Bröllop.

Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem

Bröllop.

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 juli 2004, 10:14

Något förundrad läser jag på historiska museets hemsida" Fråga historikern" om huruvida bröllop gick till på vikingatiden.

Frågeställaren:
Fråga: Fanns det några särskilda cermonier inför bröllop på vikingatiden?
Jourhavande historiker:
Svar: Giftermålet ingicks vanligen i brudens föräldrahem. Brudgummen erlade först sin Brudpenning, "mundr". Därefter lade brudens giftoman, hennes far om denne var i ivet, de unga tus händer i varandra. Ofta lade sedan fadern sin hand ovanpå brudparets, varefter alla bröllopsgästerna gick fram och lade sina händer ovanpå varandras. "Handfästning" var därför den fornnordiska benämningen på äktenskapsceremonien. Bruden höll ofta en "kopia" avTors hammare, en symbol för kraft och fruktbarhet. Sedan avhölls en fest där man satt vid bordet i en bestämd ordning. Därvid dracks skålar varvid särskilt gudinnan Vår, som övervakade trohetslöften och deras uppfyllande, anropades. Sedan gick brudparet till sängs varvid alla gästerna bevittnade äktenskapets fullbordande. Någon av de närmaste dagarna skulle sedan brudparet visa sig tillsammans vid en ridtur i trakten. Troligen uppkom uttrycket "brudlopp", vilket sedan blev "bröllop" av detta.
Jag tycker att man med fog kan fråga sej, varifrån kommer sådana uppgifter. I och för sig är detta en smått vacker sed, om man nu skulle befria sej från diverse fördomar, men vilken är källan frågar man sej andlöst.
Med tanke på att man inte kan vara helt säker på att Erik Segersäll över huvudet taget existerat tycker jag nog att detta är att ta i.
Synpunkter???
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Re: Bröllop.

Inlägg av sibiriska tigern » 20 juli 2004, 13:11

Christer Samuelsson skrev:Något förundrad läser jag på historiska museets hemsida" Fråga historikern" om huruvida bröllop gick till på vikingatiden. Jourhavande historiker berättar då ...
Ja, jag läste också det där för ett tag sedan efter vi hade haft diskussionen om torshammaren tidigare. Man kan ju notera att här används torshammaren hej vilt som en slags bröllopsgåva. Det skulle vara intressant att veta vilka källor det rör sig om, islänningasagor, Adam of Bremen, o.s.v.?.

Christer Samuelsson
Medlem

Re: Bröllop.

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 juli 2004, 13:45

Elof:
Ja, jag läste också det där för ett tag sedan efter vi hade haft diskussionen om torshammaren tidigare. Man kan ju notera att här används torshammaren hej vilt som en slags bröllopsgåva. Det skulle vara intressant att veta vilka källor det rör sig om, islänningasagor, Adam of Bremen, o.s.v.?
Kul att du bryr dej.
Magister Adam har skrivit mycket, men inte det här. Någon annanstans ifrån måste det komma, om det nu inte är ett rent påhitt vilket skulle förvåna mej. Jag funderar på att fråga, fråga historikern.
//Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 20 juli 2004, 13:56

Eddadikten Þrymskvíða beskriver en bröllopsceremoni med torshammaren (i det att jättens släktingar kommer för att lägga hammaren i brudens (Tors alltså) knä varpå Tor tar tillbaka sin hammare och dödar jättarna. Det finns säkerligen flera källor, men den här var den enda jag kom på.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 juli 2004, 20:25

Om man överhuvudtaget hade bröllop? ;)

/B

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 21 juli 2004, 21:00

UrsusRex skrev:Om man överhuvudtaget hade bröllop?
Ja, det kan man fråga sig. Det verkar ha förekommit i de flesta cirkumpolära regionerna tills 1600-talet och är då en flerstegsprocess. Har aldrig stött på att det förekommer publika samlag. Men å andra sidan är dessa seder 1000 år yngre och tillhör sannolik någon sorts övergång till modern tid.

En bok som "Hällristningar i Sverige", Å. Fredjö m.fl. (1969) nämner också att en del hällristningar har tolkats som gudtjänst eller gudabilder. Genom att samla ihop upplysningar från varierande religioner worldwide, inklusive händelser under medeltiden, har alltså vissa föreslagit att ristningarna föreställer gudstjänster såsom bröllop. En distinkt tolkning är att de istället föreställer gudabilder från nordisk mytologi. På något sätt verkar dessa tvåfaldiga betydelser ha sammanslagits. (Kanske i modern forskning, vilket jag knappas tror?)
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 22 gånger.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 21 juli 2004, 23:00

Elof:
Det verkar ha förekommit i de flesta cirkumpolära regionerna tills 1600-talet och är då en flerstegsprocess.

