Götalands befolkning under slutet på bronsåldern => järn

Användarvisningsbild
jsvensso
Ny medlem

Götalands befolkning under slutet på bronsåldern => järn

Inlägg av jsvensso » 13 jul 2004 00:01

Hej!

1. Jag läste någonstans att Götalands befolkning minskade drastiskt alternativt övergav kusterna i samma tidsperiod som bronsåldern gick över i järnålder.

Vet någon mer om detta eller var man kan hitta mer information?

2. Jag har vidare läst att baserat på pollen analys anses en större del av Södra Scandinavien ha varit odlat under tidig järnålder än idag.

För mig låter det som att södra scandinavien då borde kunna ha en ganska stor befolkning och därför verkar det orimligt att den minskade drastiskt i Götaland.

Vet någon mer om detta eller var man kan hitta mer information?

FoxTox
Medlem

Inlägg av FoxTox » 14 jul 2004 12:25

Hej jsvensso

1) Att befolkningen i Götaland minskade vid övergången till järnålder är ett resonemang som kommer sig av att man länge inte förstod hur de flesta förromerska gravarna ser ut. Numera vet man att en mycket stor andel av gravarna inte har något tecken ovan mark och därmed mera sällan finns i fornminnesregistret. Det är således en rätt gammal åsikt byggd på den strikt vetenskapliga grunden att "det jag som forskare inte har sett, finns inte"

Av samma slag är meningen om kusternas avfolkning. Kuströsena från bronsåldern slutade byggas och man har inte sett några efterföljare på samma ställen. Alla tider är komplicerade tider. Människor anpassar sig till en mängd förhållanden som kommer och går. Generaliseringar om vad som hände "i Götaland" blir med nödvändighet felaktiga.

Så ditt tvivel om drastisk befolkningsminskning är väl befogad.

2) Jag kan tänka mig att källan till det du har läst kan vara Ystad-projektet, där man gjorde många typer av vetenskapliga metodtillämpningar.
Om du söker författaren B. E. Berglund, så finner du en mäktig källa för ytterligare studier.

/FT