betydelsen av Stockholm
- sibiriska tigern
- Medlem
Jag trodde Holmia är en namnvariant, möjligtvis på Bornholm el. Gotland, men av bröderna Magnus associerad med Stockholm omkring 1500-talet. Nu är jag dock osäker. Jag har oxå lagt märke till att t.o.m. Olaus använder Köpstad som namnvariant för Stockholm.Dan Koehl skrev:... har nagon kollat om breven - som beskriver bildandet [...] Förmodar att de är pa latin, (därav Holmia) gar det att fa fram en översättning?
Jag tror att stäk- namn refererar till någon form av försvarsanordning med stående stockar, medan stock- anses referera till liggande stockar (typ fiskfällor o.d.).Probstner skrev:... Stockholm hade samma ursprung som Stegeborg (utanför Söderköping) och Stäkeholm (utanför medeltidens Västervik, d v s nuvarande Gamleby), nämligen en (befäst) holme i ett stäk (=trångt sund) med huvudfunktionen att skydda någon viktig plats längre in i landet
Det låter inte helt orimligt med tanke på ord som staga upp , staket och myrstack. Men menar Du att alla ortnamn med stäk i sig har med försvarsanordningar att göra? Jag har hört andra resonemang i stil med att vattnet stockar sig i ett smalt sund.elof skrev:Jag tror att stäk- namn refererar till någon form av försvarsanordning med stående stockar, medan stock- anses referera till liggande stockar (typ fiskfällor o.d.).
/ Probstner
- sibiriska tigern
- Medlem
För den som orkar kolla lite efter Olav den heliges saga sa vore det intressant att veta hur i ursprungsversionen Stocksund nämns?
Pa sidan http://www.algonet.se/~ukforsk/staket2.htm#3 hittade jag:
Pa sidan http://www.algonet.se/~ukforsk/staket2.htm#3 hittade jag:
Längre ner i texten referas till Hans Hildebrand:Olav den heliges saga skrev:Då for kung Olav till Stocksundet men ut kom de inte. Väster om sundet var ett kastelltorn och i söder en mannahär. När de nu sporde, att sveakungen kommit till skepps och hade en stor här och mycket med fartyg, då lät kung Olav gräva tvärs genom Agnefit och ut till havet. Det regnade mycket, och över allt Svitjod faller vart rinnande vatten ut i Lögen, men från Lögen är en enda älvmynning ut till havet och det så smalt, att mången å är bredare. När det är mycket regn och stark snösmältning, då strömmar vattnet så stritt, att det är forsfall genom Stocksundet, medan Lögen själv går så långt upp på landet, att vida översvämningsområden bildas. När nu graven nådde havet, då lopp vattnet och strömmen ut.
Hans Hildebrand skrev:låter härnaden i Svitjod inträffa mycket senare. Hon nämner icke Lagen (Mälaren) utan Skarfven, viken utanför Sigtuna. Man torde kunna med visshet antaga, att Stocksund är en förvexling med Steksund (Stäksund) och att således hela tilldragelsen passerat vid norra Stäket, der utloppet är smalt, vårfloden ännu besvärlig och der för öfrigt finnes vid sidan af den n.v. farleden en annan kortare, igenvallad. Det synes som om Agnefit skulle hafva legat der uppe, och icke på det nuvarande Stockholms plats; det nordligare läget har ock största sannolikheten för sig. Det är bibliotekarien Styffe som först fästat uppmärksamheten vid detta. ..."
- sibiriska tigern
- Medlem
(Klicka på bilden för bättre upplösning)Dan Koehl skrev:De har, tror jag, daterats till innan 1252 och är skickade fran Birger Magnusson och hans son Valdemar Birgersson, samt underskrivna och bevittnade av släktingarna (aterkommer med deras namn) och biskopar.

Länk: Riksarkivet, http://www.ra.se/ra/guldgruvan/sthlm750.html.
Titta på 10 raden, 7:e ordet. Sto(c)kholm heter det då... Hoppas man kan hitta andra dokument/runstenar/inristningar ngn. ggr. i framtiden. Stocksund omtalas väl åtminstone i Ynglingatal (antar att det är den versionen som finns i Heimskringla, dock kunde jag inte hitta det i Hemskringla-sagan på http://www.northvegr.org).
