Någon fornbåtsentusiast i publiken?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Någon fornbåtsentusiast i publiken?

Inlägg av Olof Ekström » 19 oktober 2003, 23:51

Jag har letat (eller, ja, hållit utkik, nån systematisk sökning har jag inte gjort) efter uppgifter om ett båtfynd gjort i Gävlebukten, nån gång efter 1980 tror jag. Om jag fick rätt uppgifter och minns dem rätt så gjordes fyndet strax norr om Gävle, antagligen under 1980-talet.

Båten är något slags kanotliknande skapelse, 4-6 meter lång, med ganska spetsig köl (det heter säkert något för den som talar flytande nautiska... - jag menar att skrovets tvärprofil är spetsig). Det märkvärdiga med båten är dock inte hur den ser ut utan hur det sätt den bevarats på.

Båten låg ganska grunt om jag fattade rätt, och var avsiktligt sänkt. En 60-kilossten var lagd i båten för att hålla den nere. Båten var oskadd och det finns ingen rimlig orsak att sänka båten för något annat syfte (dvs ingen infartsspärr eller liknande, platsen är inte ett inlopp till något).

Bakgrund till varför jag frågar,

I somras var jag med familj och vänner i Gene fornby i Örnsköldsvik (besök rekommenderas varmt för intresserade) där en gård från romersk järnålder/folkvandringstid finns rekonstruerad. "Skeppsbyggaren" var ledig just denna dag så jag kunde inte prata med honom - annars hade jag gärna frågat lite om båten som just verkade bli klar - ett par kort finns här och här.
Min bekant som var med (dvs pappan i den familj vi semestrade med) är lite seglare och han menade att båten nog sänkts för att träet skulle svälla och täta skrovet, varefter båten glömts eller platsen övergivits.

Som kuriosa kan jag säga att ryktesvis lär det vara så att de som provat den förra rekonstruktionen skämtsamt säger att båten nog sänkts för att den var så kass. Väldigt instabil tror jag problemet var. Det pratas ibland om utriggare och katamaraner i samband med äldre båtar, och jag kan inte hjälpa att reflektera över att skrovet ser ganska likt ut just såna där polynesiska utriggarkanoter.

Jag har också lite mer bilder från Gene på min hemsida, för den som är intresserad.

JUST JA. En fråga skulle till också! Det jag undrade var, har någon hört talas om fyndet och vet var det finns dokumenterat? Kanske någon gävlebo?

Användarvisningsbild
costachortan
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 augusti 2003, 16:23
Ort: Fjollträsk

Någon fornbåtsentusiast i publiken?

Inlägg av costachortan » 20 oktober 2003, 08:14

På bilderna verkar det vara en jaktkanot...
Sådana finns/har funnits i norden genom århundrandena
i olika konstellationer beroende på miljön de ska verka i
om de skall klara sjö- fors- eller hav.

Som det verkar på bilderna är det nog en som förirrat sig
ifrån inlandets åar och eventuellt fors, den skarpa/"djupa "
kölen tyder på strömmande vatten.

mvh / C.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 20 oktober 2003, 09:09

Hej

Sjöhistoriska vet säkert. Chefen där, Björn Varenius, är en fornbåtsentusiast. http://www.smm.se

Även närmnaste länsmuseum vet säkert allt som går att veta.

/Foxie

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 20 oktober 2003, 10:37

Bra poänger, bägge - tack!

Kanoten känns för tung för att vara avsedd för jakt tycker jag? Ska inte såna vara lättare? (Jag har *inte* känt eller lyft båten, jag vet inget om den faktiska vikten)
Miljön i Gävlebukten - jag vet inte om den har varit skärgård (nu är den väl rätt öppen?) för 1500-2000 år sen. Det är väl den troligaste miljön för en jaktkanot vid kusten? (oavsett fundering om strömmande vatten menar jag). Den kan ju också ha varit avsedd att användas uppåt i åar eller älvar.

Jakt... i skärgården säljakt antar jag? Vad använder man en jaktkanot till i åar och älvar - bara som ett lätt transportmedel mellan jaktmarker?

Jag ska kolla med sjöhistoriska och länsmuseet i ... Gävle lär det ju vara i det här fallet?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 20 oktober 2003, 12:14

En halvrelaterad fråga: På Göteborgs muséers "öppna arkiv"-dagar var jag naturligtvis och kollade in de otroligt imponerande samlingarna av prylar som för tillfället inte ställs ut men finns lagrade i jättelager utspridda i stan.

Såg då samlingen av fornbåtar, fantastiskt imponerande men tyvärr lite svår att studera noggrannare där de låg i lagerhyllorna. Fick höra att museet skulle ställa ut (i alla fall en del av) dessa snart i en ny stenåldersutställning i ostindiska huset. Nu har jag inte varit där på ett tag, men har sett att en ny permanent utställning med namnet "Spåren talar" om sten- och bronsålder tillkommit. Någon som varit där och vet om de stora kanoterna ingår? Den största var nog en bra bit över tio meter lång och nästan en och en halv meter bred, såg ut att behöva paddlas av minst tjugo man. Urholkad ur en trädstam. Grymt imponerande.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 20 oktober 2003, 15:03

Engan skrev:en bra bit över tio meter lång och nästan en och en halv meter bred, såg ut att behöva paddlas av minst tjugo man. Urholkad ur en trädstam.
Oj.

Det där skulle jag vilja se.... och plåta... Om någon besöker såna där saker och är begiven på fotografering så samlar jag på sådant material och är oerhört intresserad av allt folk kan tänkas samla på sig. *hint* *hint* Allt fram till forntidens slut är högintressant, till och med medeltiden i intressant (men inte mitt fokus). Kontakta mig om du vill bli känd :lol:

Skriv svar