Armborst

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 aug 2004 14:28

På alla virrpannors och knasbollars vägnar vill jag kommentera med ett citat från en annan knasboll:
Historia är en myt som människor kommit överens om att tro på.

- Napoleon Bonaparte

Jag får nog säga att trots att herrar Ihre och Dalin skrev sina teorier långt tillbaka i tiden, så måste man kunna plocka fram dem och värdera dem, även om det så bara är för att stoppa ned dem längst ned i byrålådan igen. Så vad är det Ihre och Dalin hävdar, och varför, bortsett från att det är skrivet på 17- och 1800-talen, skall man förkasta teorierna?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem

Inlägg av Franq » 13 aug 2004 12:45

Tack Rubber, det gav lite mer ljus på teorin så att även min lilla hjärna fattar... Låt oss bara hoppas att det var så han tänkte, så att det inte förvirtats till ännu mera. :)

Jo, jag håller med om att det borde vara mer naturligt att lägga fram udda teorier här, men att man samtidigt bör försöka förklara dessa ingående så att folk slipper gissa vad man syftar på.

Jag antar att man kan lägga fram vilken vimsig teori som helst om man bara förklarar den tillräckligt väl, titta bara hur det fungerara inom den vedertagna historiska forskningen, det är trots allt mest antagande och gissningar man håller på med. Vi VET inte hur mycket som är sant, även om det är SANNORLIKT att mycket är det. I alla fall med vårt logiska tänkande.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 31 aug 2004 23:43

Ibland har jag tokfel, men hoppas jag har erbjutit ett gott skratt! :-)