Det torde vara här, ungefär en halv skärmsida ner...barzam skrev:Jag minns att jag diskuterade bärsärkar för några månader sedan, nån som minns var?
Notera särskilt teorin om rasande bävrar
/Martin
Det torde vara här, ungefär en halv skärmsida ner...barzam skrev:Jag minns att jag diskuterade bärsärkar för några månader sedan, nån som minns var?
Jag tackar så mycket för din hjälp!Lupus skrev:Saxo Grammaticus beskrev iaf "svinfylkingen" (tror inte han kallade det så) när han skrev om Bråvallaslaget. Oden säger till Harald Hildetand hur han ska göra. Svinfylkingen bara vara en del av en större uppställning, med tre svinfylkingar längst fram (den i mitten ska vara något större), i "baken" av dessa tre trianglar som bildats ska det vara tre raktangulära fylkingar. Bakom ska det vara en fylking med kastspjut och bakom dessa en fylking med slungkastare. Längst bak skulle tre svinfylkingar stå men utan den rektangulära fylkingen i "baken".
Hoppas inte detta var för förvirrat.
Spekulerar bara nu, men jag misstänker att svinfylkingen är en sagotaktik som hör till den nordiska mytologin och inte till historien. I sagorna verkar den vettig eftersom soldaterna bildar liksom en yxa/kil som splittrar fienden. Men i verkligheten tvivlar jag på att den skulle fungera. Det troliga är att centern (dvs kilen) slår in i fiendens mitt, som faller tillbaka. Vad som händer då är att fiendens mitt trängs bakåt medan flankerna står kvar på samma sätt. D v s. Plötsligt är svinfylkingen på väg att bli inringad och den möjligheten får fienden till skänks helt gratis. Någon som kan "överbevisa" mig om att kilen fungerar?Hellhager skrev:Svinfylkning detta är ju en slags stridstaktik, där den bästa mannen står främst och sedan placeras andra krigare som en pyramid eller pil bakom.
Denna "pyramid" bryter sig sedan igenom en linje av beväpnade soldater.
Jag bara undrar finns det några bevis på att det använts?
Jag delar ditt intresse. Jag kan väl inte hävda att jag håller på med reenactment. Men jag har varit med på ett par filminspelningar och det slår mig varenda gång två "arméer" drabbar samman - var man verkligen så galen att man rusade mot mitten och bankade på varandra allt vad man orkade? Att en sköldmur ska försöka slå sig igenom en annan förefaller mig vara en fruktansvärt tuff uppgift. Jag menar, att försöka träffa en motståndare med svärd och sköld samtidigt som du ska skydda dig själv tar ju otroligt på kraft och koncentration.Hellhager skrev: Jag vet inte hur det är med er, men jag själv är intresserad av hur krigen bedrevs i historien.
Varför man vann o.s.v.?
Javisst är det så, i princip är detta en orimlig fråga. Jag menar nu inte att kritisera någon, var vänlig inse det.Dan Koehl skrev:här blev ett tydligt exempel på hur förvirrat det kan bli med ordet viking. För huruvida vikingar verkligen krigade, eller om det i något krig var särskilt mycket vikingar med, det är ju frågan.
Men jomsvikingar fanns ju bevisat, de var väl med i lite krig?