Guden Ull kvarleva av solkulten

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 27 juni 2004, 05:29

Jag tror mig vara länken till guden ull in i nutid på spåret. Se min hemsida vad jag kommit fram till ur olika försummade källor

http://www.fornjot.se

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 27 juni 2004, 11:15

Några kommentarer på din Ull-text (för er andra är adressen: http://www.fornjot.se/ull.htm).

Got. wulþus är inte avlett av Ull, orden är identiska. Ljudutvecklingarna som ledde fram till fisl. ullr var: bortfall av w- framför u, assimilation av -lþ- till -ll-, Wernersk växling gjorde -s till -r och synkope av obetonat -u-.

Kort: *wulþus > *ulþus > *ullus > *ulluR > *ullR > ullr*.

Varför måste just 18,61 syfta på månens periodicitet? Kan det inte syfta på något helt annat, som byns största träd, Götes storstugas längd? Det låter som om man har hittat en längd och sen letat i nån astronomilista efter en distans som passar och eftersom det finns så många är chansen ganska stor att hitta nån som passa.

Alla, även "västgötaskolan", anser att Uppsala var en viktig kultplats. Inte en käft blandar in Rudbeck i detta ämne nuförtiden. Påstår verkligen "västgötaskolan" att Uppsala låg i Västergötland? Var kan jag läsa detta påstående (källa tack!).

/B

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 28 juni 2004, 11:15

Wulthus härlett ur guden Ull läste jag om i fornnordiskt lexikon. Jag är ingen språkforskare. Språkforskare tror jag har fel gällande en sak se min sida http://fornjot.se/dialekter.htm

Då gotlänningar gjorde slipskåror och stencirklars diagonaler orienterades dessa mot solens upp och nergång vid sommar och vintersolstånd. Månens nordligaste och sydligaste upp och nergång som varierar med 18,61 år riktades också slipskåror och stendiagonalerna in efter. Detta har K.E. Gannholm och hans son Sören studerat ingående. K.E. Gannholm hävdade att de försvunna mora stenar i Uppsala man utropade sin nyvalde kung på troligen också var orienterade på samma sätt.

Jag har inte läst Dag Stålsjö och vet inte vilken översteprest som leder västgötaskolan i dag. Jan Guillo hade en TV serie där ynglingasagan och Uppsala högar inte var mycke värda. Jag vet inte om han är västgötaskolans överstepräst i dag. Intressant med olika synvinklar.

Jag undrar mycke över en förändring som skedde då 24 runor blev 16. Religiösa offer ute på sjöar flyttade hem på gårdarna. Man slutade odla spelt på fastlandet. Har jag hittat orsaken?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Re: Guden Ull kvarleva av solkulten

Inlägg av Kynes » 28 juni 2004, 12:45

fornjot skrev: Jag undrar mycke över en förändring som skedde då 24 runor blev 16.
Under århundradena fram till 700- och 800-talet förändrades språket i Skandinavien mycket, något som skapade behov av att också modifiera skriftsystemet. En ny runrad, den vikingatida, med 16 olika tecken ersatte den äldsta. Eftersom den nya runraden togs i bruk ungefär samtidigt i hela Skandinavien, måste den ha varit resultatet av en medveten skriftreform.
Källa: http://www.raa.se/runverket/skrift.asp

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 28 juni 2004, 14:16

Jag vill inte bli OT angående dialekterna men jag tar risken, hoppas ingen tar illa upp.

Jag skulle säga att likheterna mellan å ena sidan Upplands dialekter (s.k. centrala sveamål) och de finlandssvenska, öländska och norrländska har att göra med att dessa platser blev koloniserade av svear. Öland och Smålands kusttrakter intar här en särställning: de blev inte koloniserade av svearna men fick mycket påverkan då svearna var ett sjöfartsfolk som kontrollerade östkusten en bit söderut. Att Finland koloniserades av svear är ganska naturligt geografiskt sett då Östersjön är mycket lättseglad via Åland (jfr postrodden som utgick från Grisslehamn i modern tid!).

Självklart har alla dialekter något gemensamt då de alla har samma nordiska ursprung. Den som påstår något annat är helt fel ute (men jag tror inte att det finns någon som förnekar denna självklarhet).

Jag känner inte till "fornnordiskt lexikon", är det titeln?

Guillou är väl knappast någon vetenskaplig ledare för någon skola, snarare vetenskapsjournalist in spe.

Jag undrar fortfarande varför 18,61 måste syfta på månen? Att du upprepar det påståendet är inte något argument som biter, inte heller att någon lagt ner mycket tid på forskning om det.

