbundet av norrmännen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 10 november 2004, 22:31

Jag vill minnas att landisen var något mindre utbredd under denna tid. Det var väl därför som vikingarna kunde kolonisera Grönland överhuvudtaget? Detta borde rimligen även påverkat hur långt norrut utforskningen kunde nått.

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 11 november 2004, 10:17

Jag tror (eller snarare hoppas) att grönlndskartan är riktig. Men vad finns det nu för några argument som talar mot?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 11 november 2004, 20:12

Hugin skrev:Jag tror (eller snarare hoppas) att grönlndskartan är riktig. Men vad finns det nu för några argument som talar mot?
Jag vet inte om det är ett direkt argument, men om kartan är äkta så representerar den en ohygglig mängd pengar. Det är väl den misstanken som gnager i en del huvuden och för all del även i mitt. Efter det senaste som nu uppdagats, så är det mycket klar fördel för äkthet. Sista ordet är inte sagt än, det blir spännande....
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 november 2004, 20:21

Å andra sidan är även "Vinland" en ö. Allt västerut är öar. Och allt som tilhör den euroasiastiska landmassan "flyter ihop" i de mer okända områdena. Kanske tolkade man allt utanför denna som öar? Precis som man (sedermera korrekt) gjorde med terra australis under 1600-talet.

Det var ju mycket varmare kring 1350, och en liten "istid" under 1600-talet. Och nu är vi väl på väg tillbaka till 1350 igen. Men ismassan kan väl knappast ha reducerats så mycket att det var möjligt att det var möjligt att segla runt Grönland?

/Forsberg

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 12 november 2004, 00:13

Hugin skrev:Jag tror (eller snarare hoppas) att grönlndskartan är riktig. Men vad finns det nu för några argument som talar mot?
Bl.a. att man hittade en till tatarrapport och den var utan karta, vilka en del tagit som tecken på att den är av nyare produktion.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 12 november 2004, 00:26

Inte för att jag är någon expert men jag måste säga att om den är från medeltiden (före 1700-talet) så är den relativt geografiskt bra i jämförelse med samtida kartor.

(Notera artikelns användning av medeltiden: "Men nu tyder allt på att kartan är medeltida."; "... kunskaper som man inte borde ha haft på medeltiden.")

Ailios
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:14
Ort: Sweden

Inlägg av Ailios » 13 november 2004, 18:19


Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 1 december 2004, 22:25

Hittade en ordentligt stor jpg på den också:
http://www.canadahistory.com/sections/e ... ontact.htm
Gå sedan in på Norsemen/The Vinelandmap – välj Large version och scrolla er igenom den.

Skriv svar