Freja - Freya - Freyja. Vem knivhögg henne?
-
Hypokondria
- Ny medlem
Freja - Freya - Freyja. Vem knivhögg henne?
Vem / vilka var det som enligt den nordiska mytologin knivhögg Freja 3ggn & brände henne på bål?
Har letat väldigt mycket efter vem / vilka det var men kan inte hitta det någonstans?
Väldigt tacksam för alla svar!
/M
Har letat väldigt mycket efter vem / vilka det var men kan inte hitta det någonstans?
Väldigt tacksam för alla svar!
/M
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Hypokondria
- Ny medlem
Enligt mytologin :
She was stabbed and burnt three times, but arose from the flame each time and transformed herself into Heith ("the Glorious"), mistress of magic, in a shamanic initiation (see mystery religion). This also started the war between the Aesir and the Vanir.
http://www.fact-index.com/f/fr/freya.html
Behöver verkligen hjälp;)
Snälla, Ni som vet ngt, hör av Er.
/M
She was stabbed and burnt three times, but arose from the flame each time and transformed herself into Heith ("the Glorious"), mistress of magic, in a shamanic initiation (see mystery religion). This also started the war between the Aesir and the Vanir.
Behöver verkligen hjälp;)
Snälla, Ni som vet ngt, hör av Er.
/M
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
...Barn-spärren gick igång, fick stänga av den först... Sådär.
http://www.fact-index.com/g/gu/gullveig.html
En mystisk kommentar som återigen får mig att fundera på vad det här är för källa:
While some moderners think that she is equivalent to Freya, the ancients would have laughed at this horrific notion.
Intressant att de vet vad "the ancients" tror och tycker och tänker, det är de ganska ensamma om. Att Freja och Gullveig är olika personer är nog rätt säkert, ändå. Och hon stacks med spjut, inte knivar. Kolla den här länken också, där kallas hon Angerboda:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Angerboda
En hemsida som rör ihop shamaner med asar skulle jag inte lita särskilt mycket på... Men omsider hittade jag namnet du nog söker, inte Freja utan Gullveig, och henne har de också en sida om:Hypokondria skrev:She was stabbed and burnt three times, but arose from the flame each time and transformed herself into Heith ("the Glorious"), mistress of magic, in a shamanic initiation (see mystery religion). This also started the war between the Aesir and the Vanir.
http://www.fact-index.com/g/gu/gullveig.html
En mystisk kommentar som återigen får mig att fundera på vad det här är för källa:
While some moderners think that she is equivalent to Freya, the ancients would have laughed at this horrific notion.
Intressant att de vet vad "the ancients" tror och tycker och tänker, det är de ganska ensamma om. Att Freja och Gullveig är olika personer är nog rätt säkert, ändå. Och hon stacks med spjut, inte knivar. Kolla den här länken också, där kallas hon Angerboda:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Angerboda
-
Hypokondria
- Ny medlem
Supertack för dina snabba svar!
Har dock läst det på fler ställen att hon blev knivhuggen & bränd.
Bla. Wikepedia, men det finns inte kvar där.
Är det ngn som vet hur Freya dog?
Tänkte på att jag hittat ett flertal bilder bla. med knivhuggningar & eld med Freja?
Då stämmer inte detta?
Var hittar man den absolut bästa faktan om henne på nätet.
(Har en massa böcker men inga som omtalar hennes död)
Har dock läst det på fler ställen att hon blev knivhuggen & bränd.
Bla. Wikepedia, men det finns inte kvar där.
Är det ngn som vet hur Freya dog?
Tänkte på att jag hittat ett flertal bilder bla. med knivhuggningar & eld med Freja?
Då stämmer inte detta?
Var hittar man den absolut bästa faktan om henne på nätet.
(Har en massa böcker men inga som omtalar hennes död)
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Saken är inte alldeles glasklar. Det finns två versioner av händelsen som jag förstått det, en i Snorres Prosaiska Eddan, dels i den Poetiska Eddan. De artiklar som websidan hänvisar till kommer båda från Wikipedia, och de talar ju mot varandra - den ena om Freja talar om henne som Gullveig, den andra talar om Gullveig som fristående jättinna.