Översättning: "Valdemar, med Guds nåd svenskarnas kung, och Birger, med samma nåd Sveriges jarl, hälsar i Jesu Kristi namn alla som kommer att se detta brev. Genom detta brevs vittnesbörd tillkännager vi för er alla, att vi tagit nunneklostret i Fogdö med alla dess ägodelar och tillhörigheter under vårt beskydd. Därför skall ni veta, att var och en som otillbörligen dristar sig att tillfoga nämnda nunnor något obehag kommer att i lika mån drabbas av vår vrede och bestraffning. Men den som på vår begäran beslutar visa dem välvilja och gunst skall veta, att han kommer att vederfaras desto större nåd och välvilja från vår sida. För övrigt skall ni alla känna till att vi medger att alla gårdar i nämnda nunnors ägo skall vara befriade från allmänna avgifter och åtnjuta fullständig frihet från kungliga skatter och pålagor. Givet i Stockholm i Herrens år 1252 i juli månad [Översättning: Eva Odelman]"
- sibiriska tigern
- Medlem
På Nicholas-Martellus-planiglobkarta (Donnus Nicholas Germanus och Henricus Martellus Germanus c. 1500-talet) omtalas orterna (med min tvivelaktiga transkription) Seghin, Agaria, Forumfis m.fl. Kan det inte vara så att Agnefit motsvarar Agaria? Någon som stött på Agaria i andra sammanhang?Dan Koehl skrev:Hans Hildebrand skrev:låter härnaden i Svitjod inträffa mycket senare. Hon nämner icke Lagen (Mälaren) utan Skarfven, viken utanför Sigtuna. Man torde kunna med visshet antaga, att Stocksund är en förvexling med Steksund (Stäksund) och att således hela tilldragelsen passerat vid norra Stäket, der utloppet är smalt, vårfloden ännu besvärlig och der för öfrigt finnes vid sidan af den n.v. farleden en annan kortare, igenvallad. Det synes som om Agnefit skulle hafva legat der uppe, och icke på det nuvarande Stockholms plats; det nordligare läget har ock största sannolikheten för sig. Det är bibliotekarien Styffe som först fästat uppmärksamheten vid detta. ..."
Stor heder for detta, Elof. Jag vet att jag ibland kastar ifran mig ideer som man tycker jag borde kunna folja upp sjalv, men jag befinner mig oftast utanfor bade stockholm och sverige, och mitt bibliotek vistas mellan en vind pa sodermalm och ett forrad i Johannesburg sa detta ar inte sa latt.
Kul att du hittade detta dokument och att det fanns pa Internet.
Kul att du hittade detta dokument och att det fanns pa Internet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: betydelsen av Stockholm
En viss citering på det första inlägget som en liten parallell,
Stockholm var nog betydelse redan under medeltiden, kan tänkas att det var någon koppling till Birka, men det är bara en teori som jag har för Stockholms betydelse. Det geografiska läget av Stockholm kan tolkas som mer eller mindre centralt, iallafall med tanke till hur topografin såg ut på 1200-talet vid Mälarområdet och obeboddheten norr om Gävle kanske räknades som mindre viktigt område. Fordom "maktområden" i Sverige räknas bl a Birka, Gamla Uppsala och Vendel. Det är ju dessa platser som man har hört talas om innan Stockholm grundades och med tanke på detta så borde ju det rumsliga läget vara samma förhållande för Stockholm. Ur befolkningsmässiga källor och litteratur har visat att det var ju Stockholm som drog människor och ett av skälen till att staden kunde utöka sin folkmängd.
Stefan
Kan det vara Vaksala möjligen, det finns nog ingen ort som heter Uxsala i Uppsalas närhet.Vxslala [Uxsala] för Uppsala
Stockholm var nog betydelse redan under medeltiden, kan tänkas att det var någon koppling till Birka, men det är bara en teori som jag har för Stockholms betydelse. Det geografiska läget av Stockholm kan tolkas som mer eller mindre centralt, iallafall med tanke till hur topografin såg ut på 1200-talet vid Mälarområdet och obeboddheten norr om Gävle kanske räknades som mindre viktigt område. Fordom "maktområden" i Sverige räknas bl a Birka, Gamla Uppsala och Vendel. Det är ju dessa platser som man har hört talas om innan Stockholm grundades och med tanke på detta så borde ju det rumsliga läget vara samma förhållande för Stockholm. Ur befolkningsmässiga källor och litteratur har visat att det var ju Stockholm som drog människor och ett av skälen till att staden kunde utöka sin folkmängd.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om Elof menade "agere" så betyder det fordum för "driva", med andra ord uppkomsten till -åker. Men det kan vi fortsätta att diskutera i tråden om ortnamnen istället.
Alltså på tråden: viewtopic.php?t=18171
Stefan
Alltså på tråden: viewtopic.php?t=18171
Stefan
- sibiriska tigern
- Medlem
Det ska nog vara Uppsala, bara en äldre finsk form från 1600-talet.Stefan Lundgren skrev:En viss citering på det första inlägget som en liten parallell,
Kan det vara Vaksala möjligen, det finns nog ingen ort som heter Uxsala i Uppsalas närhet.Vxslala [Uxsala] för Uppsala
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Elof
Christer Samuelsson.
Det är lite off topic, men belägg saken, jag tycker du strör lite väl häftiga påståenden kring dej.Det ska nog vara Uppsala, bara en äldre finsk form från 1600-talet.
Christer Samuelsson.