Förlåt en enkel pojke från landet, men jag måste fråga:
Vilka äro de cirkumpolära regionerna. ??
Jag skriver inte detta för att vara elak, men det är ju så att skall man diskutera saker och ting bör människor begripa vad man själv skriver, annars blir det som märkligt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Circumpolära regioner/religioner/språk

Inlägg av sibiriska tigern » 22 juli 2004, 00:17

Christer Samuelsson skrev:Vilka äro de cirkumpolära regionerna. ??
Ett område med intressanta folkgrupper, se:
viewtopic.php?p=229438#229438
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 juli 2004, 14:17

Visst hade man äktenskap. Det syns ju i sagor, stenar, (Vad heter den ryska krönikan nu igen :oops: :oops: :oops: ??? PINSAMT!!!) osv osv.

Men hade man cermonier och var det så som vi ser det idag? Dvs var det ett monogamt äktenskap eller hade man flera fruar? Därför tycker jag dina reflektioner är väldigt intressanta Elof.
Men samtidigt måste jag ställa en fråga för visst skrev Adam av bremen att nordborna hade extatiskt sex helt ogenerat eller är jag ute och cyklar. Och skrev han det är det en lika stor "lögn" som Uppsalatemplet eller finns det sanning i det?
Sedan vill jag minnas någon arabisk källa som talar om hur ruserna delar en kvinna mellan sig ungefär som det berömda vattenfatet i Ibn Fadlans berättelse? Det är ju iofs ett dåligt exempel eftersom de vikingarna i österled nog inte tänkte allt för mkt på moral och etikett i främande land... "vad frugan inte vet om mår hon inte dåligt av kom igen sådelar vi på den här slavinnan grabbar" ungf.

Kanske var det helt enkelt så att fäderna kom överens om att deras barn skulle äkta varandra för att binda de två ätterna närmare varandra för att garrantera fred och makt? Sedan var det bra med det?

Hade man ett ord för äktenskapet? Jag vet faktiskt inte.

Men jag minns att jag har läst att man hade flera fruar men att en av dem var "huvudfru" med "ansvar nycklarna".

Förlåt att jag inte har något att tillföra egentligen utan bara häver ur mig massa ogrundade påståenden, men det är just en av anledningarna att jag inte är vidare aktiv på Skalman längre - tröttnade på att gå till biblan för att slå upp källor till påståenden som jag läst för tio år sedan.
Men kanske kan det få de mer intresserade att gå till bibblan och låna en bok i ämnet? Eller så kan det få någon att gnugga geniknölarna en stund för att dementera eller styrka mina hypotetiska tankegångar.

Så jag tror att äktenskap fanns, men kanske inte cermonier och bestämelser om hur det skulle se ut --- högst personlig reflektion!

Fast i Njals saga slår ju brudens farbror ihjäl maken för att denne inte tillfredställer bruden sexuellt... så kanske var det en regel? Att maken skulle göra sin plikt i sänghalmen? :wink: Å andra sidan var det ju ett nidingsdåd och han sänkte makens skepp för att manskapet inte ska kunna "skvallra" hemma på Islands fastland om jag inte missminner mig? Sedan dör han likförbannat till följd av sitt nidingsdåd.
(vet inte exakta släktförhållanden på rak arm, eventuellt är det Hallgerd och Tjostolv som jag tänker på (kap 9-17?) och isåfall tar Tjostolv saken i egna händer och möter sitt öde för nidingsdådet? OBS!! Jag kan ha blandat ihop det här hejvilt!!! Ta det inte på för stort allvar - kolla hellre upp Njalssaga och Hallgerds bortgifte mot hennes vilja.)

Mvh
Björn

Edit; Nestorskrönikan för bövelen!!! :idea: :oops:
/B

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 22 juli 2004, 21:47

Jag har sett att man under medeltiden (1600-tal) använder termerna trolovning och gästgiveri som synonym till bröllop.

Jag funderar att ändra min studieplats annat än Carolina Rediviva, för jag kan inte slita mig från att måsta kolla upp saker när jag egentligen borde plugga andra saker. :-)

(Carolina Rediviva = läsesal samt stort bibliotek i Uppsala.)

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 juli 2004, 15:21

Ursus Rex:
Men samtidigt måste jag ställa en fråga för visst skrev Adam av bremen att nordborna hade extatiskt sex helt ogenerat eller är jag ute och cyklar.

Nu kan inte jag Adam utantill, men han skriver åtminstone att "Nordmännen är omåttliga i sitt umgänge med kvinnor."

Och skrev han det är det en lika stor "lögn" som Uppsalatemplet eller finns det sanning i det?