I Völuspá's framställning är Gullveig en av vanerna, personifikationen av Girigheten (Guldbegäret, Guldtörsten), och när detta blir uppenbart för asarna så dödar de henne. Tre gånger som sagt. Därefter startar kriget när Oden slungar sitt spjut över vanernas här.
I Völuspá's version kan Gullveig mycket väl vara Freja i annan skepnad. Likheterna är slående: Hon är en av Vanerna, hon uppmuntrar till strid, hon brukar sejd, hon bringar fördärv, hon väcker begär...
Mvh -Dan
I Völuspá's framställning är Gullveig en av vanerna, personifikationen av Girigheten (Guldbegäret, Guldtörsten), och när detta blir uppenbart för asarna så dödar de henne. Tre gånger som sagt. Därefter startar kriget när Oden slungar sitt spjut över vanernas här.
I Völuspá's version kan Gullveig mycket väl vara Freja i annan skepnad. Likheterna är slående: Hon är en av Vanerna, hon uppmuntrar till strid, hon brukar sejd, hon bringar fördärv, hon väcker begär...
Mvh -Dan
-
Hypokondria
- Ny medlem
?Förvirrad
Freja som Gullveig låter ju väldigt troligt.
Var hittar man den absolut bästa faktan om Freja, några jag pratat med nämner att Freja aldrig funnits utan att det är kvinnogestalten av Frej.
Vad gäller?
Hur / när beskrivs hon som Freja?
Finns det ingenstans nerskrivet hur Freja, inte som Gullveig utan som Freja dog?
Freja som Gullveig låter ju väldigt troligt.
Var hittar man den absolut bästa faktan om Freja, några jag pratat med nämner att Freja aldrig funnits utan att det är kvinnogestalten av Frej.
Vad gäller?
Hur / när beskrivs hon som Freja?
Finns det ingenstans nerskrivet hur Freja, inte som Gullveig utan som Freja dog?
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag har ju själv diskuterat hur besvärligt det är att dra skarpa gränser mellan de nordiska gudarna... Se tråden De föränderligga nordiska gudarna. Frej och Freja kan vara aspekter av samma gudom.Hypokondria skrev:...några jag pratat med nämner att Freja aldrig funnits utan att det är kvinnogestalten av Frej.
Som sagt, läs Snorre och Saxo.Hur / när beskrivs hon som Freja?
Mvh -Dan
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
Men två personer kan väl vara nog så lika utan att vara identiska. Annars skulle ju texempel Castor och Pollux vart en person.Dûrion Annûndil skrev: I Völuspá's version kan Gullveig mycket väl vara Freja i annan skepnad. Likheterna är slående: Hon är en av Vanerna, hon uppmuntrar till strid, hon brukar sejd, hon bringar fördärv, hon väcker begär...
Åtminstone Eddorna är lättlästa såtillvida att det inte är särskilt mycket att läsa, de ödar inte fler ord än nödvändigt på någon gud eller händelse. Att tolka dem kan vara en annan femma.Dûrion Annûndil skrev:Som sagt, läs Snorre och Saxo.Hypokondria skrev:Finns det ingenstans nerskrivet hur Freja, inte som Gullveig utan som Freja dog?
Hypokondria: Jag tycker att det verkar solklart att man i vissa kretsar vid något tillfälle blandat ihop Freja och Gullveig.
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Om myterna om Castor och Pollux var oklara och tvetydiga, så skulle det kanske vara så, men eftersom de är särskiljda så behöver man inte tvivla på deras särskiljda existens i myten i alla fall.Hexmaster skrev:Men två personer kan väl vara nog så lika utan att vara identiska. Annars skulle ju texempel Castor och Pollux vart en person.Dûrion Annûndil skrev: I Völuspá's version kan Gullveig mycket väl vara Freja i annan skepnad. Likheterna är slående: Hon är en av Vanerna, hon uppmuntrar till strid, hon brukar sejd, hon bringar fördärv, hon väcker begär...
Freja och Gullveig är en annan sak, eftersom likheterna verkar vara i stil med Jupiter och Zeus. Den enda skillnaden är namnet, och de nordiska gudarna har ju mängder av tillnamn i olika myter, ofta specifika för den roll de för tillfället har i myten.
