veckodagarnas namn och ursprung

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 04 aug 2004 15:12

Namnen på veckodagarna måste vara mycket gamla, äldre än vikingatid. Barzam kan nog bättre än jag redogöra att dagarnas namn på finska är germanska lånord och av dagarnas finska namn att döma kan de vara två tusen år gamla lånord. Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 04 aug 2004 23:22

Jag vet ju inte hur bra man var hålla reda på dagarna men jag tror man var ganska bra på det, faktiskt! Bl.a. för religösa högtider, för viktiga handelsmöten, veta när laxen kommer in till älven, tid för slåtter, förutsägningar om väder och vind ("spådom"), o.s.v. Jag tycker då åtminstone att någon av familjeöverhuvuderna borde känt till dagarna. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 05 aug 2004 08:19

elof skrev:Jag vet ju inte hur bra man var hålla reda på dagarna men jag tror man var ganska bra på det, faktiskt! Bl.a. för religösa högtider, för viktiga handelsmöten, veta när laxen kommer in till älven, tid för slåtter, förutsägningar om väder och vind ("spådom"), o.s.v. Jag tycker då åtminstone att någon av familjeöverhuvuderna borde känt till dagarna. Vad tycker ni?
Det finns ju olika sätt att hålla reda på dagarna, det som är mest användbart för "kalendariska" händelser som de du räknar upp är väl att utgå från månader (som jag inte har en aning om hur de använde -- ämne för en ny tråd?). Veckodagar används ju på ett annat sätt, och som jag skrev tidigare, jag tror att även de hedniska vikingarna använde veckodagar men misstänker att det kanske inte låter sig bevisas.