Keltiska influenser i skandinavien

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 december 2003, 14:41

Jag har inte heller stött på det tidigare. Ska kolla vidare!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Keltiska influenser i skandinavien

Inlägg av Olof Ekström » 10 december 2003, 10:16

Dan Koehl skrev: Finns fler kopplingar än guldringar och gravhögar?
Ornamentstilar - exempelvis hjorthornsprydda (guda)figurer (Cernunnos) är vanliga inom "keltiskt" material, och förekommer nog oftare än man kunnat vänta sig om det inte funnes ett betydande keltiskt (*) inflytande t ex under dansk bronsålder.

Offerfynd - helt oanvända saker, uppenbarligen lyxtillverkade just i avsikt att offras, med tydliga keltiska influenser i ornamentering. Det är sköldar, kittlar, hjälmar. Kanske de danska bronslurarna hör till det sammanhanget också, jag är för dålig på keltisk kultur för att veta.

Ceremonigrupperna med solvagnar och liknande ska inte räknas som keltiskt inflytande om jag förstått rätt även om de förekommer i ungefär samma tid och rum.

Man ska nog också göra skillnad på de gravhögar som finns i Danmark och de svenska "kungshögarna". Det skiljer mer än 1000 år dem emellan, och gravskicket är ganska annorlunda, t ex så är den överväldigande majoriteten av de svenska högarna brandgravar medan de danska bronsålderhögarna ofta innehåller välbevarade gravar med rikt material.
Hågahögen ("Björns hög") utanför Uppsala är en av de få riktiga bronsåldershögar i Sverige som jag känner till. Strax norr om Uppsala finns en liknande, Horsberget (på väg norrut mot Vendel) men såvitt jag vet är den inte utgrävd. Jag vet att fler finns, men vet inte vilka de är.

Den folkvandringstida-vendeltida galten är nog mer etablerad i svenskt rum än någon annanstans? Den symbolen stod sig ju rätt många generationer här, och det efter att det keltiska inflytandet gjort sitt på kontinenten.
Samma sak kan man nog lägga till om en sådan detalj som det romerska hjälmmodets inflytande i östsverige - som modell för prakthjälmarna i Vendel/Valsgärde (nu kan jag inte gravnumren i huvudet, det rör sig om ett par typer av hjälmar) anförs ju till exempel en romersk kavallerihjälm från 400-talet. Det verkar som en lite sen impuls för att kunna förmedlas av kelters rörelser, eller i alla fall så känns det inte som om kelter skulle bidra till att göra inflytandet mer troligt.
Teorin om att "svea" skulle ha med "svin" att göra är nog snarare åt andra håller - någon har sett hjälmarna och blecken och tänkt "Aha!". Från vad jag snappat upp från språkligt område så är inte ordet svin särskilt givande att spekulera omkring.

(*) Jag ledsnade på att sätta ut citationstecken. Jag menar keltiskt i den mening som jag tror nästan alla utom möjligen lingvister gör - en kulturströmning med vissa drag, inte en "stam" eller "nation". Jag tror att vi behöver komma överens om vad vi (på Skalman) avser med ordet och ha det klistrat i en egen tråd, för att hålla diskussionerna på spåret. Kanske fler ord skulle behöva det? (Det däringa "viking" kanske?) Ska ta tag i det vid tillfälle. Dan, kan du hjälpa mig sammanfatta? :lol:

Det där blev lite svajigt, hoppas det tillförde mer än det förvirrade, för nu måste jag jobba...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 januari 2004, 02:13

Finns det något mycket konkret som talar mot att Erilar skulle kunnat varit "keltiska"?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 7 januari 2004, 02:23

Hittade fler grejer som jag får för mig är keltiska, dels den skandinaviska runstensornamentiken med drakar och ormslingor (se bild nedan).

Och ordet Frawaradar på Möjbrostenen, kan det vara Keltiskt?
Wikipedia skrev:Den har en konstnärligt framstående bild av en ryttare, vilken troligen har inspirerats av kontinentalgermanska förebilder, vilka in sin tur varit inspirerade av senromersk konst.
Länk: Möjbrostegen på wikipedia
Bilagor
Drakslinga_fr%E5n_en_keltisk_handskrift_8e_%E5rh.png
enligt uppgift Drakslinga från en keltisk handskrift från 700-talet
Drakslinga_fr%E5n_en_keltisk_handskrift_8e_%E5rh.png (7.83 KiB) Visad 1260 gånger

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 januari 2004, 09:32

FrawaradaR är nog inte keltiskt. Namnet delas upp i delarna Frawa 'snabb' och radaR 'den som rår'. Alltså 'den som kvicktänkte' eller liknande.

Skriv svar