Mvh -Dan
-
Hypokondria
- Ny medlem
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
Oavsett om tyckare som vi finner hypotesen historiskt rimlig eller inte så finns det ju absolut inget som hindrar att du använder den i en bok, särskilt inte om du förklarar sammanhanget i en fotnot eller efterskrift eller så. Då har du helt klart ditt på det torra.Hypokondria skrev:Är jag helt fel ute om jag skulle sammankoppla Freja & Gullveig till en & samma person i en text till en bok?
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Du kan citera Folke Ström's verk Nordisk Hedendom:Hypokondria skrev:Är jag helt fel ute om jag skulle sammankoppla Freja & Gullveig till en & samma person i en text till en bok?
Min föreläsare på Fornnordisk Religion är också inne på den här tolkningen, så den ståndpunkten är nog inte att sticka ut hakan.Nordisk Hedendom, sidan 183 skrev:Om Freyja heter det i Lokasenna, att hon är "en förgöreska och mängd med mycket fördärv". Uttrycket "förgörerska" (fordæða) har klang av skoningslöshet. Det brukar användas om fördärvsbringande trollpackor och syftar främst på gudinnans egenskap av förgörande sejdarinna (om sejden se s. 223). I den äldsta skaldediktningen finns vidare antydningar om Freyjas roll som anstiftarinna av stridens vilda blodbad. I myten om vanakriget skymtar vi Freyjas gestalt bakom den sejdkunniga völvan Gullveig såsom upphovet till den första folkkampen i världen. Hennes boning har det betecknande namnet Folkvang 'kampfältet'.
Observera att i mitt citat så kunde jag inte skriva danska bokstaven ae (som sitter ihop) och det isländska d (som låter som "dh", och lutar framåt med ett horisontellt streck på stammen, vad den nu heter...) i namnet fordaeda. Annars är det ordagrant.
Mvh -Dan
*Edit*: Nu fattade jag hur det funkar, tack vare Teodric, så nu kan jag ju skriva att det ska vara fordæða, och ändrade i citatet.
Senast redigerad av 2 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 4 gång.
-
Hypokondria
- Ny medlem
Dûrion Annûndil & Hexmaster...
Ni är absolut bäst! Tackar...
Ni har räddat min lilla text om Freja
Ofta har jag mer frågor som dyker upp nu innan allt skall lämnas vidare, bla lite om Hrist, Idun, Hel mfl.
Hoppas att det är ok med mina "dumma" frågor.
Kan även passa på att säga att jag är extremt intresserad av mer okända storys om våra fornnordiska gudinnor / asynjor.
Om ngn har mer om Freja tar jag tacksamt emot det;)
SuperTack igen.
Ni är absolut bäst! Tackar...
Ni har räddat min lilla text om Freja
Ofta har jag mer frågor som dyker upp nu innan allt skall lämnas vidare, bla lite om Hrist, Idun, Hel mfl.
Hoppas att det är ok med mina "dumma" frågor.
Kan även passa på att säga att jag är extremt intresserad av mer okända storys om våra fornnordiska gudinnor / asynjor.
Om ngn har mer om Freja tar jag tacksamt emot det;)
SuperTack igen.
-
WilmerT
- Medlem
I Völuspa talas det däremot om Gullveig, det var henne som asarna dräpte och trots tre bränningar fortfarande levde.Hypokondria skrev:Enligt mytologin :
(Vilket ju konstaterats ovan.)
Johanna Hildebrant har fabulerat fritt kring asamyterna i sina romaner om Sagan om Valhall, och faktiskt plockat in rätt många autentiska myter i sin prosa, bl a om hur prästinnan Gullveig dödas vilket utlöser kriget mellan vaner och asar.
Hur som helst, det är en intressant tanke att spekulera i om Gullveig är ett namn (och för den delen om Freja är ett namn) eller om det är en titel; gull-bäraren.
Alltså kanske det helt enkelt är titeln på översteprästinnan i vanernas fruktbarhetskult.
Vem vet...
/Wilmer T