Bra fråga, t.o.m. mycket bra fråga
Sedan vill jag minnas någon arabisk källa som talar om hur ruserna delar en kvinna mellan sig ungefär som det berömda vattenfatet i Ibn Fadlans berättelse? Det är ju iofs ett dåligt exempel eftersom de vikingarna i österled nog inte tänkte allt för mkt på moral och etikett i främande land... "vad frugan inte vet om mår hon inte dåligt av kom igen sådelar vi på den här slavinnan grabbar" ungf.
Kanske de i högsta gard höll sig till sin tids etik och moral, de lär inte haft en susning om vår tids värderingar.
Kanske var det helt enkelt så att fäderna kom överens om att deras barn skulle äkta varandra för att binda de två ätterna närmare varandra för att garrantera fred och makt? Sedan var det bra med det?

Det torde väl vara en sak att fira ändå. Så där borde mänskligt att döma ingå en del ritualer och cermonier
Hade man ett ord för äktenskapet? Jag vet faktiskt inte.
Det är nog en definitionsfråga, något lär det ha kallats.
Men jag minns att jag har läst att man hade flera fruar men att en av dem var "huvudfru" med "ansvar nycklarna".
Såvitt jag kan bedöma hade man bara en husfru, resten kallades frillor kort och gott

Läs gärna följade: http://www.lansmuseum.a.se/butik/runor.html

"I Västmanland vid Hassmyrai berättas pa en runssten att »
Gode bonden Holmgötlät resa stenen efter Odendisa, sin hustru. Det kommer till Hassmyra ej en bättre husfru, som råder för gården."

Med andra ord så anser denna runsten att man åtminstone hade en husfru. Jag är medveten om att det kan finnas några språkliga blindskär här.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 25 juli 2004, 17:55

Kan det tänkas att föreställningen om hammarens roll i vigselceremonin kommer från den kända hällristningen "Brudparet"?

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 25 juli 2004, 22:19

Widsith skrev:Kan det tänkas att föreställningen om hammarens roll i vigselceremonin kommer från den kända hällristningen "Brudparet"?
Nja, det finns lite fler spår.

Bröllop och begravning

Hammaren var en symbol för fruktbarhet och alstringskraft, och speciellt i handen på fruktbarhetsguden själv. Forskare har gjort gällande att en miniatyr på tors hammare brukades vid bröllopscermonier under vikingatiden, då vid själva sammanvigningen av brudparet. Förmodligen var det främst bruden som vigdes av hammaren, i tron att den skulle göra henne fruktbar. I detta sammanhang var hammaren en fallos symbol: "Via hammaren som hade sin förebild i Tors Mjölner skulle himmelns och därmed solens befruktande kraft överföras på brudparet".

Minnen efter denna sedvana och föreställning om tors hammare har länge levt kvar i allmogekulturen, nästan ända intill våra dagar. I Östgötalagen från 1200-talet omtalas en brudsäng med beteckningen "hammar siangh". Så sent som 1925 var det en sed att "bädda brudsäng" med en brudhammare på Gotland. Forskare har i uppteckningar gjorda i slutet av 1800-talet och i början på 1900-talet, visar att man även gjorde så på Öland, i Småland, Blekinge, Skåne och Halland. Det var brukligt att lägga en hammare i sängen första natten efter giftermålet, i syftet att beskydda brudparet från avundsjuka och onda makter. Men denna hammare skänkte även brudparet barnalycka, dvs en avkomma som skulle trygga släktens fortbestånd.

källa
http://www.frostheim.org/artiklar/torshammare.htm

MVH Kai

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 juli 2004, 22:37

Bröllop och begravning

Det får man nog i högsta grad kalla spår, dessutom är skribenten, till vilken du länkat emellanåt ganska allmänt tyckande. Hur bröllop gått till på vikingatiden omtalas då rakt inte. eller tycker du det?
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 25 juli 2004, 23:04

Christer Samuelsson skrev:

Bröllop och begravning

Det får man nog i högsta grad kalla spår, dessutom är skribenten, till vilken du länkat emellanåt ganska allmänt tyckande. Hur bröllop gått till på vikingatiden omtalas då rakt inte. eller tycker du det?
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Nej hur bröllop har gått till omtalas inte däremot ett flertal kopplingar mellan bröllopsseder och hammarsymbolen (torshammare?).

Dessa spår har en ganska stor spridning både geografiskt och tidsmässigt så jag tycker nog att det är ganska rimligt att tolka dem som spår av en förkristen rit i samband med det vi i dag kallar bröllop och som sedan har levt kvar ganska länge i vissa delar av landet.

MVH Kai

Skriv svar