Vikingatida kompass

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem

Vikingatida kompass

Inlägg av Hugin » 30 juli 2004, 13:15

Hej alla glada (och ni andra)
Jag och en kompis håller på med ett skolrelaterat projektarbete. Vi tänkte nämligen försöka snikra ihop en vikingatida kompass "solkompass" och undrar hellt enkelt om ni vet något om "solkopasser" eller kan några bra sidor. Det skulle vara bra att veta vilket träslag man skall annvända (bok? lönn?) och hur stor kompassen skall vara i diameter, eller spelar det någon roll?
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 30 juli 2004, 13:37

För kompassens funktion kan varken träslag eller diameter spela någon roll. Sedan är det en annan sak om nu vikingarna föredrog speciella val av dessa saker.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 30 juli 2004, 18:22

En tidigare tråd i ämnet; viewtopic.php?p=111530#111530

Discoveryprogramet sänds btw fortfarande om ni har möjlighet att se det :) Rekomenderas starkt!!! :)

Men frågan kvarstår ju;
Hade vikingarna verkligen solkompasser? Mig veterligen finns det bara ett fynd (från Grönland jag inte missminner mig? ) och det är omtvistat huruvida denna halva del av en eventuell solskiva tillhörandes en solkompass verkligen är just en kompass. Fast vad skulle det annars vara?
Bild nytillverkad kompass (förståss)

Men i vilket fall ser kompassen ut som ett solur och man tar ut solens possitioner innan man ger sig iväg (solens höjd ändras ju pga jordens rotation bla) och märker ut dessa på "urtavlan". Sedan kalibrerar man mot solen och följer det förutbestämda märket i skivan som förhoppningsvis då pekar i rätt riktning. Fy vad dåligt jag förklarar känns det som! Men "taggarna" runt kanten är inte till för att kalibrera mot solen utan för att ta riktning med, märkena görs i själva skivan...... ofta iform av en linje som följer "spetsen" av skuggan som pinnen i mitten skapar varefter solen färdas över himlen.. på så vis kan man vara säker på riktningen hela dagen.
Det tar med andra ord en hel dag med solsken för att kallibrera kompassen innan man ger sig ut på havet och resultatet blir en "halvcirkel" över skivan med början där solen går upp och slut där den går ner.

Försök få tillgång till discoveryprogramet så klarnar det! Det finns säkert att beställa från Discovery som VHS eller liknande.

Mvh
Björn

Edit;
Jo skivans diameter måste med andra ord tillåta skuggan från pinnen i mitten att rymmas inom skivans radie. Fast man kan ju korta pinnen också

Men som det sägs i den andra tråden varierar solens höjd över horrisonten och i discoveryprogramet har jag för mig att solen stundom helt försvann bortom horisonten för att de seglade så långt norr ut.

Med andra ord är solkompassen inget vidare tillförlitlig! Troligare är att man navigerade efter stjärnor men OBS! Det är min personliga uppfattning! Egentligen har jag ingen aning hur vikingarna gjorde.

/B

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 30 juli 2004, 18:47

UrsusRex skrev:i discoveryprogramet har jag för mig att solen stundom helt försvann bortom horisonten för att de seglade så långt norr ut.
Solen försvinner från horisonten när det blir natt, helt enkelt. På riktigt nordliga breddgrader kan det rentav betyda att solen inte försvinner alls, om det nu är på sommaren man seglar, eller att solen inte ens dyker upp, om man seglar vintertid.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 juli 2004, 19:01

Vetenskapens värld har visat ett program som i all korthet visar hur man tror att solkompassen användes. Inte mycket, men lite.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 1 augusti 2004, 00:59

Så som jag har förstått användandet av denna kompass, har det gått till så att man på skivan har ristat in en kurva. Denna kurva går på ett sådant sätt att mitten på kurvan är ganska nära pinnen som sticker upp på skivan. Vid början och slutet på kurvan, är kurvan ganska långt från pinnen. På så vis utnyttjar man det faktum att pinnen ger en kort skugga mitt på dagen, och en lång skugga vid gryning och skymning. Då kan man vid vilken tidpunkt som helst då solen fortfarande är uppe, vrida kompassen på ett sådant vis att skuggan av pinnens spets sammanfaller med den ristade kurvan. Håller man bara reda på om det är tidigt eller sent på dagen, kommer man därmed att ha orienterat kompassen på ett sådant vis att dess norr-markering (eller vad de nu använde för att peka ut väderstreck) verkligen pekar mot norr. Därmed vet man väderstrecken på ett ungefär.

