Nu har jag inte tittat in på länge, länge men tyckte detta var intresant;
Dan Koehl skrev:Poängen tycker jag, oavsett hur gammal texten egentligen är, vad som sägs på 900-talet i denna bok. Det är för mig mycket trovärdigare än krystade förklaringar från 1990-talet, oavsett om de står att läsa i NE eller inte. Denna källa är åtminstone samtida med vad vi idag (hur länge till?) kallar vikingatiden. Detta ger definitionen (en de få skrivna från denna tid?) stor tyngd tycker jag, så länge inte någon annan samtida litteratur ger en motsägande definition, tex att vikingar var handelsmän från Åmål som hade filialer utmed Volgas stränder.
Jag tror jag förstår vad du menar, och vet ärligt talat inte vad ni talar om just nu....har inte läst så långt tillbaks i tråden

Ska göra det snart dock! Men jag tycker detta är intresant;
För jag förstår vad du menar, en samtida källa borde överensstämma mer än vad vi hittat på idag!? eller?
Jag håller med! Till viss del. Som sagt vet jag i skrivande stund inte vad ni talar om för text från nio hundratalet...... men jag vågar tro att den inte är nordisk? Är den det så är den fåordig och inte mkt att gå efter?
Hur som helst håller jag med till viss del, dock tycker jag arkeologin har sitt värde också. Gravtraditioner, handelsvaror osv talar sitt eget språk tycker jag. I kombination med samtida texter/beskrivningar och senare sagor osv tror jag vi har en bättre bild i vår 1990-tals fabricerade bild än vad tex Ibn Fadlan och liknande gub(b)ar hade... (?)(Kanske är ute och cyklar helt i samanhanget nu...fel ute i er debatt menar jag,... men så tror jag)
Dan Koehl skrev:Jag undrar om någon så väkänd och använd titel nånsin varit lika svår att härleda i betydelse? Jag tror "viking" slår det mesta, och sannolikt för att romantikern i oss blir blind när vi hör ordet, vi vill också blåsa i lurar, fara ut med skepp till fjärran länder, supa och skråla och vara vilda utan att hamna i expressen eller på Motala ungdomsvårdsläger och tvingas till regelbundna besök hos psykolog, vi vill vara odödliga och tro på Oden och ha vassa vapen och vara väldigt fertila fria män med hallar fyllda av hormonstinna hustrur och tusentals barn och med en farfar vars grav är lika hög som grantopparna...
Helt irrelevant från min sida vad jag nu skriver eftersom du menar detta i sarkastisk mening? Men jag ser inte vikingen som en mjödhävande suput som längtar efter att slakta folk. Tvärtom... "ingen ska klandra dig för att du går till sängs tidigt" "Ingen sämre börda än för mkt öl".....så ser jag vikingens syn på alkohol.....baserat på sagor och sunt förnufft..inte arkeologi och samtida källor dock!
Däremot vore det ju inte fel för en asatroende att dö i strid...... men var detta verkligen asatron? Religonen är om något efterfabricerad och ihopkokad av många olika religoner och tidsepoker..sammansatt till en "asatro"
Dan Koehl skrev:Dessa drömmar ger substans åt defenitionerna om vikingen och vem han var, som jag ser det ur våra drömmar skapar vi vikingen, och i denna skepnad blir han nästan lite helig, man får inte tafsa på honom.
Damn right!
Dan Koehl skrev:Men synen baseras inte vad vi de facto vet om honom. (som bekant väldigt lite).
Är det så lite? Är allt vad arkeologer och historiker arbetat fram lite? Jag tycker nog tvärtom! Men däremot börjar medvetenheten öka om vår egen historia....något som tydligen är ett sekelskiftesfenomen(vad vet jag?). I.o.m detta är det allmänt känt att vikingar hade inte horn på hjälmen (finns fynd av bronsfigurer med horn från ca 900!..läste om det i förrgår..... kanske hade vikingarna trots allt cermoniella hjälmprydnader trots allt!), de var inte enkom plundrare utan idkade handel och "assimilerades" i andra samhällen..tex de brittiska öarna....
