Snabbfråga: Bronsåldersdatering av Gamla Uppsala högar?

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 sep 2004 00:06

Teodric skrev:Jag gjorde några överslag på vattennivåerna och landhöjningen, om det är det du tänker på? Jag kom fram till att det inte gick att utesluta att åsen varit torrlagd i rätt så god tid för en bronsåldertida begravning. Jag hade visserligen undermåliga kartor att titta på, men det verkade inte som om det var i närheten av att ha varit blötlagt upp dit för säg sisådär 3000 år sen. Tyvärr, det hade ju förenklat saker och ting.
Jag besökte Gamla Uppsala för ca: 1 1/2 år sedan, om inte minnet sviker mej, fanns det vid storhögarna, på diverse skyltar, uppgifter om vattennivåerna. Jag vill minnas att det stod, att högarna mer eller mindre legat intill vatten. Det kan hända minnet spelar mej ett spratt, men i det perspektivet skulle 800 år till bakåt betyda, 4 meter högre vattenstånd eller så.
Därför min fråga om strandlinjen.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 14 sep 2004 00:56

Oh - min uppskattning byggde på havsnivån, glömde säga det. Att slätten utanför faktiskt varit havsvik under bronsåldern hyser jag inga tvival alls om. Jag känner till npgra skapliga bronsåldershögar precis norr om Gamlis. Slätten sträcker sig ända fram till fotan av åsen, det är inte många meters fall i någon riktning där. Så jag har varken bu eller bä att egentligen tillföra.