Fornborgar i Östergötland

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Fornborgar i Östergötland

Inlägg av Robert Sköld » 6 oktober 2003, 14:45

Vänder mig med en liten fråga till forumet. Östergötland är ju ganka tätt på fornborgar, men vet någon hur de är fördelade inom länet? Jag har min hemvist i Västra delen av länet, finns det några fornborgar där, förutom kring Tåkern?Jag tänkte väl närmast på trakterna mellan Motala och Linköping, men även norröver.

/Robert Sköld

FoxTox
Medlem

Inlägg av FoxTox » 6 oktober 2003, 14:55

Hej Robert.

Ett par exempel är Borensberg och Godegård. Sedan finns ju intill Roxen t ex Snaveborg (norr om Berg). På förkastningsbranten åt öster finns åtskilliga, intill Roxen vet jag Göten och vid Norsholm.
Största koncentrationen finns förstås ute på Vikbolandet, ca 30 st.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 oktober 2003, 15:01

Läs Mats G. Larssons Götarnas riken. Upptäcktsfärder till Sveriges enande, där han går igenom fornborgar, tegne-, hus-, svenne och karlbyar (om du inte redan har gjort det) och varför de finns/fanns.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 oktober 2003, 17:14

Mycket intressant, jag ska försöka hitta boken som du rekomenderade Leonidas.

Foxtox, du råkar inte veta vart fornborgar i Borensbergs omnejd finns mer precist, jag planerar att åka till Motala snart, man kanske borde hoppa av en sväng i Borensberg om det inte är för lång promenad.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 6 oktober 2003, 18:22

FoxTox skrev:Ett par exempel är Borensberg och Godegård.
Oj...

När folk springer runt med historia om sin släkt och förståliga namn likte "lindqvist" eller liknande så blir jag lite avundsjuk. Jag känner att mitt namn är taget ur ett sammanhang. Jag heter nämligen (lite fånigt) Bor-en-berg. Altså Borenberg. Min farsa kommer från västergötland så mitt namn kanske har något med borgen att göra. Kanske i alla fall. Var ligger den?

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 6 oktober 2003, 19:11

Heh. Borensberg. I Östergötland ;-) Vid sjön Boren, varav "bergets" namn. Fornborgen är nog - i sig - anonym. Men för all del:-)

I mer anknytning till tråden i övrigt: Norr om Götavirke finns ett borgsystem (6 borgar tror jag) som kan ha ingått i ett försvarssystem tillsammans med vallen.

Välbekant fornborg finns också på Omberg (passa på att se Rökstenen).

Rekommenderar kartan "Natur och Kultur i Östergötlands län", 2 band med karta, ursprungligen (på 70 eller 80 talet) i en kassett. Kartan är väldigt bra och ganska modern. De flesta mer sevärda fornlämningarna finns utmärkta på kartan och kortfattat beskrivna i böckerna.
Senast redigerad av 1 Olof Ekström, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 6 oktober 2003, 19:15

Ska fråga min farsa om det där faktiskt. Kan vara kul att veta vilket namn jag har... typ.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 oktober 2003, 22:19

Teodric skrev: Välbekant fornborg finns också på Omberg (passa på att se Rökstenen).
En liten dum fråga och väldigt OT, men vad är skillnaden mellan en röksten och en runsten?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 6 oktober 2003, 22:53

Leonidas skrev:En liten dum fråga och väldigt OT, men vad är skillnaden mellan en röksten och en runsten?
Rökstenen är helt enkelt den runsten som står vid Röks kyrka.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Re: Fornborgar i Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 6 oktober 2003, 23:31

Robert_Kropotkin skrev:Vänder mig med en liten fråga till forumet. Östergötland är ju ganka tätt på fornborgar, men vet någon hur de är fördelade inom länet? Jag har min hemvist i Västra delen av länet, finns det några fornborgar där, förutom kring Tåkern?Jag tänkte väl närmast på trakterna mellan Motala och Linköping, men även norröver.

/Robert Sköld
I närheten av Borensberg finns det en fornborg inom 1 km utanför tätorten.
Närmare bestämt om man tar den sydligaste av de öst-västliga
gatorna/vägarna som går norr strömmen i Borensberg
så kommer man 750m utanför tätorten fram till en hussamling.
Omedelbart nord-nordväst om denna hussamling ligger
en fornborg.

Koordinater: X: 9345 Y: 7085

FoxTox
Medlem

Inlägg av FoxTox » 6 oktober 2003, 23:58

Robert!

I Borensberg beger du dig österut på den väg som går norr om Motala ström. Efter ca 1,3 km (från stora bron) kommer du till en samling hus, där en liten väg går åt norr, upp mot Sticksjön. Där uppe i branten finns den, väster om vägen. Fin utsikt!

Jag känner inte till flera i Borensbergs omgivning. Men man ska ta för vana att själv snoka på misstänkta berg. Alla fornborgar är inte hittade ännu...

"Vi gå över misstänkta berg, fallera..." Lycka till!

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2003, 00:58

Tack allihopa för era intressanta svar. Larsson det var verkligen exakt svarat av dig med kordinater :) . JAg kanske för skjuta på min utflykter till våren dock, då jag inte har nån bil, kan bli jobbigt att cykla nu.

/Robert Sköld

FoxTox
Medlem

Inlägg av FoxTox » 7 oktober 2003, 09:19

Buss, Robert! Linje 520. Gå av mitt i samhället och vandra ett par km.
Här har du tidtabellen: http://www.ostgotatrafiken.se

Stick iväg nu!

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 oktober 2003, 10:16

Lindir skrev:
Leonidas skrev:En liten dum fråga och väldigt OT, men vad är skillnaden mellan en röksten och en runsten?
Rökstenen är helt enkelt den runsten som står vid Röks kyrka.
Så det är bara den som kallas det? Har för mig att fler än den brukar kallas för röksten...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 oktober 2003, 12:01

"Rökstenen" är bara runstenen vid Röks kyrka (Röks socken, Lysings härad), Östergötlands runinskrifter 136, världens längsta runristning. Har aldrig hört talas om att någon annan sten kallats för "en röksten".

Det finns saker i inskriften som kan tolkas som att Rökstenen ursprungligen skulle ha ingått i ett monument som bestått av ytterligare stenar, men ingenting som kan bli annat än vaga gissningar.

Det finns också en teori om att socknens namn skulle syfta just på Rökstenen (eller monumentet ovan), att "rök" skulle vara samma ord som det gotländska "rauk". Den teorin är väl mer accepterad, men knappast utom tvivel.

Några länkar, Wikipedia - Privat sida med bilder - RAÄs sida om Rökstenen - Snygg bild

Skriv svar