Tors hammare
-
ingridhelene
- Ny medlem
Tors hammare
En fransk vän undrade om Tors hammaren har naagon särkilt betydelse. Eftersom jag inte kunde svara, fraagar jag här. Vet naagon?
-
Daniel Bratt
- Medlem
Menar du nufötiden eller på vikingatiden?
"Torshammaren som smycke är en antikristen trosbekännelse, lika väl som kristna anser att ett kors i en kedja runt halsen är en kristen trosbekännelse. Innan kristendomen började med sina intåg i Norden, var det ingen som hade en torshammare runt halsen.
Alla tillhörde ju samma religion och det var ingen som behövde visa sin religionstillhörighet. Det var när kristendomen kom som hedningarna ville visa vilken ställning de hade gentemot de kristna. De kristna bar kors och hedningarna torshammare.
Torshammaren skall också skydda mot demoner, d.v.s. jättarna, trollen o.s.v. Tor, som är en av asagudarna, står ju för de harmoniska krafterna i naturen. Jättarna står för de kaotiska krafterna t.ex. storm, vulkanutbrott o.s.v.
Tor kallas för jättedödaren och det är därför ganska naturligt att torshammaren skall fungera som en slags amulett som skall skydda mot jättarna (naturens kaotiska krafter) och deras nära "släktingar" trollen. Den magiska symbolen för torshammaren är en svastika som roterar medsols."
taget från denna sida : http://members.tripod.com/~odins_barn/sartiklar.htm
"Torshammaren som smycke är en antikristen trosbekännelse, lika väl som kristna anser att ett kors i en kedja runt halsen är en kristen trosbekännelse. Innan kristendomen började med sina intåg i Norden, var det ingen som hade en torshammare runt halsen.
Alla tillhörde ju samma religion och det var ingen som behövde visa sin religionstillhörighet. Det var när kristendomen kom som hedningarna ville visa vilken ställning de hade gentemot de kristna. De kristna bar kors och hedningarna torshammare.
Torshammaren skall också skydda mot demoner, d.v.s. jättarna, trollen o.s.v. Tor, som är en av asagudarna, står ju för de harmoniska krafterna i naturen. Jättarna står för de kaotiska krafterna t.ex. storm, vulkanutbrott o.s.v.
Tor kallas för jättedödaren och det är därför ganska naturligt att torshammaren skall fungera som en slags amulett som skall skydda mot jättarna (naturens kaotiska krafter) och deras nära "släktingar" trollen. Den magiska symbolen för torshammaren är en svastika som roterar medsols."
taget från denna sida : http://members.tripod.com/~odins_barn/sartiklar.htm
-
Uruk-Hai
- Medlem
-
Kai Robert
- Medlem
Det är fel att säga att den är antikristen, däremot har den används för att visa en antikristen ståndpunkt.
Har även använts som symbol för att välsigna bröllop, även i senare tider när landet var officiellt kristet.
Kan även ha använts som fruktbarhetssymbol. Enligt arkeologerna som är med vid utgrävningarna vid Fröjel på Gotland, så är det till största delen i kvinnogravar de har hittat torshammare.
MVH Kai
Har även använts som symbol för att välsigna bröllop, även i senare tider när landet var officiellt kristet.
Kan även ha använts som fruktbarhetssymbol. Enligt arkeologerna som är med vid utgrävningarna vid Fröjel på Gotland, så är det till största delen i kvinnogravar de har hittat torshammare.
MVH Kai
-
Särimner
- Medlem
...vilket måste kännas snöpligt för stora skränande typer som springer omkring med sådana runt halsen i tron att det är någon slags machosymbol...Kai Robert skrev:Det är fel att säga att den är antikristen, däremot har den används för att visa en antikristen ståndpunkt.
MVH Kai
-
sibiriska tigern
- Medlem
När åskan dundrar är det arga Tor som slår med hammaren! Sedan blir någon ledsen så att det börjar regna!Nationalencyklopedin skrev:De har burits av kvinnor som ett smycke på bröstet eller av män och kvinnor i en pung. Också ristade torshammare återfinns på olika vikingatida föremål. [...] den är känd från vendeltid (550-800 e.Kr.) [...] men blir under 900 och 1000-talet särkskild symbol för asatron [...] I fornnordisk litteratur heter torshammaren Mjölner och används av Tor för att skydda Midgård ifrån jättarna, men den är även associerad med åska och fruktbarhet.
Den lär visst (i dag) också användas av Nazister respektive högerextremister.
-
barzam
- Medlem
-
Gorm
- Medlem
Intressant i sammanhanget är att det endast har påträffats 41 Torshammare i Sverige varav de flesta i silverskatter. Det var alltså inte alls särskillt vanligt att man bar en torshammare i det forntida Norden vilket man felaktigt kan tro. Däremot har det påträffats ca 450 torshammarringar bara i Mälarområdet men dessa deponerades troligtvis i graven i samband med gravläggningen och är inget som bars i livet.
Till Daniel Bratt: Sidan du hämtade ditt citat ifrån är inget som bör användas som tillförlitlig källa eftersom ett flertal sakfel förekommer samt att sidan lite för tyldigt är mot kristendommen vilket färgar av sig i åsikter och tolkningar.
/Gorm
Till Daniel Bratt: Sidan du hämtade ditt citat ifrån är inget som bör användas som tillförlitlig källa eftersom ett flertal sakfel förekommer samt att sidan lite för tyldigt är mot kristendommen vilket färgar av sig i åsikter och tolkningar.
/Gorm
-
Daniel Bratt
- Medlem
okej. jag bara tog första bästa sida jag hitade. men den här kanske är lite bättreGorm skrev:Till Daniel Bratt: Sidan du hämtade ditt citat ifrån är inget som bör användas som tillförlitlig källa eftersom ett flertal sakfel förekommer samt att sidan lite för tyldigt är mot kristendommen vilket färgar av sig i åsikter och tolkningar.
/Gorm
-
Gorm
- Medlem
-
sibiriska tigern
- Medlem
Det låter avsevärt likt aborginernas jaktredskap bomerang? Det är synd att inte referenser anges på sidan.http://www.susning.nu/Mjölner skrev:..Tor använder hammaren som kastvapen då den har den speciella egenskapen att alltid återvända till den som kastat den.
-
Gorm
- Medlem
-
sibiriska tigern
- Medlem
-
Gorm
- Medlem
-
sibiriska tigern
- Medlem
Aha...När jag läste detta först trodde jag du glömt de två prickarna över a:et och menade Mälaren (och eftersom torshammarringar återfanns i mälardalen nöjde jag mig.)barzam skrev:Hammerns namn mjölnir betyder 'malaren'.
Bara för att fabulera: jag föreställer mig, eftersom jag har hört att silverskatter vanligtvis innehåller bestick, att torshammaren är helt enkelt ett husgeråd för att mala vete och korn?
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 15 gånger.