Nu är det ju naturligtvis så att längden på pinnens skugga även varierar med årstiden. Därav behovet av att justera kompassen inför färd. Man var helt enkelt tvungen att rista in en kurva som passade vid tidpunkten för färden.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 1 augusti 2004, 13:22

Nu såg jag i en tråd om tv-tips att Discovery ska sända ett program om vikingarnas navigationsteknik ikväll: viewtopic.php?p=231345#231345

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 1 augusti 2004, 14:42

Ulf T skrev:Nu är det ju naturligtvis så att längden på pinnens skugga även varierar med årstiden. Därav behovet av att justera kompassen inför färd. Man var helt enkelt tvungen att rista in en kurva som passade vid tidpunkten för färden.
...otur om man fick molnigt väder på färden. :-)

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 1 augusti 2004, 15:47

...otur om man fick molnigt väder på färden.
Och det var anledningen till att solstenen bragtes med.

Mer bra informtion finns på:
http://www.qnet.fi/rus-project/om%20vik ... gation.htm

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 1 augusti 2004, 15:48

elof skrev:
Ulf T skrev:Nu är det ju naturligtvis så att längden på pinnens skugga även varierar med årstiden. Därav behovet av att justera kompassen inför färd. Man var helt enkelt tvungen att rista in en kurva som passade vid tidpunkten för färden.
...otur om man fick molnigt väder på färden. :-)
Självklart har metoden sina brister. Men hur skulle de annars navigera om de inte kände till den magnetiska kompassen? De kunde ju åtminstone hoppas på att de inte kom alltför mycket ur kurs under tiden som molnigheten varade.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 1 augusti 2004, 17:37

Om ni nu tittar på Discovery-programmet (vilket jag inte kan göra p.g.a. min dåliga TV), så lyssna om man var tvungen att stå stilla för att ta ut riktningen, eller om man verkligen markerade streck under färdens gång.

Jag menar, i och med att man rör på sig förändras solens rörelse på himlavalvet och därmed skuggans längd och riktning. Eller?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 1 augusti 2004, 20:47

elof skrev:Om ni nu tittar på Discovery-programmet (vilket jag inte kan göra p.g.a. min dåliga TV), så lyssna om man var tvungen att stå stilla för att ta ut riktningen, eller om man verkligen markerade streck under färdens gång.

Jag menar, i och med att man rör på sig förändras solens rörelse på himlavalvet och därmed skuggans längd och riktning. Eller?
Det er mulig man kan ha utbytte av å lese denne siden, mer spesifikt det avsnitt som heter "NAVIGASJON PÅ ÅPENT HAV":

http://www.arild-hauge.com/navigasjon.htm

Et udrag:
En seilanvisning fra det vestlige Norge til Grønland :
Fra Vestlandet skulle man seile mot vest, men holde seg så langt nord for Shetland at disse øyene bare var synlige i klart vær.

Man skulle holde seg så langt sør for Færøyene at de steile og høye bergene var halvt oppe over horisonten.

Videre skulle man holde seg så langt sør for Island at man ikke så land, men bare de kystbundne sjøfuglene.

Når de nådde Grønlands østkyst, skulle de se etter spesielle landemerker og følge strømmen vestover rundt Kapp Farvel til bostedene på sørvestspissen.

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem

Inlägg av Hugin » 11 augusti 2004, 12:53

Jag tacker alla för informationen det var en ganska givande läsning, vårt projekt har ännu inte kommit igång riktigt men förhoppningsvis bryter vi inte tidsplanen.

/hugin

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 18 augusti 2004, 08:42

Jag skriver det igen då;
Jag skrev:Men frågan kvarstår ju;
Hade vikingarna verkligen solkompasser? Mig veterligen finns det bara ett fynd (från Grönland jag inte missminner mig? ) och det är omtvistat huruvida denna halva del av en eventuell solskiva tillhörandes en solkompass verkligen är just en kompass. Fast vad skulle det annars vara?
Någon som vet vad man kommit fram till? Är den accepterad som en solskompass och har man gjort fler fynd?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 18 augusti 2004, 11:11

UrsusRex skrev:Någon som vet vad man kommit fram till? Är den accepterad som en solskompass och har man gjort fler fynd?
Sannelig om jeg vet, det er jo alltid mulig å sette fram alternative hypoteser, men historien om solkompasset var at det lå mange år i arkiv før en svensk astronom oppdaget gnomon-kurver på det (kurvene som skyggen fra spissen av kompassets sentrum avsetter på kompasskiven i løpet av solens gang i en tidsperiode). Disse kurvene er ganske karakteristiske og sett i sammenheng med kompassets inndeling i streker så er det vel få andre forklaringsmodeller enn kompassteorien som er tilfredsstillende.

Det er jo dessuten opplagt at vikingene på en eller annen måte må ha vært navigatører dersom man ser på reiserutene deres.
(Skal forsøke å linke til et kart fra noen minente sider hvor man kan finne mer om deres reiseruter:)
Bild

Skriv svar