Fornjot, syftar du på någon speciell professor, något speciellt verk, något speciellt någon sagt - eller är det bara allmän kritik mot yrkeskåren "språkforskare" (för övrigt en ganska heterogen skara)? Ditt tal om att forskarna försöker trycka ner det riktiga språket är rent dravel (läs t.ex. Wesséns Våra folkmål. Wessén var en mycket tongivande svensk nordist, bl.a. initiativtagare till Svenska språknämnden. Våra folkmål är full av beundran av de genuina dialekterna, och boken är inte precis nyskriven..). Vidare, bara för att "språkforskarna" i din mening har fel i en sak, har de då fel i allt som din post insinuerar?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 28 juni 2004, 14:18

Angående runraden: det är ett stort mysterium varför man minskade antalet tecken vid vikingatidens början, i och med genomgripande ljudutvecklingar fick svenskan fler ljud (bl.a. vokalerna blev fler) så det naturliga borde ha varit att öka antalet tecken. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det måste ha varit för att förenkla ristningen.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 29 juni 2004, 00:07

Dom som studerat runstenar runt mälardalen ser att diftonger som existerar i övre norrland inte finns med på runstenarna. Språkforskarna brukar hävda att diftongerna i övre norrland är sekundära och har utvecklats i sin isolering. Det tror inte jag läs alla mina sidor.

På min hemsida redogör jag andra indicier på att ledare och annhängare av en äldre tradition med anor från bronsåldern fått fly under järnåldern och befolkat Gotland Finland(vissa svenskbyggder) och kvänland (d.v.s Norr och Västerbotten) och kanske också Läsö och Hålogaland.

Humanistiska fakultet är beroende av statliga allmosor är ganska styrda av sina professorer som måste hålla en fast linje att inte gynna t.ex västgötaskolan då de styrande sitter kring mälardalen. Att skriva någon lokalhistoria om lapphelvetet som en del kallar norra Sverige måste vara ännu svårare. läs mera här http://www.fornjot.se/kvenland.htm

18.61 år är periodiciteten hos månens vobblande med 5° avvikelse från ekliptikan. Hednapräster med anor från bronsåldern måste ha studerat sådant kanske dom var bra navigatörer också.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 29 juni 2004, 00:36

Fornnordiskt Lexikon samanställt av Åke Ohlmarks 1983 Fingraf AB, Södertälje 1994 ISBN 91-550-4044-6 sidan 368-369 står det om guden Ull

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 juni 2004, 00:38

fornjot skrev:Dom som studerat runstenar runt mälardalen ser att diftonger som existerar i övre norrland inte finns med på runstenarna. Språkforskarna brukar hävda att diftongerna i övre norrland är sekundära och har utvecklats i sin isolering. Det tror inte jag läs alla mina sidor.
Vilka diftonger då och i vilka ord? Igen, vilka är "språkforskarna" du pratar om? Jag har varken tid eller lust att läsa alla dina sidor, står det något centralt där kan du antingen ge mig adressen dit (till den sidan du åberopar alltså) eller citera sidorna här.
fornjot skrev:Humanistiska fakultet är beroende av statliga allmosor är ganska styrda av sina professorer som måste hålla en fast linje att inte gynna t.ex västgötaskolan då de styrande sitter kring mälardalen. Att skriva någon lokalhistoria om lapphelvetet som en del kallar norra Sverige måste vara ännu svårare. läs mera här http://www.fornjot.se/kvenland.htm
Jag personligen anser att universiteten är fria i Sverige och inte styrda av makthavarna, men om det nu är som du säger, gäller det du säger endast de humanistiska fakulteterna?
fornjot skrev:18.61 år är periodiciteten hos månens vobblande med 5° avvikelse från ekliptikan. Hednapräster med anor från bronsåldern måste ha studerat sådant kanske dom var bra navigatörer också.
Jag tror säkert att forntidens folk var skickliga observatörer av himlakropparnas rörelser, men jag undrar fortfarande varför detta tal just måste syfta på månens femgradiga vobblande från ekliptikan och inte något mycket mer trivialt. Är det så självklart att du inte ens anser dig behöva förklara det för mig?

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 29 juni 2004, 07:24

Järnålderns Historia är eftersatt när det gäller forskning pratas det allmänt om i historikerkretsar. Medeltiden för övre norrland är klart felskriven se här vad amatörforskare upptäckt http://www.fornjot.se/forskning.htm

Fakulteterna för nordiska språk lär vara hårt styrda. I äldre tider innan dialekterna som mer liknade egna språk medgav man att Finlandssvenska Närpes och Överkalix liknade varandra. Sedan språken i stort sett utplånats hävdar man att dom inte liknar varandra.

Teknisk forskning brukar få stöd av av dom som tjänar pengar på resultaten dvs stora företag. Dom vill nog styra in forskningen så att just de eller dom företag som betalat får igen mer än dom spenderat.

Efter EU inträdet är det inte lika intressant att likrikta Sverige så det kan bli möjligt att skriva lokalhistoria nu sedan missuppfattningar rotat sig och byggder i stort sätt dött ut

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 juni 2004, 10:15

Jag har ställt en hel del frågor åt dig som du inte besvarat. Varför gör du inte det?

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 29 juni 2004, 14:29

Vad är obesvarat?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 juni 2004, 17:34

Oberoende av forntjots konspirationsteorier mot forskarsamhället, och diffusa sammankopplingar av forntidens religion...

Med tanke på alla andra hänsyftningar till hans websida, så kan jag inte undgå att misstänka att det nästan snarast handlar om att få mer träffar på sidan.

-Dan

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 29 juni 2004, 20:34

Jag har en räknare som räknar besökare och inte besök

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 juni 2004, 23:46

Okej då.
Men oavsett vilket, hur blir det med svar på barzams frågot om diftonger och språkforskare? Detta vore ju intressant att veta.

-Dan

Skriv svar