Fornborgar i Östergötland
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Fornborgar i Östergötland
Vänder mig med en liten fråga till forumet. Östergötland är ju ganka tätt på fornborgar, men vet någon hur de är fördelade inom länet? Jag har min hemvist i Västra delen av länet, finns det några fornborgar där, förutom kring Tåkern?Jag tänkte väl närmast på trakterna mellan Motala och Linköping, men även norröver.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- SuperPalle
- Medlem
Oj...FoxTox skrev:Ett par exempel är Borensberg och Godegård.
När folk springer runt med historia om sin släkt och förståliga namn likte "lindqvist" eller liknande så blir jag lite avundsjuk. Jag känner att mitt namn är taget ur ett sammanhang. Jag heter nämligen (lite fånigt) Bor-en-berg. Altså Borenberg. Min farsa kommer från västergötland så mitt namn kanske har något med borgen att göra. Kanske i alla fall. Var ligger den?
Eder
- Palle
- Olof Ekström
- Medlem
Heh. Borensberg. I Östergötland
Vid sjön Boren, varav "bergets" namn. Fornborgen är nog - i sig - anonym. Men för all del:-)
I mer anknytning till tråden i övrigt: Norr om Götavirke finns ett borgsystem (6 borgar tror jag) som kan ha ingått i ett försvarssystem tillsammans med vallen.
Välbekant fornborg finns också på Omberg (passa på att se Rökstenen).
Rekommenderar kartan "Natur och Kultur i Östergötlands län", 2 band med karta, ursprungligen (på 70 eller 80 talet) i en kassett. Kartan är väldigt bra och ganska modern. De flesta mer sevärda fornlämningarna finns utmärkta på kartan och kortfattat beskrivna i böckerna.
I mer anknytning till tråden i övrigt: Norr om Götavirke finns ett borgsystem (6 borgar tror jag) som kan ha ingått i ett försvarssystem tillsammans med vallen.
Välbekant fornborg finns också på Omberg (passa på att se Rökstenen).
Rekommenderar kartan "Natur och Kultur i Östergötlands län", 2 band med karta, ursprungligen (på 70 eller 80 talet) i en kassett. Kartan är väldigt bra och ganska modern. De flesta mer sevärda fornlämningarna finns utmärkta på kartan och kortfattat beskrivna i böckerna.
Senast redigerad av 1 Olof Ekström, redigerad totalt 6 gånger.
- SuperPalle
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Fornborgar i Östergötland
I närheten av Borensberg finns det en fornborg inom 1 km utanför tätorten.Robert_Kropotkin skrev:Vänder mig med en liten fråga till forumet. Östergötland är ju ganka tätt på fornborgar, men vet någon hur de är fördelade inom länet? Jag har min hemvist i Västra delen av länet, finns det några fornborgar där, förutom kring Tåkern?Jag tänkte väl närmast på trakterna mellan Motala och Linköping, men även norröver.
/Robert Sköld
Närmare bestämt om man tar den sydligaste av de öst-västliga
gatorna/vägarna som går norr strömmen i Borensberg
så kommer man 750m utanför tätorten fram till en hussamling.
Omedelbart nord-nordväst om denna hussamling ligger
en fornborg.
Koordinater: X: 9345 Y: 7085
Robert!
I Borensberg beger du dig österut på den väg som går norr om Motala ström. Efter ca 1,3 km (från stora bron) kommer du till en samling hus, där en liten väg går åt norr, upp mot Sticksjön. Där uppe i branten finns den, väster om vägen. Fin utsikt!
Jag känner inte till flera i Borensbergs omgivning. Men man ska ta för vana att själv snoka på misstänkta berg. Alla fornborgar är inte hittade ännu...
"Vi gå över misstänkta berg, fallera..." Lycka till!
I Borensberg beger du dig österut på den väg som går norr om Motala ström. Efter ca 1,3 km (från stora bron) kommer du till en samling hus, där en liten väg går åt norr, upp mot Sticksjön. Där uppe i branten finns den, väster om vägen. Fin utsikt!
Jag känner inte till flera i Borensbergs omgivning. Men man ska ta för vana att själv snoka på misstänkta berg. Alla fornborgar är inte hittade ännu...
"Vi gå över misstänkta berg, fallera..." Lycka till!
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Buss, Robert! Linje 520. Gå av mitt i samhället och vandra ett par km.
Här har du tidtabellen: http://www.ostgotatrafiken.se
Stick iväg nu!
Här har du tidtabellen: http://www.ostgotatrafiken.se
Stick iväg nu!
- Olof Ekström
- Medlem
"Rökstenen" är bara runstenen vid Röks kyrka (Röks socken, Lysings härad), Östergötlands runinskrifter 136, världens längsta runristning. Har aldrig hört talas om att någon annan sten kallats för "en röksten".
Det finns saker i inskriften som kan tolkas som att Rökstenen ursprungligen skulle ha ingått i ett monument som bestått av ytterligare stenar, men ingenting som kan bli annat än vaga gissningar.
Det finns också en teori om att socknens namn skulle syfta just på Rökstenen (eller monumentet ovan), att "rök" skulle vara samma ord som det gotländska "rauk". Den teorin är väl mer accepterad, men knappast utom tvivel.
Några länkar, Wikipedia - Privat sida med bilder - RAÄs sida om Rökstenen - Snygg bild
Det finns saker i inskriften som kan tolkas som att Rökstenen ursprungligen skulle ha ingått i ett monument som bestått av ytterligare stenar, men ingenting som kan bli annat än vaga gissningar.
Det finns också en teori om att socknens namn skulle syfta just på Rökstenen (eller monumentet ovan), att "rök" skulle vara samma ord som det gotländska "rauk". Den teorin är väl mer accepterad, men knappast utom tvivel.
Några länkar, Wikipedia - Privat sida med bilder - RAÄs sida om Rökstenen - Snygg bild