Sedan kan man ju fråga sig hur pass säker man kan vara på att dessa "gissningar" (för det är det ju!) är. Men å andra sidan är det mkt vi inte vet nåt om i så fall.....Var pyramiderna gravar?....dum liknelse!!!! men tja..äh!
Dan Koehl skrev:Jag håller tom för troligt att ledungsflottan kunde användas MOT vikingar, inte att det var en flotta för vikingar.
Ja?! Absolut! De som drog i viking var arvslösa bröder eller rivaliserande hövdingar/kungar som ville och behövde vinna rikedom och ära för att hävda sig bättre på den politiska marknaden där hemma.... I VÄLDIGT grova drag!
Självklart användes ledungen för att värja de egna kusterna mot vikingar...i betydelsen rövare/fiender..... alla som drog i viking begav sig inte till öststaterna eller G.B....tror jag..kan man tjäna pengar och rov på närmare håll så gör man det. Kanske i sig ett argiument för att ledungen användes mot inhemska plundrare? De blev tvugna att söka sig väster och österut.
Dan Koehl skrev:Och återigen funderar jag på denna term askomanner, vad den betyder. "de kallar sig vikingar, vi kallar dem askomanner"...
Igen! Jag har inte läst längre bak i tråden och vet inte vad detta handlar om.... Men har för mig vi var i Ryssland för ett tag sedan i den här tråden? och ni talar om 900-tal? Kanske askomaner härstammar från VARJAGER hövdingen Askold? Han överlistades och hängdes av Ruriks son Oleg ca 880 - 900 varefter Kiev kom under Holmgårdväldet???? Har ingen aning!!!! Bara en tanke...att askomaner är varjager dvs nordmän ur just den ätten_/stammen?
Dan Koehl skrev:Tänk om vikingar var fredlösa? Dömda för brott och landsförvisade, tvingade till ett illegalt plundringsliv i brist på andra alternativ? Ständigt på väg, ofta på flykt, rädd för att bli upptäckt av frisiska handelsflottor eller sveakungens ledungsskepp, eller plötsligt strypt av sin "medbroder" för en guldrings skull, och hivad över relingen en mörk januarinatt...
Just precis så är det ju 1900-talet beskriver det?
Dan Koehl skrev:dethar frågast på Skalman förut, men strängen blev inte så gammal, vilka var jomsvikingarna och kallades de verkligen så eller är det också en efterhandskonstruerad viking?
Jag frågade om dom och väntar ivrigt på svar.

Men jag antar att du frågar om de kallades Jomsvikingar av sin samtid?
Ingen aning! Kanske inte! Förmodligen inte förresten! Men kanske Jumnevikingar? Jumne=Wollin=Jomsborg. Wollin var en betydande omlastningsplats på 900-talet och det Danska vikingafästet ska ha anlagts på östsidan av ön med samma namn som staden; Wollin i Oderhaffen på höjden Silverberg.
Fästet bestod länge och nämns av Gramaticus som Julinum i samband med de danska 1100-talstågen mot Venderna.
Kanske kallades de av sin samtid för Silverbergsvikingarna?
Vart ville jag komma?
Jo!
Att vikingarna inte kallades vikingar av sin samtid eller att jomsvikingarna inte gjorde det....att vissa kallades varjager andra askomaner osv..... Men idag vet allmänheten vad som menas med vikingatid och vikingar som koncept.... dvs ett användbart uttryck för att benämna 600-1000 (hmm?) samt norborna var de än befann sig i världen.
Sedan är det liksom överkurs att kunna alla olika benämningar på nordbor/vikingar och var dessa fanns...något jag tror historiker och arkeologer har rätt bra koll på även om de populärhistoriska böcker använder termen viking.
Man får ju se det som ett framsteg ur Dans perspektiv att de i populärvetenskaplig litteratur börjat göra skillnad på nordbor och vikingar(=rövare) samt att ruser och varjager börjat nämnas. I takt med att denna "allmänkunskap" når massorna kommer askomaner och annat införas...tror jag.
Mvh
Björn