Det finns ingen anledning att fortsätta diskutera då du inte kan formulera utifrån sakliga skäl det vikingatida svenska rike en ytterst liten minoritet måste hålla fast vid. Du saknar troligen några källor att stödja dig på. Det existerar helt enkelt inget vikingatida svenskt rike av en medeltida dignitet. Det är alltid lättare att ge en gliring hit eller dit än att säga något vettigt.Olof Trätälja skrev: Du tycks verkligen ha svårt för logik. Traktatet, eller snarare det muntliga gränsdragningsavtalet, är en historisk realitet. Det i sin tur ett ett av bevisen för Sveriges form vid tiden. Man kan liksom inte, med eventuell heder i behåll, börja bakifrån med dogmen att man inte vill att Sverige skall ha existerat och se det som ett bevis för att avtalet inte existerar.
Utifrån detta med avsaknaden av ett vikingatida rike av den omfattningen och institutioner lutar jag mig mot nationalencyklopedin, Historiska museét, forskning de senaste decennierna och läroböckerna vid våra Universitet. mats G larsson tror jag har mycket lite att tillföra här som ett litet exempel.